Events

Sponsorreport Jaarcongres 2018

De Staat van Sponsoring!

19 april 2018

Parallelsessies

13.20 - 14.10 uur Eerste ronde thematafels

1. Co-creatie en vernieuwing bij culturele partnerships
Door Fleur Hudig, Hoofd Corporate Citizenship NN Group en Emily de Laat, adviseur community investment & culture NN Group
NN Group heeft een lange geschiedenis in cultuursponsoring met als doel kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. NN werkt momenteel samen met onder andere Het Mauritshuis, Nederlands Fotomuseum, De Kunsthal, Art Rotterdam en FOAM. Op het gebied van muziek is NN titelsponsor van het North Sea Jazz festival. Maar hoe hou je samen met je partners de samenwerking relevant en vernieuwend? NN Group zoekt met marketeers, big data specialisten, educators, young professionals en eventmanagers naar vernieuwing en co-creatie in de culturele partnerships. 
De samenwerking met Het Mauritshuis op Audience Development won afgelopen jaar een SponsorRing in de categorie Kunst en Cultuur.

2. Maatschappelijk verschil maken met sponsoring
Door Lonneke Roza, researcher Corporate Philanthropy & Social Responsibility Erasmus Universiteit, en Michael Amiabel, oprichter SE Consultancy
Nieuwe generaties verwachten steeds meer een positieve en relevante maatschappelijke bijdrage van het bedrijfsleven aan onze samenleving en die bijdrage gaat verder dan het sponsoren van een sportclub of theater. Door als bedrijf dicht bij jezelf te blijven en werknemers, kennis en financiële middelen in te zetten ben je ook echt in staat een concreet verschil te maken als het gaat om het oplossen of verminderen van urgente maatschappelijke issues.
En als je dat authentiek en relevant doet gaat het waarde opleveren, niet alleen voor de samenleving maar zeker ook voor je bedrijf! Medewerkers, klanten, partners en aandeelhouders willen zich graag met je identificeren!  
Tijdens deze thematafel bespreken we met elkaar hoe we dit kunnen vormgeven en hoe deze vorm van sponsoring meer betekenis voor de samenleving en jouw organisatie kan hebben.

3. Sponsoring als aanjager voor conversie
Door Jorrit Pijlman, marketing manager Energiedirect.nl
Energiebedrijf Energiedirect.nl is sinds 2016 hoofdsponsor van PSV. Conversie speelt een belangrijke rol in het sponsorship. Marketing Manager Jorrit Pijlman gaat in op de verschillende campagnes die energiedirect.nl afgelopen jaren heeft gevoerd om die conversie te vergroten en de do's and don'ts om de PSV-fans te bereiken.

4. GDPR: bedreiging of kans?
Door Michiel van Rijn van Alkemade, partner Techonomy
De nieuwe, strengere, Europese privacywetgeving (GDPR) zal per 25 mei 2018 volledig van kracht zijn in alle landen van de EU. Vormt GDPR een bedreiging voor marketeers en sponsoring of biedt het juist nieuwe kansen? Tijdens deze thematafel gaat Michiel van Rijn van Alkemade graag de discussie aan. 

5. Is er een markt voor esports in Nederland?
Door Wim en Nolan Noordzij, House of Esports
2017 was het jaar dat esports wereldwijd de traditionele sporten naar de kroon stak en een enorme professionaliseringsslag maakte. In 2022 maken esports deel uit van de Aziatische spelen en in 2024 waarschijnlijk in Parijs tijdens de Olympische Spelen en anders zeker in Los Angeles in 2028. Spelers krijgen sterrenstatus en houden nog een aardig zakcentje over aan het spelen op topniveau. Onderzoekbureaus als NEWZOO komen met onvoorstelbare bedragen en omzetten die gerealiseerd worden en de prognoses duiden een veelvoud daarvan in de komende jaren. Maar gaat dat ook op voor Nederland? Er is een duidelijke markt in Nederland voor esports-initiatieven in Nederland en voor Nederlandse bedrijven om daarin te participeren en een bijdrage te leveren. Wim en Nolan Noordzij gaan graag de discussie aan.

6. Hoe kunnen sportmerken gebruik maken van de thema’s en kracht van food retail? 
Door Ton van der Leeden, ‎Global Sports Licensing Manager Brand Loyalty
BrandLoyalty werkt al meer dan 20 jaar samen met vrijwel alle food retailers wereldwijd. Het doel? Nieuwe klanten werven, of de bestaande klanten voller maken. Een goed (Nederlands) voorbeeld zijn de spaarprogramma’s bij Albert Heijn. Om nieuwe klanten te werven werkt men vaak samen met grote licenties zoals o.a. Disney, Jamie Oliver en de Smurfen. Maar ook op sport is er een uitgebreid pakket aan proposities dat BrandLoyalty activeert. Food retail heeft een ongekend bereik. Zowel als marketing power als in het aantal consumenten en huishoudens, dat hiermee gemoeid gaat. Iets wat we met de DFB in Duitsland al vele jaren succesvol activeren. Hoe kunnen sportmerken gebruik maken van de thema’s en kracht van food retail? 

7. Dilemma’s bij partnerships met Goede Doelen
Door Caroline ter Braak - de Vries, Manager Corporate Partnerships bij JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht)
Invulling geven aan de purpose van een bedrijf door samen te werken met maatschappelijke organisaties ligt voor de hand. Maar is het wel zo simpel? Waar zitten de hobbels en hoe groot is het culturele verschil tussen een Goed Doel en een commercieel bedrijf? Hoe werk je naar een impactvolle samenwerking toe waar voor beide partijen een win-win situatie ontstaat? En mag/kan een maatschappelijke organisatie ook ‘nee’ zeggen tegen het aanbod van een commerciële organisatie? Tijdens deze thematafel bespreken we dilemma’s bij Goede Doelen vanuit ervaringen in de praktijk. 

8. Sponsors overtuigen op concept en visie
Door Jan van Erve, Hoofd Partnership en Commercie bij Leeuwarden-Fryslan Culturele Hoofdstad 2018
De grootste uitdaging voor organisatoren van culturele en sportevenementen is vaak sponsors overtuigen om te participeren in een fase dat er alleen nog maar sprake is van een bidbook of de contouren van een programma. Hoe kun je sponsors overtuigen op concept, maatschappelijke betrokkenheid en visie? Jan van Erve, Hoofd Partnership en Commercie bij Leeuwarden-Fryslan Culturele hoofdstad 2018, deelt zijn ervaringen bij LF2018 en gaat in op de learnings voor andere evenementorganisatoren.

9. In’s en out’s over influencer-marketing 
Door Sharona Bolander, Teamlead social media Sportvibes en ASICS Frontrunner
Influencer worden doe je niet zomaar, daar moet je veel voor Instagrammen en anderen kunnen beïnvloeden. Toch lijkt het alsof iedereen tegenwoordig een influencer is of wil zijn. Influencers worden vaak gezien als de succesfactor in een online campagne. Het inzetten van influencers kan ook heel krachtig zijn, mits ze goed aansluiten op je doelstellingen, doelgroep en merkwaarden. Hoe zet je succesvol influencers in? Wat werkt wel en wat niet? Hoe voorkom je dat mensen influencermoe worden? En hoe selecteer je dan de échte goede influencers? Tijdens deze thematafel duiken we in de wonderlijke wereld van influencermarketing en zoeken we een antwoord op deze vragen.

10. Media en/in Sponsoring of Sponsoring en/in Media
Door Taco Vinkeles en Arne van den Berg MediaActivationCo
Wat is de commerciële rol van media in sponsoring of juist de rol van sponsoring in media? Is dit nog wel los te zien van elkaar of grijpt dit door toedoen van brand owned media, de rol van digital en social steeds verder in elkaar? De tendens lijkt te zijn dat sponsoring budgetten (nog steeds veelal vertaald naar rechten) onder druk staan en dat de budgetten om sponsoring (partnerships) te activeren steeds groter worden. Hoe kan het inzetten van relevante media hierin het verschil maken en helpen doelstellingen te realiseren? En wat is media dan eigenlijk? Houdt het op bij radio, tv en outdoor of …….? Kan je een sponsorschip van een programma als The Voice of Holland vergelijken met sponsoring van een live event of een sportclub? 
Op al deze vragen hopen Taco Vinkeles en Arne van den Berg samen met hun tafelgenoten, middels een actieve manier de antwoorden te vinden.

11. Hogere sponsorinkomsten door betere faninsights
Door Eva Gerritse, Consultant Sponsoring en Sport Blauw Research
In geen enkele sport bestaat er zoiets als ‘de fan’. Fans en volgers verschillen van elkaar in hun beleving, drijfveren, wensen en gedrag. Dat vraagt om een gedifferentieerde marktbenadering. Die is niet zomaar te bepalen op basis van gegevens uit een database. Het gedrag van fans wordt immers veel meer gestuurd door dieperliggende motivaties. Om die te snappen, is fundamenteel inzicht nodig in de rol die een sport of club speelt in het leven van een fan. 
Een fansegmentatie kan diepergaand inzicht geven in de verschillende fanprofielen. Het gericht bedienen van die profielen leidt tot hogere inkomsten uit o.a. ticketing en merchandise. Maar het heeft ook impact op sponsorbeleid en -inkomsten, want met een gedifferentieerde aanpak kunnen meer en betere sponsorproposities gecreëerd worden. 
Aan de hand van een aantal casestudies laten we zien hoe fundamentele fan insights kunnen bijdragen aan hogere sponsorinkomsten.

12. De overheid als sponsor
Door Maarten van Seggelen, Sr. Adviseur Sponsoring Provincie Gelderland
Sportevenementen dragen bij aan de positionering van provincie Gelderland als aantrekkelijke provincie voor ondernemers, bewoners, bezoekers en sporters. Hiervoor is het niet alleen van belang dat evenementen in Gelderland plaatsvinden, maar ook om hierover te communiceren. Sponsoring biedt de mogelijkheid om zowel de communicatie als sportdoelen in te vullen. Hoe werkt een sponsorbeleid voor de provincie en de gesponsorde evenementen? Waar moet je rekening mee houden? Maarten van Seggelen gaat graag de discussie aan.

13. Succes heb je samen
Door Ronald Griffioen, Business Director Partnerships & Sales De Persgroep
De Persgroep is mediapartner van NOC*NSF, een groot aantal sportbonden, CPNB en verschillende andere evenementen en organisaties. Met het enorme bereik (dagelijks 12,7 miljoen contacten!) en de diversiteit aan titels is De Persgroep voor iedere organisatie een welkome partner in een tijd dat bereik via unieke content (geschreven, beeld, video en radio) essentieel is. Maar hoe werkt het in de praktijk?


In de tweede helft van maart wordt aan de deelnemers van het congres per mail gevraagd aan welke tafels ze willen bijzitten.

14.10 - 14.20 uur Wisseling thematafels

14.20 - 15.10 uur  Tweede ronde thematafels

De thematafels uit de eerste ronde worden in de tweede ronde herhaald. 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van sponsoring.