Daadkracht tonen!

9 december 2016 //
Daadkracht tonen!
NOC*NSF staat aan de vooravond van een keerpunt in haar sponsorpropositie. De oude "PinS-propositie” kun je dan ook niet over één kam scheren met de net in de markt gezette "Team NL propositie”. Duidelijk is dat de PinS (partner in sport) propositie al geruime tijd niet meer marktconform was. De essentie daarvan ligt ten grondslag aan het structurele probleem van NOC*NSF als het gaat om wat zij te bieden heeft aan partners: men beschikt op Papendal zelf over te weinig harde sponsorassets. De prijs voor het gebruik van de Ringen is of was te hoog. Dat noodzaakte de afgelopen Olympische cycli tot veel bokkesprongen en concessies in de contracten met de PinS. Dat is mijns inziens per definitie een voorbode van fricties in de sponsorrelatie. 

De prijs voor het gebruik van de Ringen is of was te hoog.

Het stoppen van het merendeel van de huidige partners verdient ook een onderscheid. Dat is deels een natuurlijk proces (all good things come to an end, zoals in het geval van Randstad) en valt deels toe te schrijven aan partijen waar het sponsorship niet aan de verwachtingen heeft voldaan. De ontevredenheid zit hem er dan vooral in dat teveel partners het heel moeilijk blijven vinden om het sponsorship goed invulling te geven. Het is een sponsorship waar de prijs-kwaliteit verhouding sterk onder druk staat en waar in mijn optiek voor iedere sponsoreuro zelfs wel twee activatie-euro’s gestoken moeten worden. En dat allemaal weer door het gebrek aan harde sponsorassets.

Gezien de omvang van het project
is men te laat gestart.

De nieuwe Team NL-propositie is ambitieus en ik geloof erin, maar het is een complex project. Het is in optimale omvang een commercieel Deltaplan voor de toekomst van de Nederlandse Olympische Sport. De hele branche van alle bonden tot grootste sponsoren en bureaus denken er over mee en zitten er constructief in. Feit is wel dat er gezien de omvang van het project te laat mee is gestart. Dit vergt twee tot vier jaar aanlooptijd. 

Men moet op directieniveau bij NOC*NSF een veel zwaarder statement gaan maken over de
ambities 
met dit sponsorplan.

Ik denk dat de periode tot Pyongyang 2016 qua sponsorinkomsten heel lastig gaat worden voor NOC*NSF. Zaak is nu om het geloof in de Team NL-propositie te houden en alle kikkers in de kar te houden en vooral heel veel daadkracht te tonen. Daarbij moet men op directieniveau bij NOC*NSF wel een veel zwaarder statement gaan maken over de ambities met dit sponsorplan. Ieder groot plan begint met leiderschap tonen. 

Jan Paul de Wildt
Directeur en partner Kumpany

Lees hier ook de opinie van Erik Ruts over dit onderwerp.
Meer over (tags): NOC*NSF, TeamNL, Kumpany
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Kees de Voogd
    Wat het geheel nog moeilijker maakt is dat een van de waardevolste assets, entreekaarten voor de spelen, minder waard worden onder invloed van de steeds strengere compliance regels die bedrijven zich intern stellen. Het helpt daarbij ook niet echt dat de spelen in de volgende cyclus allen in Azië zijn wat de kosten voor relatiemanagement programma's nog extra verhoogd. Wat mij wel verbaast is dat er door NOC*NSF niet allang een deal is gemaakt met Toyota, het is immers al lang bekend dat zij TOP sponsor van het IOC zijn geworden.
    Reactie geplaatst op 14/12/16 om 12:22 uur
  • Erik Ruts
    Mooie analyse. Ik had het niet beter kunnen zeggen.
    Reactie geplaatst op 09/12/16 om 11:38 uur

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van sponsoring.

Laatste nieuws

20 juli 2018
GOED verbindt zich aan PSV Vrouwen
Pijl
Arbodienstverlener GOED verbindt zich voor drie seizoenen als partner aan PSV Vrouwen. Het...
20 juli 2018 // Sport
20 juli 2018
Vibes of the Week #29
Pijl
Van het WK naar de Tour de France. Dylan Groenewegen moest helaas naar huis, maar staat we...
20 juli 2018 // Sport
19 juli 2018
Tonzon wordt nieuwe partner IJSTIJD!
Pijl
De KNSB heeft in Tonzon een nieuwe sponsor gevonden voor IJSTIJD!, het jaarlijks terugkere...
19 juli 2018 // Sport
17 juli 2018
KNVB en Gillette sluiten partnership
Pijl
De KNVB en Gillette, scheersysteemproducent van het Amerikaanse levensmiddelenbedrijf Proc...
17 juli 2018 // Sport
17 juli 2018
Nieuwe samenwerking IFFR en Kaapse Brouwers Rotterdam
Pijl
International Film Festival Rotterdam (IFFR) is een nieuwe samenwerking aangegaan met Kaap...
17 juli 2018 // Kunst & cultuur