Sponsorinkomsten musea 31 miljoen

11 oktober 2017 // Kunst & cultuur
Sponsorinkomsten musea 31 miljoen
De inkomsten uit sponsoring bij musea bedragen in 2016 31 miljoen euro. Dat is 6% van de eigen inkomsten en ongeveer 3% van de totale omzet. Afgelopen vijf jaar zijn de eigen inkomsten uit sponsoring met 1% gestegen. Dat blijkt uit de Museumjaarcijfers die de Museumvereniging deze week publiceerde.

De omzet van de musea is met 1,024 miljoen euro in 2016 gelijk aan 2015. De eigen inkomsten bedragen 516 miljoen euro. Het aandeel eigen inkomsten steeg in 2016 tot ruim 50%. Eigen inkomsten bestaan voor het grootste deel uit entreegelden, inclusief de bijdrage van Museumkaart. Het aandeel van entreegelden in de eigen inkomsten is van 2011 tot 2016 gestegen van 42% naar 45%. Het belang van sponsoring is licht toegenomen. Het aandeel inkomsten uit horeca en winkel is sterk gedaald.



De stijging van de eigen inkomsten is net voldoende om de dalende overheidssubsidies te compenseren, maar onvoldoende om gestegen kosten op te vangen. De bijdrage van het Rijk, provincies, gemeenten en overheidsfondsen (inclusief Europa) is gedaald tot net de helft. In 2011 was dat nog 62% van de omzet.



Het hele verslag is hier te downloaden
Meer over (tags): Sponsoronderzoek,
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

17 november 2017
Vibes of the Week 2017-46
Pijl
Italië gaat ook niet naar het WK, volle focus op de schaatsbaan, van atletiektempel naar c...
17 november 2017 // Sport
17 november 2017
Nominatie voor ‘Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport'
Pijl
Het boek 'Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport' van Robert Kok en Hugo Gruijters ...
17 november 2017 // Sport
16 november 2017
Hermitage krijgt drie special edition Heineken flesjes
Pijl
Hoofdsponsor Heineken heeft drie special edition bierflesjes ontworpen voor de Hermitage A...
16 november 2017 // Kunst & cultuur
16 november 2017
NOC*NSF en Campina verlengen partnership met vier jaar
Pijl
NOC*NSF versterkt haar lopende partnership met Campina en verlengt dit tot en met 2020. He...
16 november 2017 // Sport
16 november 2017
KPN opnieuw hoofdsponsor Coolste Baan van Nederland
Pijl
KPN is opnieuw de hoofdsponsor van de Coolste Baan van Nederland die volgend jaar plaatsvi...
16 november 2017 // Sport