Blind

28 december 2016 //
Blind
Blind

Help, we zijn blind! Dat zegt Michel van Grunsven in zijn column over sponsoring en sportmarketing. De schuld daarvan ligt bij de media- en reclamebureaus. Daar lopen allemaal Jules de Kortes en Stevie Wonders rond die het simpelweg niet zien.

Gelukkig zegt van Grunsven dat er ook weinig licht van de andere kant in zijn ogen valt. Opvallend is dat Van Grunsven de rol van de adverteerder hierin in zijn geheel buiten beschouwing laat. En juist daar begint het. Als de marketeer zijn doelstellingen scherp heeft en de diverse specialisten daarbij met elkaar laat samenwerken als opdrachtgever, dan gaat het vanzelf. Frank Weijers was zo’n topmarketeer bij Unilever. Tijdens de Olympische Spelen van Bejing in 2008 briefte hij ons op het activeren van de sponsorship van NOC/NSF voor Rexona. Met Lemz en Mindshare werd daarbij een prachtige activatie opgetuigd. Dit jaar nog vroeg ING ons nog om hun sponsorship van amateurvoetbal voor het voetlicht te brengen. Mindshare en Brandnewtelly kwamen niet met een reguliere campagne op de proppen, maar met een fantastische documentaire waarbij Ruud van Nistelrooy als ambassadeur de hoofdrol vervulde. Ook een prachtig partnership met De Persgroep was onderdeel hiervan. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. 

Er zijn nog steeds gevallen waarbij sportmarketing een speeltje is van een sponsormanager die aan klantenkant geheel in eigen silo opereert

Maar er zijn nog steeds gevallen waarbij sportmarketing een speeltje is van iemand in de directie, of van een sponsormanager die aan klantenkant geheel in eigen silo opereert. Lekker handjes geven aan bekende sporters en op de voorste rij zitten bij de wedstrijd. De sponsorbureaus maken daar maar al te vaak gebruik van om hun diensten te verkopen. En dat is ontzettend dom. Want als je je omzet wilt verhogen dien je een verbonden benadering van middelen in te zetten. Ja Michel, we hebben het over omzet, en niet over grp’s. We willen al helemaal geen sponsoring GRP’s. En een verbonden benadering  van media betekent dat een team van specialisten aan een en dezelfde doelstelling werkt. Philip Cocu laat ook niet zijn voorhoede los van zijn elftal op een apart veld trainen.

Kortom, de adverteerder is voornamelijk aan zet

Kortom, de adverteerder is voornamelijk aan zet. Zodra hij of zij het belang in ziet van een verbonden benadering van alle middelen, zal hij zijn omzet zien groeien. En alle bureaus vinden elkaar dan wel. Zo niet, dan is hij geld aan het verbranden. Laten we hopen dat klanten die nog in silo’s werken behalve blind, niet ook doof zijn voor deze boodschap.

Ruud de Langen 
CEO Mindshare Nederland

Lees hier de opinie van Marcel Beerthuizen 'Oogkleppen'.
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Ziggy
    Goed punt Ruud! En daarom blijft het allemaal in de marge, klein en te weinig voortuitstrevend! Eindhoven - Amsterdam is natuurlijk ook een hele grote afstand 😂😂😂😂
    Reactie geplaatst op 30/12/16 om 19:26 uur
  • Ziggy
    Goed punt Ruud! Spijker op z\'n kop!
    Reactie geplaatst op 30/12/16 om 19:24 uur
  • Ziggy
    Goed punt Ruud! Spijker op z'n kop!
    Reactie geplaatst op 30/12/16 om 19:23 uur

Laatste nieuws

17 oktober 2017
Roosmarijn Reijmer Hoofd Marketing Friendly Fire
Pijl
Roosmarijn Reijmer versterkt vanaf 1 januari 2018 concert- en evenementenorganisator Frien...
17 oktober 2017 // Entertainment
16 oktober 2017
Tienpont: “AkzoNobel kwam salarisverplichtingen niet na
Pijl
In een persbericht laat Simeon Tienpont, tot voor kort schipper bij Team AkzoNobel, weten ...
16 oktober 2017 // Sport
16 oktober 2017
NOC*NSF en Zilveren Kruis blijven samenwerken
Pijl
NOC*NSF en Zilveren Kruis gaan een nieuw partnership aan maar slaan daarbij een nieuwe weg...
16 oktober 2017 // Sport
14 oktober 2017
Justlease stopt sponsoring schaatsteam Wüst
Pijl
Schaatsers Ireen Wüst, Jan Blokhuijsen en Antoinette de Jong moeten aan het einde van het ...
14 oktober 2017 // Sport
14 oktober 2017
AkzoNobel stuurt schipper Tienpont weg
Pijl
Simeon Tienpont is niet langer schipper van team Team AkzoNobel in de Volvo Ocean Race. Vo...
14 oktober 2017 // Sport