Artikelen

Techreuzen haken af bij Canal Pride, Nederlandse bedrijven blijven aan boord

Amazon en Facebook hebben zich dit jaar teruggetrokken als sponsor van Pride Amsterdam en zullen dus ook niet deelnemen aan de iconische botenparade. Andere internationale bedrijven tonen terughoudendheid, terwijl Nederlandse corporates en gevestigde merken hun betrokkenheid juist bestendigen of uitbreiden. Daarmee onderstreept het Nederlandse bedrijfsleven opnieuw het belang dat het hecht aan zichtbaarheid rond diversiteit en inclusie, ook in een veranderend geopolitiek klimaat.

Hoe LBBW in vier uur de shirtsponsor werd van VfB Stuttgart – en miljoenen aan mediawaarde genereerde

In een ongekende wending werd Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) op de dag van de DFB‑Pokal‑finale last‑minute shirtsponsor van VfB Stuttgart. Nadat betting partner Winamax op het laatste moment werd geschrapt vanwege betalingsachterstand, greep LBBW haar kans — met enorme zichtbaarheid en mediawaarde als resultaat. Benedikt Becker van Shikenso Analytics vertelt welke drie concrete lessen we uit deze case kunnen halen.

Frisdrankmerk fritz-kola lanceert nieuw platform tijdens Best Kept Secret

Tijdens de elfde editie van Best Kept Secret 2025 lanceert frisdrankmerk fritz-kola het nieuwe culturele platform fritz-kolab. Hiermee wil het merk kunstenaars een podium bieden en zo bijdragen aan de culturele beleving op festivals en evenementen.

Rabobank nieuwe partner KNWU

Rabobank versterkt haar betrokkenheid bij de wielersport met een nieuwe samenwerking met de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU). Zo zet de coöperatieve bank nadrukkelijk in op talentontwikkeling, mede vanuit het bestaande partnership met TeamNL, en verbinden ze zich aan de opkomende graveldiscipline.

Eurojackpot stapt in voetbal

Eurojackpot is de komende vijf jaar naamgevend hoofdsponsor van de KNVB Beker voor mannen en vrouwen en gaat voor dezelfde termijn een commitment aan als naamgevend hoofdsponsor van de Vrouwen Eredivisie. Eurojackpot is een loterij die in negentien Europese landen wordt gespeeld. Daarmee blijft Nederlandse Loterij, waar Eurojackpot onderdeel van is, als partner van de KNVB bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het Nederlandse voetbal.

AZ en eToro vernieuwen strategische samenwerking

AZ en eToro hebben officieel hun samenwerking verlengd tot 2027. Het handels- en beleggingsplatform blijft hierdoor de komende twee seizoenen zichtbaar tijdens de wedstrijden in het AFAS Stadion en daarbuiten.

Four nieuwe fashion partner AZ

Met ingang van het nieuwe seizoen is FOUR Amsterdam officieel de nieuwe Fashion Partner van AZ. De club heeft een tweejarige overeenkomst bereikt met het trendy kledingmerk waarin de spelers, speelsters en stafleden van AZ gehuld gaan worden. "Dit zorgt voor een uniforme en jeugdige uitstraling van onze AZ’ers die naadloos aansluit bij de mode van deze tijd."

Woolsocks – The Money App en Frank Energie nieuwe hoofdsponsoren van Vitesse

Financiële besparings-app Woolsocks – The Money App en energieleverancier Frank Energie zijn de nieuwe hoofdsponsoren van Vitesse. De partijen hebben een overeenkomst getekend voor de komende drie seizoenen. Deze blijk van vertrouwen is voor Vitesse een belangrijke mijlpaal in het fundament voor een gezonde toekomst van de club. De twee bedrijven vallen onder hetzelfde investeringsfonds Afinity.

Fabrique des Lumières en Greenpeace: "Bescherm de oceanen"

Kilometers onder het oceaanoppervlak vinden we de wondere wereld van de diepzee. Met lichtgevende vissen, bijzondere octopussen en misschien wel de oorsprong van het leven. Dit onbekende en kwetsbare ecosysteem is adembenemend, maar wordt ernstig bedreigd. Om deze fascinerende wereld zichtbaar te maken én het belang van bescherming ervan onder de aandacht te brengen, lanceren Fabrique des Lumières en Greenpeace Nederland op 12 juni ‘Bescherm de wonderen van de diepzee’. Bezoekers duiken in deze beleving in de magische schoonheid van de diepzee en leren over de gevaren van diepzeemijnbouw die dit ecosysteem bedreigen. Deze beleving is een uitbreiding op de lopende expositie ‘De Zee - Duik in de magische diepte’ en is geschikt voor jong en oud.

2025

SXSW London is geen gewone conferentie. Het is een soort laboratorium waar merken, makers, leiders en technologie samenkomen en wat zeer relevant is. Van AI tot spiritualiteit, van muziek, film, games, events tot mobiliteit, van branding tot betekenis: alles komt samen. Namens SponsorReport ben ik in Londen als ‘verkenner’ van deze eerste editie. Mijn conclusie? De Nederlandse Sponsor Community kan het zich eigenlijk niet permitteren om hier volgend jaar níet bij te zijn.

The Future of museums

Tijdens SXSW London bracht de sessie 'Museum Meetup: Are Traditional Museums Becoming Obsolete?' toonaangevende Europese musea samen om de toekomst van museale beleving te verkennen. De centrale vraag: hoe kunnen culturele instellingen relevant blijven in een wereld waarin digitale ervaringen steeds dominanter worden? Het gesprek werd geleid door Peter Meere van het Amsterdamse innovatiebureau The Brand Father, en bracht vertegenwoordigers bijeen van het Belvedere Museum (Wenen), het Victoria & Albert Museum (Londen), de National Gallery (Londen) en de Finnish National Gallery.

LEGO en F1 bouwen samen aan beleving en verbeelding

Tijdens de sessie 'Lights Out With F1 and the LEGO Group' op SXSW London vertelden Julia Goldin (Chief Product & Marketing Officer, LEGO) en Emily Prazer (Chief Commercial Officer, Formula 1) over de strategische samenwerking tussen de twee wereldmerken. De talk, onderdeel van het officiële F1-programma rond het 75-jarig jubileum van de sport, bood inzicht in hoe Formule 1 zich ontwikkelt tot een cultuurmerk met wereldwijde aantrekkingskracht — en hoe partners als LEGO bijdragen aan die beweging.

F1 als cultureel fenomeen

Tijdens het panel 'F1: Hitting the Accelerator' op SXSW London 2025 spraken Williams Racing Team Principal James Vowles en presentator Jillian Wolf over de transformatie van Formule 1 tot een wereldwijd cultureel fenomeen. Vowles, met meer dan twintig jaar ervaring in de sport en sinds 2023 teamleider bij Williams, deelde zijn visie op hoe F1 zijn publiek verbreedt, inclusiever wordt en via technologie en entertainment de toekomst vormgeeft.

Feyenoord verwelkomt SPIE als maatschappelijk partner

SPIE verbindt zich met ingang van 1 juli 2025 als nieuwe Maatschappelijk Partner aan Feyenoord. De komende drie jaar gaat de multitechnische dienstverlener een actieve rol spelen bij de sociaal-maatschappelijke leertrajecten op het gebied van techniek.

Spieren voor Spieren lanceert De Krachtcentrale

Spieren voor Spieren lanceert met trots De Krachtcentrale: een exclusief partnercollectief voor bedrijven en vermogenden die het verschil willen maken voor de ruim 20.000 kinderen in Nederland met een spierziekte. Een spierziekte die hun spieren langzaam afbreekt, waardoor simpele dingen zoals tandenpoetsen, traplopen en zelf ademhalen steeds moeilijker worden.