Albert Heijn motiveert jeugd om meer fruit te eten bij het sporten

Albert Heijn lanceert samen met de KNVB een campagne om voetballende kinderen te stimuleren meer fruit te eten. De campagne draagt de naam 'Teamfruit’ en richt zich op een duurzame gedragsverandering. De twee organisaties werken al langer intensief samen, onder andere rondom het KNVB schoolvoetbal waar Albert Heijn de hoofdsponsor van is en waar jaarlijks 200.000 kinderen aan meedoen.

Uit onderzoek blijkt dat minder dan de helft (44%) van de kinderen tot 12 jaar elke dag voldoende fruit eet en onder middelbare scholieren is dat slechts 31%. Daar willen Albert Heijn en de KNVB iets aan doen.
Vanaf vandaag kunnen jeugdteams in het hele land gratis een ‘Teamfruitbak’ aanvragen via ah.nl/teamfruit en geeft Albert Heijn het komende voetbalseizoen iedere week 100 teams een volle bak fruit mee naar hun wedstrijd. De supermarkt trekt bovendien elke week het land in, op bezoekbij voetbalclubs om het eten van fruit te promoten. Teams die meedoen dingen automatisch mee naar allerlei leuke prijzen, zoals kaartjes voor het Nederlands Elftal.

Via de app Voetbal.nl, al veelvuldig gebruikt door voetballend Nederland, kunnen teams zich aanmelden en coördineren wie er wekelijks verantwoordelijk is voor het fruit. Het uiteindelijke doel van Albert Heijn en de KNVB is dat Teamfruit net zo vanzelfsprekend wordt als het regelen van bijvoorbeeld de schone voetbalshirtjes. Op die manier raken kinderen eraan gewend om op een gezonde manier hun energie aan te vullen, zo is de gedachte.

"Wij willen de verbindende kracht van voetbal gebruiken om een positieve verandering teweeg te brengen onder de jeugd,” aldus Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn. “Daarom richten we ons samen met de KNVB op de jeugdvoetballers van Nederland en motiveren ze om een lekker stukje fruit te eten in de rust of na de wedstrijd. Iets dat past bij de missie van Albert Heijn: Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.”

“Het voetbal brengt jaarlijks honderdduizenden kinderen samen,” zegt Dave Dekker, directeur commercie KNVB. “Bij de verenigingen blijven ze gezond door te bewegen en leren ze er voetballen en als een team met elkaar om te gaan. Helemaal mooi als ze ook meekrijgen om gezonde tussendoortjes zoals fruit te eten. Wij zijn heel blij met dit initiatief van Albert Heijn.”

Albert Heijn hoopt overigens dat de campagne een bredere impact heeft dan alleen binnen het voetbal. "Het belangrijkste is dat kinderen uit gewoonte meer fruit gaan eten en daar richten we ons op,” geeft Van der Zanden aan.