Artikelen

Sponsorverwachtingen 2025 onderzocht

Jaarlijks doet SponsorReport in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect onderzoek naar de ontwikkelingen en verwachtingen op het gebied van sponsoring in het bedrijfsleven. Dit benchmarkrapport geeft een doorsnede van de totalen van de sponsorindustrie van grote tot kleine bedrijven met bijbehorende budgetten. Meest opvallende conclusie van dit jaar is dat sponsors de grootste veranderingen verwachten binnen het domein sport. Daarnaast valt op dat twee derde van de bedrijven gebruik maakt van AI om sponsoractiviteiten te verbeteren.

FC STRAAT en Tribe Company bundelen krachten

Soufiane Touzani’s FC STRAAT en evenementenorganisator Tribe Company bundelen krachten om jongeren in Nederland massaal in beweging te krijgen. Met een gemiddelde schermtijd van 3 tot 6 uur per dag onder jongeren is de urgentie hoger dan ooit: beweegarmoede groeit, en daar willen FC STRAAT en Tribe samen verandering in brengen.

Vrouwenvoetbal geen kostenpost, maar commerciële kans

Voor het eerst maakten de vijftien grootste vrouwenvoetbalclubs in Europa in het seizoen 2023/’24 meer dan 100 miljoen euro winst. De 116,6 miljoen die de clubs verdienden, was maar liefst 35 procent meer dan het jaar daarvoor. Tel daarbij op dat de tv-rechten in veel landen de komende jaren verkocht zijn, de UEFA een miljard gaat investeren in de groei van het vrouwenvoetbal en onlangs voor het eerst een transfersom van meer dan een miljoen euro werd betaald voor een speelster en het is duidelijk: vrouwenvoetbal is booming business. In Nederland is de eerste aparte vrouwen-betaald-voetbalclub in de maak: HERA United. “Het wordt tijd dat we vrouwenvoetbal gaan zien als een commerciële kans in plaats van een kostenpost’’, zegt een van de oprichters Marieke Visser.

Arla Foods en Mojo zetten samenwerking voort

Starbucks Chilled Coffee van Arla Foods heeft haar samenwerking met Mojo-festival Down The Rabbit Hole (DTRH) met 3 jaar verlengd. Komende editie zal er een nieuw ontwikkelde activatie gelanceerd worden om deze samenwerking kracht bij te zetten. Alle bezoekers worden uitgenodigd op een bijzondere wijze te genieten van een break tijdens het festival.

Derbystar blijft de officiële wedstrijdbal in het voetbal

Clubs in de VriendenLoterij Eredivisie voetballen ook de komende seizoenen met wedstrijdballen van Derbystar. De Eredivisie CV en Deventrade hebben de samenwerking verlengd, waardoor Derbystar ook in de komende jaren de officiële partner is.

Primark wordt officiële partner van het EK Rolstoelrugby 2025

Primark, de bekende kledingretailer actief in Nederland en 16 andere landen, heeft zich als partner verbonden aan het EK Rolstoelrugby 2025. Dit evenement vindt plaats van 22 t/m 27 april op Sportcampus Zuiderpark in Den Haag. Deze samenwerking sluit perfect aan bij de recente lancering van Primarks uitgebreide en betaalbare 'adaptive' collectie.

ERU nieuwe hoofdsponsor van ’t Wonder

Het Woerdense festival ’t Wonder heeft Koninklijke ERU (ook uit Woerden) aangetrokken als nieuwe hoofdsponsor. De kaasproducent, met meer dan 200 jaar historie in de stad, versterkt het festival dat muziek en gastronomie combineert en dit jaar voor de tweede keer plaatsvindt op 27 en 28 juni op het Exercitieveld in Woerden.

Ga naar SXSW!

Gerard Dielessen (voormalig algemeen directeur NOC*NSF en NOS) is inmiddels een echte South by Southwest-veteraan. Ook dit jaar was hij aanwezig in Austin, Texas, tijdens het spraakmakende technologie- en cultuurfestival. Begin juni komt SXSW voor het eerst naar Europa — naar Londen om precies te zijn. Een evenement bovendien waarvoor SponsorReport een studiereis organiseert en waar jij dus ook bij kunt zijn! Gerard Dielessen raadt professionals uit de (sport)marketingwereld ook ten zeerste aan het event bij te wonen. Hieronder vertelt hij waarom.

Nationale-Nederlanden blijft sponsor van de NN Marathon Rotterdam en de NN CPC Loop Den Haag

Nationale-Nederlanden (onderdeel van NN Group) blijft tot en met de editie van 2028 titelsponsor van de NN Marathon Rotterdam. Dit werd bekendgemaakt na de finish van de laatste loper van de 44e NN Marathon Rotterdam. Daarnaast verlengt Nationale-Nederlanden de samenwerking met de NN CPC Loop Den Haag. Met de contractverlengingen zet Nationale-Nederlanden (NN) een volgende stap in haar missie om zoveel mogelijk mensen in beweging te krijgen en te houden.

Eredivisie komt in actie tegen eenzaamheid onder jongeren: ‘Samen tegen alleen’

Eén op de twee jongeren voelt zich eenzaam. Dat is een confronterende realiteit waar de Eredivisie zich dit weekend hard voor maakt met ‘Samen tegen alleen’. De Eredivisie CV slaat hiervoor de handen ineen met eredivisieclubs, (oud-)spelers zoals Luuk de Jong en Gianni Zuiverloon, De Luisterlijn, ESPN, de VriendenLoterij en het KPN Mooiste Contact Fonds. Samen zetten zij een krachtige stap om het taboe op eenzaamheid onder jongeren te doorbreken en hen aan te moedigen erover te praten.

Company Clash 2025 brengt esports en employer branding samen in TivoliVredenburg

Bedrijven die hun teamspirit willen testen op het digitale strijdveld krijgen deze herfst een bijzondere kans. In TivoliVredenburg vindt op 9 oktober de eerste editie plaats van Company Clash 2025, een eendaags gamingevent waar bedrijven het tegen elkaar opnemen in een mix van populaire esports en retro games.

Coca-Cola nieuwe Official Partner Feyenoord en Stadion Feijenoord

Coca-Cola en Feyenoord slaan met ingang van 1 juli 2025 de handen ineen. De komende seizoenen is de frisdrankleverancier Official Partner van Feyenoord en Stadion Feijenoord. Feyenoord-supporters en andere bezoekers van De Kuip kunnen vanaf het nieuwe seizoen genieten van meerdere (fris)dranken uit het Coca-Cola-assortiment: van Coca-Cola tot Powerade.

KWF Kankerbestrijding start samenwerking met de KNLTB

KWF Kankerbestrijding start samenwerking met de KNLTB op zonbescherming en lanceert het initiatief ‘Eerst smeren, dan serveren’. Afgelopen jaren plaatste KWF al honderden ‘smeerpalen’ en ‘smeerbarren’ op stranden en festivals om mensen bewust te maken van zonbescherming. Nu gaat KWF zich ook richten op buitensporters, met een eerste focus op tennissers en padellers. Komende weken plaatst KWF zonnebrandcrèmedispensers op 500 tennis- en padelverenigingen. Als zonnebrandcrème-partner is La Roche-Posay aangesloten. De ambitie is dat er binnen drie jaar op alle verenigingen van de KNLTB een zonnebrandcrèmedispenser aanwezig is.

Voltaren Emulgel officiële sponsor van de NN Marathon Rotterdam

Voltaren Emulgel zal haar expertise gebruiken om deelnemers aan de NN MARATHON ROTTERDAM ondersteuning te bieden om spier-en gewrichtspijn aan te pakken met zijn Extra Sterk 2.32% gel. De ‘Meer dan Hardlopen’-campagne van het merk streeft ernaar om zich in te leven in hardlopers, ongeacht het niveau, en begrijpt dat de motivatie en reis van een individu verder gaan dan alleen het fysieke.

De nieuwe macht van de atleet

De sportwereld staat op een kantelpunt. Niet door nieuwe spelregels, niet door technologische innovaties — maar door de atleten zelf. Wat we nu zien, is niets minder dan een machtsverschuiving. De atleet is niet langer alleen uitvoerder van het spel, maar wordt steeds vaker eigenaar van het verhaal. En zoals Thomas van Schaik in zijn boek The Athlete Brand Book stelt: “Athletes are no longer just brand ambassadors; they have become brands themselves.” En dat kan alles veranderen. Commercieel, maatschappelijk én cultureel.