Mark Versteegen Sponsorpersonality van het Jaar

Afgelopen maandag werd Mark Versteegen, directeur sponsoring bij KPN, uitgeroepen tot Sponsorpersonality van het Jaar. Lees hier de motivatie van de jury zoals die in de SponsorRing Special is verschenen.

Mark Versteegen (50) is sinds jaar en dag een betrokken en begeesterd vertegenwoordiger van het vak sponsoring. Na zijn sportcarrière als Olympisch windsurfer begon hij in 1995 als communicatiemanager bij de Amsterdam Admirals (NFL Europe) waarna hij aansluitend werkte bij het adviesbureau Communication Concert. Vervolgens was Mark Versteegen vijf jaar senior adviseur en partner bij het adviesbureau Van Dooren Advies in Amsterdam. Hier was hij onder meer verantwoordelijk voor de naamgeving van de Eerste Divisie, de strategie en het sponsorbeleid van de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennisbond (KNLTB), het Olympisch Stadion Amsterdam en het Wereld Natuur Fonds.

Sinds 2010 is Mark Versteegen (50) directeur sponsoring bij KPN. In die functie is hij verantwoordelijk voor de strategie en uitvoering van de corporate sponsorportefeuille in sport, maatschappij en cultuur van het telecombedrijf. Onder zijn leiding werd KPN in 2011, 2014 en 2016 gekozen tot ‘Sponsor van het Jaar’ in Nederland en won KPN begin 2015 de ‘ESA Best of Europe’-award. Daarnaast werd Mark Versteegen door Sponsorreport in 2015 uitgeroepen tot de meest invloedrijke persoon in sponsoring.

Met Mark aan het roer heeft KPN afgelopen jaren een breed sponsorportfolio opgebouwd. Binnen sport is KPN sinds 2010 'Sponsor en Fan’ van de KNSB/Schaatsend Nederland. Met het TEAMKPN Sportfonds steunt KPN tijdelijk unieke prestaties van sporten die geen A-status hebben bij NOC*NSF. In dit kader is KPN in 2018 hoofdsponsor van het Nederlands waterpoloteam van succescoach Robin van Galen, het NL Basketballteam (dat zich voor het eerst in 25 jaar plaatste voor het EK) en de Nederlandse zitvolleyballers. Binnen kunst & cultuur is KPN hoofdsponsor van het Rijksmuseum en het Koninklijk Concertgebouw, beide in Amsterdam. In het maatschappelijke domein heeft KPN zijn eigen fonds: het KPN Mooiste Contact Fonds, dat in 2007 werd opgericht en zich richt op het stimuleren van sociaal contact voor kwetsbare groepen in de samenleving.

Afgelopen jaar heeft KPN bovendien zijn sponsorportfolio verder uitgebreid met partnerships bij KNVB en TeamNL. Ook werd KPN opnieuw hoofdsponsor van De Coolste Baan van Nederland, met een aantal opvallende activaties. Daarnaast werden de contracten met zowel de Eredivisie als KNSB verlengd.

Met zijn tomeloze inzet weet Mark Versteegen zowel intern bij KPN als extern mensen enthousiast te krijgen voor sponsoring als succesvol en effectief marketingcommunicatie-instrument. Met kwantitatief en kwalitatief onderzoek zorgt hij voor de onderbouwing om vol op sponsoring in te zetten en overtuigt hij daarmee de KPN-marketeers om mee te investeren. Opvallend is dit jaar de rol van KPN bij Schaatsend Nederland van de KNSB. Daarbij heeft KPN niet alleen een stapje teruggedaan om ruimte te geven in het hoofdsponsorschap zodat de KNSB dat kan invullen met andere partners, maar heeft Mark met zijn team veel informatie gedeeld met (potentiele) partners over de resultaten voor KPN en ze op die manier enthousiast gemaakt om in schaatsen te stappen. Mark Versteegen is daarmee al jaren, maar zeker dit jaar, een ware ambassadeur van het sponsorvak.