Miljoenenpubliek via cricket

12 december 2017 // Sport
Miljoenenpubliek via cricket
Foto: ICC / H. Schulz
Afgelopen week plaatste het Nederlandse cricketteam zich met de eindzege in het WCL Championship voor de nieuwe, en lucratieve, ODI (One Day International) League, waarin alle grote cricketlanden elkaar treffen. Voor sponsors een uitgelezen mogelijkheid om zich via cricket internationaal te laten zien.

De ODI League, die in 2020 start, wordt straks de Champions League in de cricketwereld. In de nieuwe competitie ontmoeten de sterkste cricketlanden van de wereld elkaar in een cyclus van drie jaar. De competitie is door de internationale cricketbond ICC opgericht om de cricketkalender meer structuur en de wedstrijden meer betekenis te geven en de doorstroming van kleinere cricketlanden naar de top te bevorderen. Robert-Jan Vermeulen, oprichter van De Marketinggroep, is voor de Nederlandse cricketbond op zoek naar partners.

Wat betekent deze promotie voor cricket in Nederland?
"De ODI League is straks een miljoenenpodium, zowel in kijkers als financieel. De cricketbond ontvangt alleen al door de deelname aan de league miljoenen euro’s. Nederland gaat straks spelen tegen landen als India en Pakistan waar miljoenen mensen cricket volgen. Het betekent ook dat de bond moet gaan uitbreiden qua bezetting.”

Hoe groot is cricket in Nederland?
"Dat is nu nog een kleine sport met zo’n 5000 leden van de bond. Maar dat aantal groeit. En de sport kenmerkt zich door zijn diversiteit. In Nederland is een groot deel van de cricketers buitenlanders. Geldtransferbedrijf MoneyGram is bijvoorbeeld naast sponsor van de ICC ook partner van de Duitse cricketbond vanwege de vele buitenlandse beoefenaars. De doelgroep van cricketers is zeker interessant voor bedrijven.”

Cricket kenmerkt zich door zijn diversiteit

De ODI League begint pas in 2020. Waarom is het nu al interessant om partner te worden?
"Er is wel een hele kalender komende jaren. Volgend jaar speelt Nederland het WK kwalificatietoernooi in Zimbabwe. In 2019 is de Cricket World Cup in England en Wales, waarbij we hopen dat Nederland zich daar voor plaatst. Daarna begin de driejarige ODI-cyclus met zijn eendaagse wedstrijden. Daarnaast geeft de financiële injectie ook een boost aan cricket in Nederland. De bond heeft wel een aantal kleinere partners, maar je kunt nu breed instappen en de sport mee groot maken. Bijvoorbeeld door de jeugdopleiding en het talentenprogramma verder vorm te geven. Daar ligt een ambitieus plan bij de bond dat nu verder gefinancierd kan worden. En men kan bijdragen aan de verdere professionalisering van de sport in Nederland.”

Men kan voor een paar ton op het internationale podium staan via de Nederlandse bond

Voor wat voor soort bedrijven geeft dit specifiek mogelijkheden?
"Dat is heel breed. Natuurlijk vooral voor Nederlandse bedrijven die zich richten op de Aziatische markt. ABN AMRO is bijvoorbeeld een aantal jaren hoofdsponsor geweest van de Nederlandse cricketbond vanwege hun Aziatische ambities. Maar ook omgekeerd kunnen Aziatische bedrijven nu makkelijker veel exposure krijgen op hun thuismarkt voor een veel lager bedrag. Je kunt sponsor worden van het Indiase cricketteam voor een paar miljoen, maar men kan nu voor een paar ton ook op dat internationale podium staan via de Nederlandse bond.”
Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Nog geen reacties aanwezig.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van sponsoring.

Laatste nieuws

19 juni 2018
Gran Casino Nuland verlengt hoofdsponsoring FC Den Bosch
Pijl
Gran Casino Nuland heeft op donderdag 14 juni jl. tijdens het feestelijke FC Den Bosch-gal...
19 juni 2018 // Sport
19 juni 2018
Rabobank verlengt hoofdsponsorschap Rabo Bridge to Bridge
Pijl
Rabobank Arnhem en Omstreken is ook voor de komende twee jaar hoofdsponsor van de Rabo Bri...
19 juni 2018 // Sport
18 juni 2018
Sponsor OrangeGas koopt contract Van Lunteren vrij
Pijl
International Desiree van Lunteren is door haar privésponsor OrangeGas vrijgekocht bij de ...
18 juni 2018 // Sport
16 juni 2018
Vibes of the Week #24
Pijl
Naast het fantastische resultaat van Nadal hadden ook de Nederlandse dames mooie successen...
16 juni 2018 // Sport
14 juni 2018
HEMA en Voedselbank gaan landelijk samenwerken
Pijl
HEMA heeft haar pilot met 5 HEMA winkels en de Voedselbank Amsterdam succesvol afgerond. D...
14 juni 2018 // Maatschappij