House of Sports en Southfields richten Eyecons op

House of Sports en Southfields richten een nieuw bedrijf op: Eyecons: een media-, marketing- en fandata-exploitatieplatform ten dienste van de Nederlandse sport.

Eyecons is een joint venture van sportmarketingbureau House of Sports en sportproducent Southfields. Beide partijen bundelen de krachten om de Nederlandse top- en breedtesport te ondersteunen in haar digitale transitie en bij de exploitatie van haar media-, marketing- en datarechten.

Koen Hermens, één van de eigenaren van House of Sports: "Om in de toekomst relevant te blijven voor leden, fans en sponsoren is het voor sportbonden, clubs en sporters essentieel op de juiste manier in te spelen op de kansen die de digitalisering biedt. Eyecons heeft als missie om de sport te helpen met haar kennis en expertise, aangevuld met techniek en software voor bijvoorbeeld de distributie van content en de opbouw van de fan database. Sportbonden, clubs en sporters moeten in de toekomst ingericht zijn om één op één met haar leden en fans te kunnen communiceren.”

Eric-Jan Doorenbosch is aangesteld als algemeen directeur van Eyecons. Eric-Jan is vanuit diverse directieposities bij KPN verantwoordelijk geweest voor het lanceren en uitbouwen van o.a. Simyo, Hi mobile en iTV. Afgelopen periode was Eric-Jan algemeen directeur van Phone House.

Algemeen directeur van Southfields Ernst Veldkamp: "Met zijn senioriteit, sales- en marketing expertise en ervaringen met zowel televisie als mobiel is Eric-Jan de ideale man om leiding te geven aan Eyecons. Hij heeft binnen KPN startende initiatieven laten groeien tot volwassen business. Opgeteld bij de sales en marketing expertise van House of Sports, alsmede de kennis van productie- en registratie van sportcontent, distributie van beelden over onder andere glasvezelnetwerken en het verwerken van de beelden door Southfields, is dit de ideale mix om de top- en breedtesport te helpen in de digitale reis die leidt naar nieuwe businessmodellen. We gaan partijen in de sport helpen om content te maken en daarmee te werken aan waarde creatie, dit in volledige transparantie met de sport.”

Eyecons is nu al actief in het voetbal. Het bedrijf runt het exploitatiemodel onder de Tweede Divisie voetbal. Namens de belangenvereniging van de clubs (CVTD) heeft Eyecons een businessmodel ontwikkeld dat de komende vijf jaar tot significante waarde gaat leiden voor de mediarechten, de collectieve marketingrechten en de fan database van de Tweede Divisie. Hierbij spelen zowel traditionele media als nieuwe digitale mediatoepassingen een belangrijke rol. Eyecons is met meerdere sportbonden in gesprek om ook met hen tot een vernieuwd exploitatiemodel te komen.
House of Sports is een full service sportmarketingbureau dat met een team van zo’n 40 enthousiaste specialisten werkt op het gebied van sportmarketing.