Kiki Bertens: NextGen Leeuwin

Peugeot Nederland heeft zich als sponsor verbonden aan Nederlands beste tennisster Kiki Bertens. Bertens gaat deel uitmaken van het in 2018 succesvol gelanceerde Peugeot NextGen Lions tennisprogramma. Ellis Blasé, manager PR & Sponsoring bij Peugeot Nederland, vertelt over de achtergronden van de samenwerking.

Waarom gaan Peugeot Nederland en Kiki Bertens samenwerken in het NextGen Lions-programma?
“In Nederland kun je in tennis, en zeker als je het daarbij over talentmanagement en een rolmodel hebt, niet om Kiki Bertens heen. Met Kiki aan boord kunnen wij het NextGen Lions programma verder uitbreiden en nog nadrukkelijker de nieuwe generatie tennissers en tennissters stimuleren. Ze is een geweldig voorbeeld van hoe je de absolute wereldtop kunt bereiken. Het steeds opnieuw knokken en opladen is een bijzonder iets in het tennis. Kiki is voor iedereen die tennist een voorbeeld en een inspiratie. Omgekeerd is Kiki op zoek naar sponsors die haar persoonlijkheid en status meer invulling kunnen geven. We zijn met elkaar in gesprek gegaan en haar verteld over onze gedachten bij haar als missing link in dit programma. Als je het hebt over inclusiviteit en diversiteit moet het programma ook een bredere invulling hebben. We kregen daar bij onze presentatie op het Sponsorreport congres ook vragen over. Toen waren we al in gesprek met Kiki, maar konden we nog niets zeggen.”

We hebben het hoofdkantoor weten te overtuigen dat we zonder Kiki Bertens een essentieel onderdeel missen

Ellis Blasé, Peugeot Nederland

Peugeot was akkoord met deze uitbreiding van het NextGen-programma?
“Het programma van Peugeot richtte zich tot op heden met name op de ATP en het mannentennis. We hebben van Frankrijk het fiat gekregen om in Nederland het NextGenLions-programma een lokale invulling te geven. In eerste instantie wel met de vraag om dat dicht bij het bestaande programma te houden. Maar we hebben het hoofdkantoor weten te overtuigen dat we zonder Kiki Bertens een essentieel onderdeel missen. Op het hoofdkantoor volgen ze ons programma ook en zien ze dat het succesvol is. Toen we haar naam noemden ging het eigenlijk al meteen over de invulling en hoe we het zouden kunnen integreren.”

Betekent dit de omgekeerde weg als bij de start van NextGen Lions, waarbij na eerst een talententeam de ervaring van Robin Haase is toegevoegd, en er na Kiki een talentenmeisjesteam komt?

“Nee, we zijn bezig met het vormen van één leeuwenfamilie en natuurlijk hoort daar ook een leeuwin bij! Het huidige probleem bij de talenten bij de meisjes is dat ze eigenlijk nog iets te jong zijn. We houden ons wat betreft leeftijd wel aan het NextGen-programma en dat betekent dat we talenten zoeken die rond de 18 jaar zijn. Er komt wel een aantal talenten aan. Daarmee waren we al in gesprek voordat we met Kiki hadden gesproken. Die toevoeging zal organisch verlopen. Het is dus niet zo dat er straks een team van vier meisjes bij komt, maar het zal een toevoeging van een meisje of misschien wel nog een jongen, aan het huidige team zijn. Waarbij het ook mogelijk is dat er een van de huidige mannen uit het team afvalt. We bespreken jaarlijks met iedereen hoe het beide partijen bevalt. Het is een open systeem. Vooralsnog zie ik vier of vijf talenten in het team. Dat is realistisch, ook budgettair gezien.”

De toevoeging van Kiki Bertens betekent een flinke stijging van dat budget.
“Natuurlijk behoort Kiki tot de mondiale top in tennis en heeft dat zijn prijskaartje. Maar de passie voor tennis en talent delen we. Ik moet zeggen dat we daar beiden goed zijn uitgekomen. Er was een wederzijds belang voor de sport. Dat maakte het maken van afspraken makkelijker. De samenwerking met Kiki richt zich ook echt op het programma.”

Dat ze nu zo goed presteren is voor het NextGen Lions-verhaal natuurlijk fantastisch

Ellis Blasé, Peugeot Nederland

Kiki Bertens is niet zo vaak in Nederland. Welke afspraken kun je desondanks met haar maken?
“Dat ze veel reist en weinig in Nederland is weet je van te voren en daar hou je in je afspraken rekening mee. Wij hebben afspraken kunnen maken waarbij we samen een mooi consistent verhaal kunnen vertellen. Overigens geldt het vele reizen voor alle spelers uit het programma. De kans dat alle spelers tegelijkertijd in Nederland zijn is nagenoeg nihil.”

De houding van Kiki ten opzichte van sponsors eerder dit jaar was dat het niet allemaal zo nodig was en dat ze zich liever op haar spel concentreerde. Hoe zijn jullie daar mee omgegaan?
“We hebben dat met haar besproken. Zij zet zich enorm in om haar sport te promoten en daar vinden we elkaar. Dat maakt dat zij hier anders tegen aankijkt. Wij zijn er voor haar sport en voor de volgende generaties.”

Het NextGen Lions programma is in ieder geval ook sportief succesvol met de recente overwinningen van Tallon Griekspoor en Botic van de Zandschulp!
“Dat ze nu zo goed presteren is voor het NextGen Lions-verhaal natuurlijk fantastisch. Samen met Robin Haase zijn ze geselecteerd voor het NL Davis Cup Team dat later deze maand aan de Finals deelneemt. Het programma bestaat pas twee jaar en heeft al een enorme vlucht genomen. Dat moeten we natuurlijk ook waarmaken. Met de toevoeging van Kiki Bertens professionaliseren we verder. Dat is voor alle partijen interessant.”

Betekent de samenwerking met Kiki Bertens ook dat jullie bij WTA-toernooien in Nederland aanhaken, zoals Rosmalen?

“Op lokaal niveau wordt door de dealers al een aantal recreatieve maar ook internationale toernooien gesponsord waar ook vrouwen wedstrijden spelen. Toernooien op WTA-niveau is lastiger want dat moet via het hoofdkantoor van Peugeot in Parijs gaan en dat is momenteel eigenlijk niet haalbaar. Maar het is wel een toekomstdroom, dus zeg nooit nooit. Er is bij Peugeot een groot geloof in het programma.”