De Alternatieve Vierdaagse: uniek wandelalternatief

‘Dit jaar ook geen Vierdaagse in Nijmegen’, kondigde premier Rutte op 21 april aan. Samen met House of Sports activeerde Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) daarom digitaal haar wandelcommunity. Met 'De Alternatieve Vierdaagse' werden ruim 20.000 wandelaars vier dagen lang in beweging gebracht. Samen liepen zij ruim 1,3 miljoen kilometer en registreerden dit via de nieuwe wandel.nl-app! Omdenken in tijden van het coronavirus.

Ondanks de grote teleurstelling over de afgelasting van de Vierdaagse Nijmegen toonden alle betrokkenen en deelnemers hun begrip voor de beslissing. Maar dat het wandelevenement geen doorgang vond, betekende niet dat men stil bleef zitten. “Het liet ons niet los”, zegt Paul Sanders, directeur van de KWBN. “Wetenschappers drukken ons op het hart dat, juist nu corona in onze samenleving rondwaart, bewegen crucialer is dan ooit." De KWBN ging samen met sportmarketingbureau House of Sports op zoek naar een veilig alternatief voor hét wandelevenement van het jaar. "En dat is meer dan gelukt”, aldus Sanders.

"Dé Vierdaagse Nijmegen is een absoluut iconisch (inter)nationaal evenement, met een enorme betrokkenheid onder de ruim 45.000 deelnemers", zegt Tim Smit, manager partnerships bij House of Sports. "De deelnemers maken jaarlijks vele trainingsuren om zo goed als mogelijk voorbereid aan de start te verschijnen, al dan niet gekoppeld aan een bijzonder verhaal. Tel daarbij op iedereen die in de afgelopen maanden het wandelen hebben ontdekt, in hun dorp, stad, door het bos of over het strand. Dat maakte dat de oprichters van House of Sports – met een oorsprong in en rond Nijmegen – samen met KWBN iets unieks wilden creëren voor al die wandelaars. Als Nijmegenaar is het dan fantastisch om te zien hoe dé Vierdaagse zich dit jaar over Nederland heeft verspreid. Nieuwe afstanden, zelfgemaakte routes, een Via Gladiola in de eigen straat en elkaar digitaal steunen. Misschien vaak een wandeling alleen, maar tijdens De Alternatieve Vierdaagse toch een beetje samen!"

Ook Koen Hermens, partner bij House of Sports, is trots. “Het gevoel van dé Vierdaagse is uniek, maar samen met KWBN en gesteund door alle partners zijn we erin geslaagd Nederland in beweging te krijgen. Meer dan 20.000 lopers, die ieder een totaal eigen vierdaagse beleving hebben gekregen. Dat maakt mij als Nijmegenaar best een beetje trots.”

Ook na afloop van de Vierdaagse gebruiken duizenden mensen nog steeds de wandel.nl-app

Coproductie

KWBN en House of Sports werken al meerdere jaren samen. Bij House of Sports werd al eerder gekeken naar de ontwikkeling van een ‘Pre-Vierdaagse’ concept. Het idee van de Alternatieve Vierdaagse was echter niet een al bestaand idee dat klaar lag, maar ontstond nadat de afgelasting duidelijk was. Het idee ontstond tijdens een wandeling in Ouderkerk aan de Amstel (waar House of Sports is gevestigd, red.). Daarna was de videocall met de KWBN snel gepland en is de coproductie ontstaan. KWBN leverde bijvoorbeeld alle kennis en kunde met betrekking tot het wandelen, de Vierdaagse Nijmegen en de wandelcommunity. House of Sports heeft onder meer de overall coördinatie opgepakt, (media)partners geworven en de communicatie opgetuigd. In korte tijd een intensieve samenwerking, die smaakt naar meer.

De vraag hoeveel mensen van de app gebruik zouden maken kwam natuurlijk ter sprake in de gesprekken met de KWBN en met de potentiële partners van De Alternatieve Vierdaagse, die konden helpen in het bereiken van de vele wandelaars. Zo werd in de gesprekken met DPG Media over een samenwerking, het succes gekoppeld aan een geschat aantal van 15.000 à 20.000 deelnemers. Omdat de wandel.nl-app nog moest worden ontwikkeld werd via mediaparter AD een “voor” inschrijving gestart. “Het was erg gaaf om te zien dat de ruim 20.000 inschrijvingen uiteindelijk ook allemaal de app hebben gedownload”, zegt Smit.

Voor de KWBN past de Alternatieve Vierdaagse-app in de bewuste keuze die de bond heeft gemaakt voor de ontwikkeling van een eigen applicatie. De app ligt in lijn met de digitale strategie van de bond van de afgelopen jaren en past bij de plannen voor de toekomst. In de eerste fase is daarbij gefocust op de functionaliteiten voor het uitzetten, tracken en registreren van de wandelingen. De feedback van gebruikers wordt de komende tijd gebruikt om functie te verbeteren, uit te bouwen en toe te voegen. Mooi is dat ook na afloop van de Vierdaagse dat duizenden mensen nog steeds gebruik maken van de wandel.nl-app.

Inhoudelijke verbinding

House of Sports wist een groot aantal partners enthousiast te krijgen voor een samenwerking met de Alternatieve Vierdaagse. Met partners als Univé, Droomparken, DPG Media (AD, QMusic en indebuurt.nl), Intersport, Océan, Fonds Gehandicaptensport en Lowa werd op meerdere gebieden samengewerkt en de app geactiveerd. Dat gebeurde in de app onder andere met acties, artikelen en filmpjes, maar ook online waren ze allen actief en werd er inhoudelijke verbinding gezocht.
Als trouwe hoofdsponsor van de Vierdaagse Nijmegen was Lowa verbonden aan de app. De Gelderlander (DPG Media) is normaal gesproken mediapartner van het lokale evenement.

Smit: “Voor DPG Media was het een uitgelezen kans om met het landelijke karakter van De Alternatieve Vierdaagse haar regiotitels off- en online in te zetten, radio te verbinden en nog dichterbij te komen via indebuurt.nl. Verder is Intersport al langer verbonden aan KWBN en zijn ook Univé en Droomparken al langer actief binnen de wandelkanalen van KWBN. Océan heeft in heel Nederland De Alternatieve Vierdaagse langs de snelweg in beeld gebracht en L’Oréal heeft ervoor gezorgd dat niemand hoefde te verbranden met het mooie wandelweer. Iedereen was enthousiast en deze partijen hebben natuurlijk een bijzondere positie als het initiatief een vervolg krijgt.”

Terugkijkend zegt Smit dat de bevestiging van de enorme betrokkenheid en de trots en alle bijzondere verhalen van wandelaars echt uniek is. “Samen zijn we enorm trots op wat we in korte tijd hebben weten neer te zetten. Dan weet je dat met een ruimere voorbereiding we in staat zullen zijn om zowel de wandelaars als de partners ook in de toekomst nog meer plezier kunnen laten beleven aan hun deelname.”