Sponsorbudgetten in VS onder druk

Sponsorbudgetten in VS onder druk
De druk op sponsoringbudgetten in Amerika is terug te zien in de bestede bedragen en het aantal sponsors in ESP's Top Sponsor lijst van grootste sponsors in Amerika.

Het is in 2016 de eerste keer dat er geen nieuwe sponsors in de lijst van grootse Amerikaanse sponsors staan. Opvallend omdat een jaar geleden een recordaantal nieuwe bedrijven stond in de lijst van bedrijven die meer dan $ 15 miljoen aan sponsoring besteden.
Ook staan er in vergelijking met 2015 15 bedrijven minder in de lijst omdat ze hun sponsorbestedingen in 2016 hebben verminderd onder de $ 15 miljoen. Daarmee staan er in de lijst  dit jaar 106 bedrijven.
 
De lijst laat volgens ESP (het voormalige IEG) zien dat de groei in de sponsormarkt ingedamd wordt door verschillende factoren, zoals de strijd om geld vanuit andere marketingkanalen, een verhoogd accent op budget voor activatie boven sponsorfees en bedrijven in de grootste sponsorbranches zoals dranken die de teugels strakker aanhalen in het vooruitzicht van een kleinere tot geen groei.
Een groot effect op de lijst heeft ook de dalende sponsorbestedingen aan NASCAR. Bij zes van de 15 bedrijven die uit de lijst verdwenen komt dat doordat ze hun sponsorbestedingen aan NASCAR drastisch verminderde of zelfs helemaal stopte met de sponsoring van de autoraces.

In de lijst van 106 staan maar 19 bedrijven die hun sponsorbudget in vergelijking met 2015 hebben verhoogd, terwijl 31 bedrijven minder zijn gaan besteden. Het grootste deel van de bedrijven (57, oftewel 53%), blijft op hetzelfde niveau.
Bij de bedrijven die groeiden met hun sponsorbestedingen was dat vaak niet vanuit een organische groei maar veroorzaakt door het fuseren van bedrijven.

De top van de lijst wordt net als vorig jaar ingenomen door PepsiCo, Anheuser-Busch InBev, Coca-Cola Co. en Nike. Ook de rest van de top 10 bestaat uit dezelfde bedrijven als vorig jaar, soms wel in een andere volgorde. Ook bij de topsponsors zijn de sponsorbestedingen over het algemeen gedaald. De grootste sponsors komen voornamelijk uit vier branches: dranken, automotive, sportkleding en telecom.

De top 10 van 2016
1. PepsiCo                 $360M-$365M
2. Anheuser-Bush InBev $350M-$355M
3. Coca-Cola         $265M-$270M
4. Nike                 $260M-$265M
5. Adidas         $195M-$200M
6. AT&T         $175M-$180M
7. Ford Motor Co. $175M-$180M
8. Toyota Motor USA         $165M-$170M
9. Verizon Communications $155M-$160M
10. General Motors         $145M-$150M
(bron: ESP)
Meer over (tags): Sponsoronderzoek,
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van sponsoring.

Laatste nieuws

20 juli 2018
GOED verbindt zich aan PSV Vrouwen
Pijl
Arbodienstverlener GOED verbindt zich voor drie seizoenen als partner aan PSV Vrouwen. Het...
20 juli 2018 // Sport
20 juli 2018
Vibes of the Week #29
Pijl
Van het WK naar de Tour de France. Dylan Groenewegen moest helaas naar huis, maar staat we...
20 juli 2018 // Sport
19 juli 2018
Tonzon wordt nieuwe partner IJSTIJD!
Pijl
De KNSB heeft in Tonzon een nieuwe sponsor gevonden voor IJSTIJD!, het jaarlijks terugkere...
19 juli 2018 // Sport
17 juli 2018
KNVB en Gillette sluiten partnership
Pijl
De KNVB en Gillette, scheersysteemproducent van het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf Proc...
17 juli 2018 // Sport
17 juli 2018
Nieuwe samenwerking IFFR en Kaapse Brouwers Rotterdam
Pijl
International Film Festival Rotterdam (IFFR) is een nieuwe samenwerking aangegaan met Kaap...
17 juli 2018 // Kunst & cultuur