Artikelen

Booking.com sluit wereldwijd meerjarig partnerschap met NBA en WNBA

Booking.com is een meerjarig wereldwijd partnerschap aangegaan met de National Basketball Association (NBA) en de Women’s National Basketball Association (WNBA). De van oorsprong Nederlandse reisgigant treedt daarmee toe als officiële Online Travel Partner van beide competities – en is daarmee tevens de eerste partij ooit in deze rol binnen de WNBA.

3x3xVriendenLoterij

3X3 Unites heeft een nieuwe partner aan zich weten te binden: de VriendenLoterij sluit zich aan als officiële partner van zowel de FIBA 3x3 World Tour Amsterdam Masters als de FIBA 3x3 Women’s Series. Met deze samenwerking onderstrepen beide partijen hun ambitie om 3x3 basketball in Nederland verder te ontwikkelen en een breed publiek aan te spreken.

“CULTUUR MOET TOEGANKELIJK ZIJN VOOR IEDEREEN”

Op het gebied van sponsoring is hightechbedrijf ASML vooral bekend als een van de zes premium partners achter het Brainport-partnership van PSV, de hoofdsponsor van PSV. Maar ook op maatschappelijk, educatief en cultureel gebied zet ASML grote stappen. Carl Leen is programma manager bij de afdeling maatschappelijke betrokkenheid van ASML. “We zijn hier een serieus verhaal aan het schrijven”.

Paradiso en Heineken verlengen jarenlange samenwerking

Paradiso en Heineken, twee Amsterdamse iconen, verlengen de samenwerking tot 2029. Al sinds de jaren negentig bundelen de Amsterdamse brouwer en poptempel Paradiso de krachten om samen onvergetelijke cultuurmomenten te verzorgen. Bezoekers worden deze maand verrast met cadeaus om de verlengde samenwerking tussen Paradiso en Heineken mee te vieren. 

KNZB en arena samen verder naar LA 2028

Arena blijft ook de komende vier jaar één van de hoofdsponsors van de KNZB. Het zwemkledingmerk, sinds 2013 partner van de bond, heeft haar overeenkomst verlengd tot en met de Olympische en Paralympische Spelen van LA 2028.

ESPN en Eredivisie lanceren officieel Fantasy Voetbalspel

Vanaf het seizoen 2025/26 kunnen voetballiefhebbers hun kennis van de Eredivisie testen en delen met vrienden in het nieuwe spel 'ESPN Fantasy Voetbal'. Het initiatief is een samenwerking tussen ESPN en Eredivisie CV en wordt ondersteund door de VriendenLoterij, naamgevend partner van de Eredivisie. Het spel is ontwikkeld door ISM Fantasy Games, dat internationaal bekendstaat als de partij achter het succesvolle Fantasy Premier League-spel.

Sport verdient meer: Eerste Nationale Sportdebat roept op tot actie

Onder grote belangstelling vond donderdag 8 mei Het Nationale Sportdebat plaats in Move Amsterdam. Experts, beleidsmakers, bedrijven en sportorganisaties gingen met elkaar in gesprek over de maatschappelijke impact van sport in Nederland. Het event maakte niet alleen de urgentie voelbaar, maar leverde ook ideeën op voor het verhogen van de waarde van sport in de toekomst. Voor de sport zelf, voor bedrijfsleven, media en maatschappij.

Sport redt de samenleving, als we het spel blijven spelen

Peter Heerschop, van oorsprong leraar lichamelijke opvoeding, betoogde afgelopen donderdag als ‘De Minister van Enthousiasme’ op het Nationale Sportdebat dat sport veel meer is dan prestatie en medailles. Volgens Heerschop is sport — en vooral het spel — een fundament voor sociale cohesie, gezondheid, opvoeding en zingeving. In een maatschappij die steeds individualistischer en economisch gedreven wordt, zijn sportverenigingen en het samen spelen essentieel om mensen met elkaar te verbinden. Hij riep op tot meer aandacht, ondersteuning en structurele investering in de breedtesport als maatschappelijke motor. Dit was zijn betoog.

Sport is zorg

Esther Vergeer, Chef de Mission van TeamNL, betoogde afgelopen donderdag tijdens Het Nationale Sportdebat dat 'sport' moet worden opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering. Voor 1,3 miljoen kinderen met een chronische aandoening of beperking is sport namelijk geen luxe, maar noodzaak. Het draagt bij aan hun gezondheid, zelfstandigheid en sociale participatie. Toch is sport voor deze groep vaak ontoegankelijk – fysiek én financieel. Vergeer pleit daarom voor erkenning van sport als vorm van zorg, met structurele vergoedingen via zorgverzekeraars. Dit was haar betoog.

De politiek vergeet wat sport kan doen voor Nederland

Jan de Jong, directeur van de Eredivisie, betoogde afgelopen donderdag op het Nationale Sportdebat dat sport in Nederland weliswaar door miljoenen wordt omarmd en indrukwekkende maatschappelijke en economische waarde heeft, maar nog altijd structureel wordt genegeerd in de politiek. Terwijl sport bijdraagt aan gezondheid, onderwijs, integratie, verbondenheid en internationale reputatie, ontbreekt het aan visie en regie vanuit Den Haag. Volgens De Jong is het tijd dat de politiek sport eindelijk serieus neemt – als volwaardig beleidsdomein én als kracht voor vooruitgang in de samenleving. Dit was zijn betoog.

Recordaantal nieuwe sporten bij NextGen Games in Olympisch Stadion

Ruim twintig ‘sporten van de toekomst’ zijn van 16 t/m 18 mei te aanschouwen in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Van vrijdag tot en met zondag vindt de negende editie van de NextGen Games – een sportfestival voor de (top)sporters en sporten van de toekomst – plaats.

Waarom sponsoring belangrijker wordt in het AI-tijdperk

AI verandert de sportmarketingwereld razendsnel. Contentcreatie is sneller, goedkoper en efficiënter dan ooit. Maar deze revolutie brengt ook een uitdaging met zich mee: een overdaad aan generieke, algoritme-gestuurde content die steeds minder impact heeft. In een wereld waarin consumenten dagelijks duizenden merkboodschappen te verwerken krijgen, wordt échte betrokkenheid schaars. Hoe kunnen merken en sponsors relevant blijven in een tijdperk waarin AI de spelregels herschrijft?

ARAG en HYROX bundelen krachten

HYROX Nederland en rechtsbijstandsverzekeraar ARAG kondigen een nieuw partnership aan. ARAG omarmt binnen de samenwerking de HYROX judges, natuurlijk met een knipoog naar de scheidsrechters in het voetbal. De samenwerking start dit weekend tijdens het HYROX-event in Thialf, Heerenveen van 9 t/m 11 mei 2025 en is voor de rechtsbijstandsverzekeraar een kans om verder te bouwen aan een sterk merk.

Judith Keizer maakt overstap van Nederlandse Loterij naar NN Group

Na dertien jaar bij Nederlandse Loterij maakt Judith Keizer per 1 juni de overstap naar NN Group, waar zij aan de slag gaat als Manager Brand Partnerships & Events. In deze nieuwe rol richt zij zich op het verder ontwikkelen van de sponsor- en evenementenstrategie van NN Group in sport, kunst en cultuur.

BEAT en Fastned versterken internationale samenwerking

BEAT Cycling Club en het Europese snellaadbedrijf Fastned versterken hun samenwerking en werken samen aan het uitstootvrij maken van de wielersport in Europa. De Sundvolden GP en Ringerike GP in Noorwegen vormen de aftrap van de verlengde samenwerking. Met deze samenwerking werken beide partijen aan het verder waarmaken van hun Europese ambities en laten zij zien dat de professionele wielersport en elektrisch rijden heel goed samengaan. Fastned levert stroom uit hernieuwbare bronnen en advies aan de wielerclub en elektrische volgauto’s van BEAT.