Sponsorinkomsten musea 31 miljoen

11 oktober 2017 // Kunst & cultuur
Sponsorinkomsten musea 31 miljoen
De inkomsten uit sponsoring bij musea bedragen in 2016 31 miljoen euro. Dat is 6% van de eigen inkomsten en ongeveer 3% van de totale omzet. Afgelopen vijf jaar zijn de eigen inkomsten uit sponsoring met 1% gestegen. Dat blijkt uit de Museumjaarcijfers die de Museumvereniging deze week publiceerde.

De omzet van de musea is met 1,024 miljoen euro in 2016 gelijk aan 2015. De eigen inkomsten bedragen 516 miljoen euro. Het aandeel eigen inkomsten steeg in 2016 tot ruim 50%. Eigen inkomsten bestaan voor het grootste deel uit entreegelden, inclusief de bijdrage van Museumkaart. Het aandeel van entreegelden in de eigen inkomsten is van 2011 tot 2016 gestegen van 42% naar 45%. Het belang van sponsoring is licht toegenomen. Het aandeel inkomsten uit horeca en winkel is sterk gedaald.



De stijging van de eigen inkomsten is net voldoende om de dalende overheidssubsidies te compenseren, maar onvoldoende om gestegen kosten op te vangen. De bijdrage van het Rijk, provincies, gemeenten en overheidsfondsen (inclusief Europa) is gedaald tot net de helft. In 2011 was dat nog 62% van de omzet.



Het hele verslag is hier te downloaden
Meer over (tags): Sponsoronderzoek,
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Laatste nieuws

17 januari 2018
Eerste sprekers aangekondigd voor Sponsorreport Jaarcongres
Pijl
Thomas van Schaik, Manager Marketing en Commercie NOC*NSF; Bart Rutten, algemeen directeur...
17 januari 2018 // Entertainment // Kunst & cultuur // Sport
17 januari 2018
UEFA Europa League blijft bij Fox Sports
Pijl
FOX Sports zendt ook de komende drie jaar de UEFA Europa League live uit. De sportzender h...
17 januari 2018 // Media // Sport
16 januari 2018
DEGIRO nieuwe hoofdsponsor Rugby Nederland
Pijl
Vanaf 1 januari is DEGIRO de nieuwe hoofdsponsor van Rugby Nederland. De overeenkomst is a...
16 januari 2018 // Sport
12 januari 2018
Schaatsploeg Team LottoNL-Jumbo verlengt partnership met Capital Advertising
Pijl
Schaatsploeg Team LottoNL-Jumbo en Capital Advertising hebben deze week hun samenwerking ...
12 januari 2018 // Media // Sport
12 januari 2018
TOTO naamgever KNVB Beker
Pijl
TOTO wordt naamgever van de KNVB Beker en verlengt het sponsorcontract tot en met 2022.
12 januari 2018 // Sport