Arno de Jong (TOTO): “Dit is de vertaling van onze positie als partner van het Nederlandse voetbal”

TOTO verraste afgelopen weken de hele voetbal- én sponsorwereld met het afsluiten van maar liefst tien partnerships met Eredivisieclubs. PSV, Feyenoord, Sparta Rotterdam, Willem II, FC Utrecht, FC Groningen, SC Heerenveen, ADO Den Haag, FC Twente en RKC Waalwijk sloten allemaal een drie- tot vijfjarig contract met TOTO en dragen komende seizoenen de TOTO-badge op de mouw van hun shirt. Met de deals versterkt TOTO haar band met het Nederlandse clubvoetbal. Maar sorteert het tegelijkertijd voor op de opening van de online kansspelmarkt die volgend jaar verwacht wordt. Arno de Jong, Chief Marketing Officer bij Nederlandse Loterij, gaat in op de totstandkoming van de opvallende sponsorcampagne.

Waarom deze partnerships van TOTO met tien Eredivisie-clubs?
Arno de Jong: “TOTO is in 1957 ontstaan vanuit de KNVB. Onze relatie met voetbal bestaat dus al langer dan 60 jaar. Die trouwe band zie je door onze jaarlijkse afdracht aan de voetbalbond omdat KNVB een van de beneficianten van NOC*NSF is. De afgelopen jaren heeft TOTO zijn band met het voetbal echter steeds meer bestendigd en zijn we uitgebreider marketingpartner geworden van de KNVB. Dat doen we onder meer via boarding bij de wedstrijden van de nationale elftallen en als naamgevend hoofdsponsor van de TOTO KNVB Beker. We zijn in onze rol steeds verder opgeschoven naar het clubvoetbal. De logische stap na de KNVB en de KNVB Beker is om te kijken hoe je dichter op de Eredivisie-clubs kunt komen.”

De corona-crisis was het juiste moment om deze contracten aan te gaan?
De Jong: “5 jaar geleden was het merk TOTO niet zo sterk als het nu is. We zijn al een aantal jaren bezig om TOTO steviger te positioneren, bijvoorbeeld door de succesvolle Koning TOTO-campagnes. Daarmee zijn we als TOTO flink gegroeid en hebben we de basis gecreëerd om deze stap te kunnen zetten. Medio vorig jaar zijn we gaan nadenken over het afsluiten van partnerships met clubs. We hebben toen een eerste opzet gemaakt en begin dit jaar zijn we begonnen met de uitvoering. Dat was dus al voordat corona ons overviel. De komst van de corona-pandemie was niet de aanleiding om deze afspraken te maken, maar heeft het proces wel versneld. Deze tien contracten zijn voor ons de vertaling van onze positie als partner van het Nederlandse voetbal.”

Lees het hele interview met Arno de Jong in het oktober nummer van Sponsorreport. Geen abonnee? Neem hier een abonnement.