Staatsloterij lanceert ‘Deze zomer kan het gebeuren’-campagne

KNVB-partner Staatsloterij heeft zijn EURO2020-campagne gelanceerd met als thema 'Deze zomer kan het gebeuren'. In de commercial zetten Marco van Basten en Wim Kieft al hun ervaring in om Denzel Dumfries en Davy Klaassen 100 procent op scherp te zetten voor het behalen van het ultieme doel: het winnen van het komende EK.

Nu de voetbalcompetitie vrijwel voorbij is, zijn alle ogen vanaf nu gericht op het Nederlands Elftal dat op 13 juni zijn eerste EK-wedstrijd speelt tegen Oekraïne. Eén keer eerder won Nederland het EK, in ’88. De verwachting is dat het deze zomer weer kan gebeuren. Dat vergt een beetje geluk, maar het komt ook aan op de details, pieken op het juiste moment en op ervaring. Daarvoor heeft Staatsloterij de oud-topspitsen Van Basten en Kieft aangetrokken om de nieuwe Oranje-sterren Dumfries en Klaassen stevig onder handen te nemen en ze optimaal te prepareren en voorpret te laten hebben voor het komende EK.

Onder het motto ‘Wie wint moet het vieren’, zien we Kieft aan het roer van een sloep in de Amsterdamse grachten. De boot vaart dezelfde route als destijds de rondvaart in 1988. Klaassen en Dumfries krijgen aan boord intensieve begeleiding in het zwaaien naar het publiek – Kieft: “Wel een beetje enthousiast hè jongens!” – ze krijgen juich-les en ze leren bijtijds hun hoofd in te trekken als de boot onder een lage brug doorvaart. Dat doen ze nu nog voor lege kades, maar wie weet straks, begin juli… Coach Frank de Boer houdt knipogend zijn voet vanaf de kade nog even op de rem: “Eerst even winnen hè!”

Marco van Basten, die vrijwel nooit in commercials te zien is, vond deze campagne wel passend. “We hebben dit jaar een ijzersterke selectie en in de poulefase hebben we niet ongunstig geloot. Ik zie Oranje dit EK heel ver komen. En als alles klopt, alles op zijn plaats valt, dan kan het deze zomer zomaar gebeuren”, aldus de ervaringsdeskundige. Ook Wim Kieft ziet het helemaal zitten. “Oranje bestaat uit een mix van gelouterde profs en enorme talenten. Ik heb er een heel goed gevoel over. Die rondvaart, dat kan zomaar wéér gebeuren.”

Klaassen en Dumfries hadden flink lol tijdens de opnamen. Klaassen: “Je kunt er maar beter klaar voor zijn. Àls we winnen, dan denk ik dat het net zo’n geweldig feest wordt als in 1988.” En Dumfries vond het nog niet meevallen om te scoren zoals Van Basten in de EK-finale tegen Rusland. Lachend: “Dat moest wel een paar keer over, ja.”

Michael Kastelijns, Business Director van Staatsloterij is blij met de medewerking van de vier (oud-)spelers en de bondscoach. “Geweldig dat voetbalhelden als Van Basten en Kieft samen met ons positief vooruit willen kijken naar een mooie voetbalzomer. En erg leuk om de hoogtepunten van 1988 naar 2021 te halen met de hoofdrolspelers van weleer. Staatsloterij is al 2 decennia als trotse partner verbonden aan het Nederlands elftal en kijken uit naar een mooi toernooi. De voorpret naar het EK en naar onze trekking op 10 juni is wat mij betreft met deze commercial perfect begonnen.”

De Staatsloterij EK-commercial bekijk je hieronder.