Artikelen

World Rowing verwelkomt WK Roeien 2026 in Amsterdam

Tijdens de stakeholderbijeenkomst rond het NK Indoor Roeien vrijdag jl. blikten de organisatie van het WK Roeien 2026, de Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB), gemeente Amsterdam, World Rowing en Topsport Amsterdam gezamenlijk vooruit op het wereldkampioenschap dat in 2026 op de Bosbaan plaatsvindt. De gezamenlijke ambitie is om een toernooi neer te zetten dat zowel sportief als organisatorisch aansluit bij internationale standaarden en tegelijkertijd bijdraagt aan de verdere ontwikkeling en zichtbaarheid van de roeisport.

Olympisch kampioen Odile van Aanholt verlengt Musto-ambassadeurschap richting LA28

Het Britse zeilkledingmerk Musto en olympisch kampioen Odile van Aanholt hebben hun samenwerking verlengd tot en met de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles. De Haagse 49er FX-zeilster blijft daarmee ambassadeur van het merk tijdens haar nieuwe olympische cyclus, die zij recent is gestart na de geboorte van haar dochter Kato.

Willem II en de VriendenLoterij slaan de handen ineen

De loterij is sinds 2024 maatschappelijk partner van de Keuken Kampioen Divisie en gaat nu ook specifiek met de Tricolores de samenwerking aan. De samenwerking bestaat onder andere uit zichtbaarheid voor de loterij in Koning Willem II stadion, de VriendenLoterij Fieldseats voor deelnemers, clubprijzen in het prijzenpakket van de loterij en stadionwerving. Van ieder verkocht lot bij het stadion gaat 40% naar Willem II Betrokken ter ondersteuning van maatschappelijke projecten.

Utrecht Marathon verlengt hoofdsponsorschap met HiPRO

De Utrecht Marathon blijft in 2026 en 2027 verbonden aan HiPRO als naamgevend hoofdsponsor. Na de editie van 2025, waaraan meer dan 18.500 hardlopers deelnamen, hebben beide partijen besloten het hoofdsponsorschap met twee jaar te verlengen. Daarmee draagt het grootste hardloopevenement van Utrecht ook de komende edities de naam HiPRO Utrecht Marathon.

Holland & Barrett zet zich met nieuw partnership in voor gezonde levensjaren via tennis

Holland & Barrett wordt de komende jaren partner van de KNLTB in Nederland en Tennis Vlaanderen in België. Met dit nieuwe partnership willen de organisaties mensen helpen om langer, fitter en met meer plezier op de baan te staan: meer gezonde tennisjaren, met de kracht van de natuur.

Rijksmuseum en Gemeente Eindhoven kondigen nieuw museum aan

Het Rijksmuseum en gemeente Eindhoven slaan de handen ineen om een vestiging van het Rijksmuseum te bouwen in Eindhoven. Bezoekers kunnen hier in de toekomst kunstwerken uit de wereldberoemde collectie van het Rijksmuseum bewonderen. ASML heeft de intentie om de komende jaren een betekenisvolle bijdrage te willen leveren als founding partner aan deze culturele topvoorziening voor de regio.

Team Visma | Lease a Bike breidt samenwerking met Nike uit

Team Visma | Lease a Bike en Nike verlengen en verbreden hun samenwerking. Het Amerikaanse sportmerk, sinds de afgelopen Tour de France partner van de ploeg, wordt vanaf 2026 op meer momenten zichtbaar binnen de organisatie.

De KNVB en Coca-Cola herenigd

De KNVB en Coca‑Cola in Nederland gaan een nieuw driejarig partnership aan, dat loopt tot en met 2028. Na een korte onderbreking van de samenwerking slaan beide organisaties nu opnieuw de handen ineen voor een partnership dat zich volledig richt op het versterken van de beleving voor Oranjefans.

Staatsloterij hoofdsponsor van Casa Olanda

Staatsloterij heeft zich als naamgevend hoofdsponsor verbonden aan het Casa Olanda van de Nederlandse Ski Vereniging (NSkiV). Casa Olanda fungeert tijdens de Olympische Winterspelen van Milaan-Cortina 2026 als ontmoetingsplek voor Nederlandse wintersportfans in de Italiaanse Alpen. Met het hoofdsponsorschap verbindt Staatsloterij haar bestaande rol als hoofdsponsor van TeamNL aan een fysieke locatie dicht bij de wedstrijdlocaties van TeamNLsnow.

DHL en Van Gogh Museum verlengen partnerschap

Het Van Gogh Museum en DHL verlengen hun samenwerking. Het partnership bundelt de duurzame en betrouwbare logistieke expertise van DHL Express en de educatieve kracht van het Van Gogh Museum. DHL Express verzorgt ook komend jaar het wereldwijde transport van webshopbestellingen en het DHL Express servicepunt in het museum. De partners brengen daarnaast leerlingen dichter bij het werk en levensverhaal van Vincent van Gogh via het lesprogramma Van Gogh gaat naar school.

‘Rule 40’ en de commerciële kansen rond Milaan Cortina 2026

De Olympische en Paralympische Spelen vormen het hoogste podium voor topsport. De wereld kijkt massaal mee naar uitzonderlijke prestaties van atleten. Bedrijven en grote merken maken graag gebruik van de enorme (media)aandacht die de Spelen met zich meebrengen. Ook persoonlijke sponsors van sporters willen in deze periode graag communiceren over hun samenwerking. Dat kan zeker, maar daarbij moeten wel de regels van Rule 40 worden gevolgd, die essentieel zijn om de financiering van topsportprogramma’s veilig te stellen. In dit artikel licht NOC*NSF toe welke commerciële mogelijkheden er zijn rondom Milaan Cortina 2026.

Premier Tech nieuwe cosponsor van ploeg van Mathieu van der Poel

Het Canadese technologie- en industriebedrijf Premier Tech wordt vanaf volgend seizoen de nieuwe naamgevende cosponsor van de ploeg van Mathieu van der Poel. De driejarige overeenkomst betekent dat de ploeg vanaf 2026 verdergaat onder de naam Alpecin‑Premier Tech. De Canadese multinational volgt Deceuninck op, dat zijn bijdrage na vier jaar terugschroeft.

Komend jaar 185 Nieuwjaarsduiken

Op vrijdag 12 december vindt in Scheveningen de landelijke aftrap van de Unox Nieuwjaarsduik 2026 plaats, in aanwezigheid van de Haagse burgemeester Jan van Zanen en tientallen organisatoren uit het hele land.

Sky Radio en Albert Heijn bundelen krachten

Vanaf 6 december klinken de herkenbare klanken van 'Sky Radio The Christmas Station' in alle winkels van Albert Heijn. Met deze samenwerking brengen beide merken de kerstsfeer tot leven voor miljoenen Albert Heijn-klanten in Nederland.

Albert Heijn sterkste sponsormerk van 2025

Albert Heijn heeft in het afgelopen jaar de sterkste reputatie opgebouwd van de 50 grootste sponsoren van Nederland. Vooral de bestaande sponsoring van de Oranje Leeuwinnen is waardevol voor het sympathie- en reputatieprofiel van het merk. Uit de samenwerking met de schaatsploeg Team Albert Heijn Zaanlander valt nog aanzienlijk meer te halen. Dit blijkt uit het jaarlijkse Sponsor Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waaraan sinds 2006 al 209.000 respondenten meededen.