Sponsorbudgetten in VS onder druk

Sponsorbudgetten in VS onder druk
De druk op sponsoringbudgetten in Amerika is terug te zien in de bestede bedragen en het aantal sponsors in ESP's Top Sponsor lijst van grootste sponsors in Amerika.

Het is in 2016 de eerste keer dat er geen nieuwe sponsors in de lijst van grootse Amerikaanse sponsors staan. Opvallend omdat een jaar geleden een recordaantal nieuwe bedrijven stond in de lijst van bedrijven die meer dan $ 15 miljoen aan sponsoring besteden.
Ook staan er in vergelijking met 2015 15 bedrijven minder in de lijst omdat ze hun sponsorbestedingen in 2016 hebben verminderd onder de $ 15 miljoen. Daarmee staan er in de lijst  dit jaar 106 bedrijven.
 
De lijst laat volgens ESP (het voormalige IEG) zien dat de groei in de sponsormarkt ingedamd wordt door verschillende factoren, zoals de strijd om geld vanuit andere marketingkanalen, een verhoogd accent op budget voor activatie boven sponsorfees en bedrijven in de grootste sponsorbranches zoals dranken die de teugels strakker aanhalen in het vooruitzicht van een kleinere tot geen groei.
Een groot effect op de lijst heeft ook de dalende sponsorbestedingen aan NASCAR. Bij zes van de 15 bedrijven die uit de lijst verdwenen komt dat doordat ze hun sponsorbestedingen aan NASCAR drastisch verminderde of zelfs helemaal stopte met de sponsoring van de autoraces.

In de lijst van 106 staan maar 19 bedrijven die hun sponsorbudget in vergelijking met 2015 hebben verhoogd, terwijl 31 bedrijven minder zijn gaan besteden. Het grootste deel van de bedrijven (57, oftewel 53%), blijft op hetzelfde niveau.
Bij de bedrijven die groeiden met hun sponsorbestedingen was dat vaak niet vanuit een organische groei maar veroorzaakt door het fuseren van bedrijven.

De top van de lijst wordt net als vorig jaar ingenomen door PepsiCo, Anheuser-Busch InBev, Coca-Cola Co. en Nike. Ook de rest van de top 10 bestaat uit dezelfde bedrijven als vorig jaar, soms wel in een andere volgorde. Ook bij de topsponsors zijn de sponsorbestedingen over het algemeen gedaald. De grootste sponsors komen voornamelijk uit vier branches: dranken, automotive, sportkleding en telecom.

De top 10 van 2016
1. PepsiCo                 $360M-$365M
2. Anheuser-Bush InBev $350M-$355M
3. Coca-Cola         $265M-$270M
4. Nike                 $260M-$265M
5. Adidas         $195M-$200M
6. AT&T         $175M-$180M
7. Ford Motor Co. $175M-$180M
8. Toyota Motor USA         $165M-$170M
9. Verizon Communications $155M-$160M
10. General Motors         $145M-$150M
(bron: ESP)
Meer over (tags): Sponsoronderzoek,
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

14 december 2017
KLM langer hoofdsponsor KLM Open
Pijl
KLM heeft het hoofdsponsorcontract met de Dutch Open Golf verlengd tot en met 2020.
14 december 2017 // Sport
14 december 2017
Kumpany versterkt zich met Larissa Clemens
Pijl
Met de komst van Larissa Clemens (1985) als Account Director is het nieuwe management van ...
14 december 2017 // Entertainment // Kunst & cultuur // Sport
13 december 2017
Tuitert en Van Velzen hosts Holland Heineken House
Pijl
Mark Tuitert en Roel van Velzen gaan als hosts voor het eerst de Olympische huldigingen pr...
13 december 2017 // Entertainment // Sport
13 december 2017
AA Drink Talenteam 2018 bekend
Pijl
De sponsorovereenkomst tussen de Atletiekunie en AA Drink zal in 2018 inmiddels haar 33e j...
13 december 2017 // Sport
12 december 2017
Univé en Delta Cycling Rotterdam bundelen krachten
Pijl
Univé en Delta Cycling Rotterdam gaan gezamenlijk fietsers begeleiden richting de 2018-edi...
12 december 2017 // Sport