Motivaction en 2Basics starten eSports-samenwerking

Motivaction en 2Basics slaan de handen ineen voor een innovatieve samenwerking. Beider onderzoeks- en marketing expertise wordt gekoppeld om diepe inzichten in de relatief nieuwe wereld van Esports op te doen en de doelgroep van nu al meer dan 400 miljoen fans te segmenteren in heldere profielen.

De samenwerking is extra bijzonder omdat Fnatic, werelds grootste Esports team, toegang naar haar grote achterban openstelt.

Het Esports domein heeft een publiek van ruim 400 miljoen mensen, waarvan het overgrote deel zich in de millennial en generatie Z doelgroep bevindt. Een zeer interessante, maar tegelijkertijd lastig te doorgronden doelgroep. Veel marketeers zien de gamerscommunity als een onbekende en voor hen gesloten wereld. Daarnaast maakt de veelheid aan type games en bijbehorende type gamers het lastig te bepalen welke game en haar achterban relevant voor het merk is. Genoeg aanleiding voor Motivaction en 2Basics om deze wereld voor merken te duiden.

Ruben Houkes, oprichter 2Basics: "In de afgelopen jaren zien steeds meer merken dat Esports en gaming een immens grote parallelle wereld is, waar hun doelgroep aanwezig is. De aantallen zijn enorm. Maar ook de verschillen in gamers en games zijn enorm. Ik ben heel trots om met een gerenommeerd bureau als Motivaction op een innovatieve manier deze wereld in kaart te brengen voor een aantal merken.”

Karel Slootman, CEO Motivaction: "Met de gebundelde ervaring en expertise van 2Basics en Motivaction bieden we merken houvast en concrete input om duurzame verbinding te maken met een nieuwe wereld die vooral wordt bevolkt door de generatie Z en Millennials.”

Unlocking Esports
Eerste concrete uiting van de samenwerking tussen beide bureaus is Unlocking Esports, waarop merken zich nu op kunnen inschrijven. Deelnemende merken maken kennis met de Esports-wereld en leren over de basistaal, -games, -mogelijkheden, -wensen en –behoeften van de doelgroep. De Esports fanbase van Fnatic (5M) wordt ingezet om diepe insights te achterhalen, ten behoeve van het eerste Esports Segmentatie Model: gamers worden onderscheiden o.b.v. waarden, motivaties en lifestyle in verschillende archetypes. Daarnaast wordt de brandfit van die segmenten met de deelnemende merken gemeten en wordt het Esports media landschap in kaart gebracht. De uitkomsten van het onderzoek leveren input voor adequaat marketingadvies op zowel strategisch als tactisch niveau.Inschrijving voor Unlocking Esports is per heden geopend en mogelijk tot 26 januari. Per merk geldt branche-exclusiviteit.