Artikelen

Sportsponsoring niet aangewend als oplossing maatschappelijke vraagstukken

Er is geen sprake van een gezonde balans tussen vraag en aanbod van sport en sponsor. Het gevolg is dat sponsorgelden onbesteed blijven en sport daardoor niet voldoende wordt gezien als het smeermiddel voor maatschappelijke cohesie. Dat constateert Frank van den Wall Bake, partner van IVRM Sport en initiator achter Het Nationale Sportdebat.

Nederlandse Loterij steunt KNVB en amateurvoetbal met ruim 4,8 miljoen euro

Nederlandse Loterij steunt de KNVB en het amateurvoetbal dit jaar met 4.844.775 miljoen euro. De KNVB gebruikt deze bijdrage onder andere om meer mensen te kunnen laten voetballen.

a.s.r. wil met nieuwe campagne heel Nederland aan de wandel krijgen

De komende vier jaar is a.s.r. hoofdsponsor van de Avond4daagse en partner van de Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN). Voor kinderen is de Avond4daagse één groot feest. Voor ouders is het al een sport op zich om aan de start te verschijnen. Met de nieuwe campagne, ontwikkeld met TheMerge, laat a.s.r. zien dát te begrijpen. Én te helpen.

The Flying Dutch 2025 geannuleerd: festivalwereld blijft onder druk staan

Het muziekfestival The Flying Dutch, dat op 31 mei 2025 zou plaatsvinden in Breda, Groningen en Hengelo, gaat dit jaar niet door. De organisatie heeft aangekondigd dat het evenement is geannuleerd vanwege gestegen productiekosten, aanhoudende inflatie en de druk op de overvolle festivalmarkt. Tickethouders ontvangen binnenkort bericht over de terugbetaling van hun tickets.

Van beleving naar brand love: waarom experiential marketing werkt

In een tijdperk waarin consumenten dagelijks honderden reclameprikkels te verwerken krijgen volstaat het niet meer om simpelweg op te vallen. Merken die echt het verschil willen maken, moeten op een andere manier verbinding zoeken met hun publiek. In haar nieuwste whitepaper laat marketingbureau Playground zien hoe experiential marketing – marketing die draait om beleving – kan zorgen voor langdurige merkvoorkeur, vooral bij jongere doelgroepen zoals Gen Z en Young Millennials.

ESA zoekt vijf nieuwe Board Directors

De European Sponsorship Association (ESA) heeft de inschrijving geopend voor vijf vacatures in haar bestuur. Sponsorship professionals die een actieve rol willen spelen in de toekomst van het vak, kunnen zich tot 9 mei kandidaat stellen voor de verkiezingen op 18 juni 2025, tijdens de jaarlijkse algemene ledenvergadering (AGM).

Desperados brengt Latin Vibe naar festivals en zoekt Head of Latin Vibe

Biermerk Desperados zet deze zomer in op de kracht van spontaniteit en beleving met een nieuw festivalconcept: Avenida Desperados. Met dit concept, geïnspireerd op Latijns-Amerikaanse straatfeesten, wil het merk jongvolwassenen aanspreken die steeds vaker leven volgens volle agenda’s en strakke schema’s. Desperados introduceert tegelijk een opvallende wervingscampagne: het zoekt een ‘Head of Latin Vibe’ – een festivalganger die de sfeer en energie van Desperados op toonaangevende festivals tot leven brengt.

De grote kans voor merken in een veranderend festivallandschap

Het festivalseizoen is weer losgebarsten. Met succesvolle edities van onder andere Paaspop en DGTL is de aftrap gegeven, maar de sfeer in de aanloop naar het seizoen was beduidend minder uitbundig. Nieuws over festivals die (tijdelijk) stoppen of noodgedwongen een jaar overslaan, domineerde de media. De realiteit is simpel: de kosten rijzen de pan uit, artiesten zijn minder beschikbaar en het risico van tegenvallende kaartverkoop is groter dan ooit. De markt is aan het kantelen.

Innova Energie nieuwe hoofdsponsor AZ Vrouwen

Innova Energie en de AZ Vrouwen zetten een belangrijke stap in hun samenwerking. De handen zijn namelijk ineengeslagen met betrekking tot het hoofdsponsorschap tot medio 2027. De naam van het energiebedrijf prijkte sinds vorig seizoen op de rug van de wedstrijdshirts van het eerste vrouwenelftal en vanaf het nieuwe seizoen siert de naam de voorkant.

AdeptView nieuwe mouwpartner AZ

AdeptView is vanaf seizoen 2025-2026 de nieuwe mouwpartner van AZ. Het Nederlands – Indiaas IT-bedrijf gevestigd in Utrecht en AZ hebben een driejarige verbintenis ondertekend. De samenwerking is een unicum, gezien voor het eerst een Indiaas bedrijf direct op hoogschalig niveau een samenwerking aan gaat met een club uit de Eredivisie.

ASML en BrabantSport verlengen hun samenwerking

Na het succes van 2024 verlengen ASML en BrabantSport hun samenwerking rond de ASML Zomerspelen met drie jaar. Dit zomerse sport- en beweegprogramma voor kinderen (6-13 jaar) breidt zich uit naar 10 gemeenten in de Brainportregio. Dit jaar vinden de Zomerspelen plaats van 7 juli t/m 18 augustus in Eindhoven, Veldhoven, Helmond én Geldrop-Mierlo.

Mooie toekomst gloort voor Circuit Zandvoort

Het nieuws dat de Dutch Grand Prix Formule 1 in 2026 voor de laatste keer wordt gehouden op Zandvoort, sloeg in december in als een bom. Met name bij autosportliefhebbers. Maar zakelijk gezien is het de enige juiste beslissing, zegt Robert van Overdijk, directeur van Circuit Zandvoort en van de Heineken Dutch Grand Prix. Over de toekomst van het circuit na 2026 maakt hij zich geen zorgen. “Ik durf te zeggen dat Circuit Zandvoort er nog nooit zo goed voor heeft gestaan als nu.”

Nationaal Ouderenfonds maatschappelijk partner TOTO KNVB Bekerfinale 2025

Het Nationaal Ouderenfonds is maandag 21 april de maatschappelijk partner van de TOTO KNVB Bekerfinale tussen AZ en Go Ahead Eagles. Het logo van het Nationaal Ouderenfonds is die dag zichtbaar op de wedstrijdshirts van de finalisten. Met de keuze voor het Nationaal Ouderenfonds als maatschappelijk partner van de bekerfinale laat de KNVB zien dat voetbal mensen samenbrengt en de sport van iedereen is, ongeacht leeftijd. Voor het eerst is de maatschappelijke partner dit jaar zichtbaar bij zowel de mannen- als de vrouwenfinale van de TOTO KNVB Beker.

Autokan nieuwe hoofdsponsor FC Groningen

FC Groningen heeft met ingang van het seizoen 2025/2026 een nieuwe hoofdsponsor. Vanaf het nieuwe voetbalseizoen prijkt de naam van Autokan twee jaar lang op de wedstrijd- en trainingskleding van de Trots van het Noorden. Autokan is een Gronings FinTech-bedrijf dat aan klanten een platform biedt voor de financiering van een geschikte zakelijke auto.

Linkin Park opent UEFA Champions League-finale met spectaculaire show in samenwerking met Pepsi

Op 31 mei 2025 betreedt de rockband Linkin Park het podium van de Munich Football Arena voor de 'UEFA Champions League Final Kick Off Show by Pepsi'. De show, vlak voor het belangrijkste Europese clubduel van het jaar, is uitgegroeid tot een vast en prestigieus onderdeel van het Champions League-ecosysteem. Met de komst van Linkin Park kiest Pepsi dit jaar opnieuw voor een act die wereldwijd miljoenen fans aanspreekt.