Rijksmuseum en Philips lanceren nieuwe podcast met ontspannende kunstverhalen

Het Rijksmuseum introduceert, samen met haar founder Philips, een nieuwe zevendelige podcast waarin bekende mensen vertellen over hun bijzondere relatie met een kunstwerk uit de collectie. De serie Kunstluister is gemaakt in samenwerking met psychiater en hoogleraar Stress en veerkracht bij Amsterdam UMC Christiaan Vinkers en helpt luisteraars ontspannen en ontsnappen aan de alledaagse hectiek.

Zo hielp De bedreigde zwaan van Jan Asselijn theatermaker Jörgen Tjon A Fong te herstellen van een burn-out. Spoken word artist Zaïre Krieger vertelt over hoe het zwarte jongetje op een schilderij van Daniel Vertangen voor haar symbool staat voor het zichtbaar maken wat onzichtbaar is.

De podcastserie kwam tot stand in samenwerking met Philips, founder van het Rijksmuseum. Samen zetten zij zich in om een positieve impact te hebben op het leven van mensen, door ze in aanraking te brengen met kunst. Guus Pennings, Head of Brand & Sponsorships bij Philips: “We werken al meer dan twintig jaar samen met het Rijksmuseum. Samen brengen we inspiratie van kunst en cultuur naar mensen om daarmee hun leven te verbeteren.”

“Ontspanning is ontzettend belangrijk voor je mentale gezondheid. Met deze podcasts willen we die escape bieden; of je nu even in een volle trein wilt ontspannen, of wanneer je niet kunt slapen. Kunst kan echt helpen om antwoord te vinden op ingewikkelde vragen in je leven, of kracht geven om door te kunnen na een moeilijk periode”, aldus Frederique van Reij, Senior Educator van het Rijksmuseum.

De zeven afleveringen van Kunstluister zijn te beluistern via de bekende podcastplatforms of via het podcastkanaal van het Rijksmuseum: https://www.rijksmuseum.nl/kun...

Credits

Kunstluister wordt gemaakt door:

Theatermaker Jörgen Tjon A Fong schreef over zijn eigen burn-out en over hoe het schilderij van De Zwaan (Jan Asselijn, ca. 1650) hem hielp in zijn pad tot herstel.

Podcastmaker Suheyla Yalçin neemt ons mee in een jeugdherinnering naar het Topkapi-paleis in Istanbul, aan de hand van het schilderij ‘Dansende Derwisjen’ (Jean Baptiste Vanmour, ca. 1720). Een verhaal over de persoonlijke relatie met God, en teruggaan naar waar je vandaan komt.

Alleen in het museum krijgt haar grijze leven kleur: Yaël Speck ontwikkelt rondleidingen voor mensen met een depressie en schreef bij Het Vrolijke Huisgezin (Jan Steen, 1668) een verhaal over het loslaten van negatieve emoties.

Schrijver Sander Kollaard schreef bij zijn favoriete kunstwerk uit het Rijksmuseum een verhaal over kijken met aandacht. Pas als je iets aandacht geeft, kan je het echt leren kennen. Hij neemt ons mee in een uitgebreide beschrijving van het portret van Marie Fargues (Jean-Etienne Liotard, 1856) en bevraagt ons wat we zien.

Dichter Gershwin Bonevacia schreef een gedicht over rouw en verlies bij De Brieflezende Vrouw (Johannes Vermeer, ca. 1663). Een gedicht over de kracht van een brief, en het moment van loslaten van dat wat je dierbaar is.

Spoken word artist Zaïre Krieger kiest woorden bij een schilderij van Jan Valckenburgh (Daniel Vertangen, ca. 1660) over het zwarte jongetje dat geen hoofdrol speelt. Een spoken word over het zichtbaar maken van dat wat onzichtbaar is.

In het verhaal van scenariste Maud Wiemeijer (Anne+) vraagt het personage Ruby zich hardop af hoe zij moet omgaan met de stress van verwachtingen. Een portret van Lizzy Ansingh (Thérèse Schwartze, 1902) geeft antwoord. Een verhaal over keuzes maken in je leven, de zoektocht naar seksuele identiteit en de tijd nemen om jezelf te zijn.