Philips en PSV officieel langstlopende sponsorship in sport

De 110-jaar lopende sponsorverbintenis tussen Philips en PSV is goed voor een officieel wereldrecord. Het record is officieel bekrachtigd door een vermelding als langstlopend sponsorship in de sport in het Guinness Book of Records. Het unieke record wordt gevierd met onder andere een deep-fake video met ‘Mijnheer Frits’ en een exclusief Philips/PSV-shirt.

De samenwerking tussen Philips en PSV bestond 1 september 110 jaar en is daarmee uniek in de wereld. Sinds de oprichting van de Philips Sport Vereniging in 1913 zijn de club en het gezondheidstechnologiebedrijf onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als ‘founder’ van PSV speelde Philips een belangrijke rol in de ontwikkeling van de club. Philips en PSV werken tegenwoordig nauw samen aan nieuwe innovaties om PSV’s topsportklimaat te versterken. De kennis en oplossingen van het gezondheidstechnologiebedrijf worden onder meer ingezet voor onderzoek op het gebied van voetbalcognitie en spierbelastbaarheid. Daarnaast is Philips een van de drijvende krachten achter het PSV Brainport partnership en naamgever van het Philips Stadion.

De samenwerking heeft de officiële erkenning als ‘Longest time to sponsor a sports team’ in het Guinness Book of World Records gekregen. Het vorige record stond op naam van Ford Motor Company en het Australische Geelong Football Club met 98 jaar.

“We zijn al 110 jaar nauw betrokken bij de club. Het is een prachtige erkenning dat we met onze verbondenheid nu ook een officieel wereldrecord te pakken hebben”, zegt Roy Jakobs, CEO van Philips. “Philips en PSV zijn vanuit Eindhoven uitgegroeid tot spelers van wereldformaat. Onze band is uniek en we blijven ons vernieuwen. We kunnen bijdragen aan betere prestaties van PSV door onze innovaties en dat maakt onze samenwerking misschien wel relevanter dan ooit”.

“Philips staat natuurlijk aan de basis van het verleden, het heden en de toekomst van onze club”, zegt Marcel Brands, algemeen directeur bij PSV. “Hoewel de invulling van het sponsorship in de loop der jaren is veranderd, zijn we onverminderd blij met de inzet van Philips. We blijven samen innoveren en trekken samen op in maatschappelijke initiatieven, waarin we de hele regio betrekken. De samenwerking is daarom niet alleen belangrijk voor PSV, maar voor iedereen in de regio Brainport Eindhoven.”

De huidige samenwerking tussen Philips en PSV werd in 2021 tussentijds verlengd met tien jaar tot 2031. Belangrijkste onderdelen van de overeenkomst zijn een verlenging van de naamgeving van het Philips Stadion, evenals samenwerking op innovatiegebied. Naast dit sponsorcontract verlengde Philips als eerste partner in het Brainport-PSV Partnership de overeenkomst met PSV met vijf jaar tot 2026. Met de verlenging van het partnership zou in totaal 25 miljoen euro gemoeid zijn.

Bij de verlenging werd al het idee geopperd dat de samenwerking tussen Philips en PSV misschien wel eens de langstlopende samenwerking ter wereld in sport zou kunnen zijn. De aanvraag bij Guinness Book of Records werd begin dit jaar gedaan en moest uitgebreid gedocumenteerd worden. Onder andere dat er al die 110 jaar inderdaad een vorm van partnership bestond. Al met al duurde het een half jaar voordat de officiële erkenning kwam. Dat zorgde nog wel voor enige spanning, omdat de organisatie van allerlei activiteiten rondom de erkenning al in gang was gezet. Philips krijgt voor de vermelding in het Guiness Book of Records een licentie-overeenkomst die men kan gebruiken voor PR-doeleinden.

Verschillende activiteiten om te vieren

Het record is aangekondigd door een video met wijlen Frits Philips in de hoofdrol. Meneer Frits heeft altijd een bijzondere band gehouden met zijn geliefde PSV. Frits Philips is via deep fake-technologie tot leven geroepen. In de video maakt hij een wandeling naar het Philips-stadion en ziet hij met veel genoegen dat er veel goeds is gebleven en veranderd. De video is in nauwe samenwerking met de familie Philips gemaakt.
"Het idee om 'Mijnheer Frits' op deze manier tot leven te wekken was er al eerder, maar de technologie was destijds nog niet voldoende om het geloofwaardig te doen", zegt Guus Pennings, Hoofd Brand & Sponsorships bij Philips. Norberth Korsmit was mede-verantwoordelijk voor de verhaallijn van de video. "Natuurlijk is er altijd een discussie tussen de creatieven, die een mooie film willen maken, en de mensen die vanuit het merk denken en een aantal belangrijke inhoudelijke momenten in de film wil laten terugkomen, zoals de AED-samenwerking en het Brainport-partnership."
Philips schenkt ook een plaquette aan PSV ter herinnering aan het record. Deze plaquette wordt binnenkort onthuld bij het Philips Stadion.

Ter gelegenheid van de 110-jarige samenwerking tussen Philips en PSV is ook een exclusief PSV-shirt ontworpen met daarop de naam Philips. Philips en PSV kregen toestemming van de partners in Brainport Eindhoven om het reguliere shirt met ‘Metropoolregio Brainport Eindhoven’ eenmalig te vervangen door het Celebration-shirt met PHILIPS erop. PSV zal het shirt dragen in de thuiswedstrijd tegen NEC op 16 september.
"Dat was geen enkel probleem voor de partners", zegt Pennings. "Dat laat ook wel zien hoe zij met elkaar omgaan in dit partnership."

Het shirt werd gelanceerd op het gala 110-jaar PSV. De PSV x Philips Celebration Kit is een ode aan het gezamenlijke record en bestaat uit zes iconische tenues met unieke designkenmerken. Voor veel supporters zal het daarom een tastbare herinnering zijn aan de geschiedenis én de onuitwisbare band tussen het bedrijf, de club en haar supporters, die al generaties lang samenkomen als één hechte familie. De PSV x Philips Celebration Kit is slechts in een beperkte oplage te verkrijgen.

Bekijk hieronder de video met Mijnheer Frits.