200 grootste concerten trekken 2,6 miljoen bezoekers

19 januari 2018 // Entertainment
200 grootste concerten trekken 2,6 miljoen bezoekers
MOJO Concerts, AFAS Live en Guus Meeuwis zijn respectievelijk de grootste organisator, grootste accommodatie en grootste concertreeks van 2017. De 200 grootste concerten verkopen in 2017 €140 miljoen aan tickets en trekken daarmee 2,6 miljoen bezoekers.

Dit zijn enkele uitkomsten uit de nieuwe branchecijfers over concerten vanaf 3.000 bezoekers. De cijfers, die dit jaar voor het eerst zijn opgesteld, zijn een initiatief van onderzoeksbureau Respons en de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) in nauw overleg met de Vereniging van Poppodia en –Festivals (VNPF). De cijfers zijn voor vandaag gepresenteerd op Eurosonic/Noorderslag in Groningen. 

Economische impact
In 2017 vonden er 199 grote concerten plaats, ruim 20% meer dan in 2015. De bijna 200 concerten trokken 2,6 miljoen bezoekers, gemiddeld trekt een ‘groot’ concert zo’n 13.000 bezoekers. De 2,6 miljoen bezoekers gaven in totaal € 142 miljoen uit aan tickets. Willem Westermann van de VVEM "Veel van onze leden zijn betrokken bij grootschalige concerten, wij zijn daarom blij dat wij nu ook cijfers hebben over dit ook uit economisch oogpunt belangrijke onderdeel van de evenementenindustrie”. 

Verreweg de meeste concerten vinden plaats in de concertaccommodaties AFAS Live en Ziggo Dome. Bij de stadionconcerten trok Amsterdam ArenA de meeste bezoekers (380.066), gevolgd door het Philips Stadion in Eindhoven (met dank aan Guus Meeuwis) en de Arnhemse GelreDome. Bijna 80% van alle concerten 3.000+ bezoekers in Nederland vinden plaats in Amsterdam. De 199 grotere concerten vonden in totaal op 22 binnen- en buitenlocaties plaats. 
 
MOJO rules
Met zo’n 129 concerten in 2017 is MOJO Concerts met afstand de grootste concertorganisator in Nederland. De grotere concerten van MOJO trokken 1.3 miljoen bezoekers. In de nieuwe concertcijfers zijn Friendly Fire en André Rieu Productions de runners up met ieder 12 grote concerten. In totaal werden de 199 grotere concerten door 30 verschillende instanties georganiseerd. 

De nieuwe concertcijfers sluiten aan op bestaande cijfers over concerten en andere muziekactiviteiten van onder andere de VNPF en de VSCD, de branchevereniging van o.a. theaters en schouwburgen. Arne Dee van de VNPF: "Het is echt machtig interessant te zien dat de 60 Nederlandse poppodia (cijfers VNPF) met zo’n 7.000 concerten per jaar net zoveel bezoekers trekken (2,5 miljoen) en ook zo’n € 140 miljoen aan omzet genereren als de 199 grotere concerten."


Meer over (tags): Sponsoronderzoek,
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van sponsoring.

Laatste nieuws

16 februari 2018
Korean Vibes
Pijl
Wat een heerlijke week! 6x goud, 5x zilver, 2x brons. Lees het allemaal nog eens terug in ...
16 februari 2018 // Sport
14 februari 2018
Nationale-Nederlanden sponsor SBS-programma Vet Fit
Pijl
Nationale-Nederlanden is sponsor van het nieuwe SBS6-programma 'Vet Fit', dat vanaf dinsda...
14 februari 2018 // Media
14 februari 2018
Brunel HR partner Volvo Ocean Race
Pijl
Internationaal detacheringsbedrijf Brunel wordt Official Human Resources Partner van de Vo...
14 februari 2018 // Sport
14 februari 2018
Premier League rechten leveren weer meer op
Pijl
De mediarechten voor de wedstrijden in de Premier League voor de periode 2019-2022 zijn ve...
14 februari 2018 // Media // Sport
13 februari 2018
Rabobank Amsterdam langer hoofdsponsor Stedelijk
Pijl
Rabobank Amsterdam heeft het contract als hoofdsponsor van het Stedelijk Museum in Amsterd...
13 februari 2018 // Kunst & cultuur