KPN verspreidt Oranjekoorts in Nederland

KNVB-partner KPN is zijn EURO 2020-campagne gestart. Daarin laat KPN zien hoe de Oranjekoorts zich 'door heel Nederland verspreidt'. Creatief bureau dentsuACHTUNG! ontwikkelde de campagne, content en activaties.

Onder aanvoering van Frenkie de Jong trappen de spelers van het Nederlands Elftal de campagne af: “De leeuw is los”, waarna de Oranjekoorts zich als een lopend vuurtje verspreidt via WhatsApp-groepen, social media en televisie. Matthijs de Ligt, Steven Berghuis en Steven Bergwijn krijgen vervolgens op verschillende manieren van dichtbij mee hoe heel Nederland het EK samen met Oranje meebeleeft.

“Met onze campagne laten we zien hoe de Oranjekoorts zich op verschillende manieren verspreidt en welke rol wij daar als het netwerk van Nederland in hebben. We laten niet alleen de verbinding tussen de Oranjefans zien, maar ook hoe spelers en fans eigenlijk ontzettend nauw verbonden zijn”, aldus Yvette Belt-Beekman, verantwoordelijk voor merk en marcom bij KPN.

Gerben van der Zwaard, strateeg bij dentsuACHTUNG! vult aan: “In een periode waarin ‘samen beleven’ een bijzonderheid is geworden kijkt heel Nederland reikhalzend uit naar het vooruitzicht van een EK en de saamhorigheid die daarbij hoort. Dat is dan ook het centrale thema van de campagne: ‘Als we het samen beleven, kunnen we niet meer verliezen”.

“Naast een ATL-campagne gericht op nieuwe klanten geven we onze bestaande klanten echt een streepje voor met behulp van een getargete BTL-campagne. Daarin staan exclusieve EK Kadootjes voor onze klanten centraal.” aldus Floris Reuvers, verantwoordelijk voor de campagne bij KPN. De EK Kadootjes bestaan onder andere uit een reeks video’s speciaal voor de Oranjespelers van de toekomst; met ‘Trainen als Oranje’ krijgen jonge voetballertjes training via digitale clinics, gegeven door officiële KNVB-trainers. Ook koppelen we een winactie aan elk VAR-moment tijdens een wedstrijd van het Nederlands Elftal. Iedere keer dat het VAR-teken door de scheidsrechter wordt uitgebeeld, maken onze klanten via social media kans op een gratis tv.

Er worden verder drie speciale EK-afleveringen van de contentserie Buiten de Lijnen geproduceerd. Hierin gaat vaste presentatrice Fresia Cousiño Arias, bekend van ESPN, in gesprek met familieleden en vrienden van de Oranjespelers. Ook kunnen klanten bij geselecteerde KPN-winkels de bloempot-challenge die in de campagnefilm terugkomt aangaan.