Rijksmuseum en Donald Duck winnen Mercur

Donald Duck en Rijksmuseum hebben een Mercur, de vakprijs voor de magazine mediabranche, gewonnen voor het beste partnership.

Ter gelegenheid van de 85ste verjaardag van Donald Duck op 9 juni 2019 en het Jaar van Rembrandt presenteerden Donald Duck Weekblad en het Rijksmuseum de Donald Duck Kunstcollectie. De collectie is geïnspireerd op de collectie van het Rijksmuseum en op De Duckwacht. Dit schilderij, gebaseerd op De Nachtwacht, is in 1981 geschilderd door Harry Balm, kunstschilder en voormalig vormgever van Donald Duck Weekblad. De kunstcollectie bestaat uit het Zwembandt van Rijn-album, een puzzel, waterfles, verjaardagskalender, notitieboekje, linnen tas, mok, magneet en een kaartenmapje.

De Mercur-jury liet weten: “'Dit is de winnaar, de benchmark voor deze categorie. Een ultieme brandfit voor beide partijen én een groot succes voor kinderen (en volwassenen!). Kinderen en musea is altijd een thema. Met grote creativiteit, relevantie en innovatie is kunst en de vrolijke wereld van Duckstad samengekomen. En dan ook nog een schitterend commercieel resultaat (meer dan 400k omzet). Deze winnaar zet de toon voor een zonnige toekomst van partnerships met magazinemerken.”

Al sinds 2013 werken het Rijksmuseum en Donald Duck Weekblad regelmatig samen. In de loop der jaren zijn er inmiddels vijf speciale Rijksmuseum Donald Duck-edities ontwikkeld. Dit jaar is de samenwerking uitgebreid met een extra dik album met Rembrandtverhalen en met de lancering van de kunstcollectie. De producten uit de merchandise-collectie zijn te koop op Duckstadshop.nl, in de Rijkmuseumshop en onder meer Bruna, Ako en Primera.

Marjolijn Hoffmans, marketingmanager Donald Duck: “We zijn heel trots op de samenwerking en deze mooie collectie! Je steekt meer van Donald Duck op dan je denkt. Dat is leren in de wereld van Donald Duck. In deze collectie komen kunst en de vrolijke wereld van Duckstad heel mooi samen.”