Door Pieter van der Meer

"Richting LA2028 liggen gigantische kansen voor Nederlandse ondernemers"

De VS wordt vaak als een lastige markt gezien om binnen te komen voor Nederlandse sportinnovatieve bedrijven. Toch wagen steeds meer ondernemers de oversteek naar de grootste sportmarkt ter wereld met een waarde van 169.5592 miljoen dollar (35% van de wereld sportmarkt). Met de Olympische Spelen van LA2028 en het WK Voetbal in 2026 in de VS, Mexico en Canada zijn de komende jaren alle ogen op de VS gericht. Nederland sorteert duidelijk al voor op de nieuwe marktkansen die daardoor ontstaan. Tijdens het ‘Sports in USA Event’ in innovatiehub De Titaan in Den Haag op 11 juni lieten ruim 200 ondernemers met internationale ambitie zich bijpraten over de mogelijkheden om aan te haken.

Sponsorverwachtingen 2025 onderzocht

Jaarlijks doet SponsorReport in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect onderzoek naar de ontwikkelingen en verwachtingen op het gebied van sponsoring in het bedrijfsleven. Dit benchmarkrapport geeft een doorsnede van de totalen van de sponsorindustrie van grote tot kleine bedrijven met bijbehorende budgetten. Meest opvallende conclusie van dit jaar is dat sponsors de grootste veranderingen verwachten binnen het domein sport. Daarnaast valt op dat twee derde van de bedrijven gebruik maakt van AI om sponsoractiviteiten te verbeteren.

Een magische samenwerking tussen Apenheul en Mojo

Van 13 december tot en met 5 januari wordt Apenheul omgetoverd tot Winterheul. Dit is het resultaat van een bijzondere samenwerking tussen het Apeldoornse apenpark en Mojo. Op het eerste gezicht twee totaal verschillende organisaties laten met een magische winterwandeling over het park zien dat ze een perfecte match zijn. Roel Welsing, directeur Apenheul, en Frederik van Alkemade, producer Special Events bij Mojo, lichten een tipje van de sluier van dit audiovisuele spektakel. “We willen iets neerzetten met internationale allure.”