Danny Cortenraede: "Op sociaal, cultureel en economisch gebied impact creëren"

Entrepreneur Danny Cortenraede is co-founder van investeringsmaatschappij Venturerock. Hij verzorgt aanstaande maandag de openingskeynote op het Sponsorreport congres. Een inspirerend verhaal over de toekomst van sport, innovatie, entrepreneurschap, technologie en fanbeleving.

Je noemt je zelf ‘serial entrepreneur’. Wat maakt ondernemingen starten zo boeiend?
“Klopt, ik heb meerdere bedrijven gebouwd in de afgelopen jaren op een global scale in Europa, Verenigde Staten en Azië. Bij het zien van een "probleem" in de markt en (voor mij) gelijk een kans zien, raak ik in een bepaalde modus waar ik niet meer te stoppen ben.”
“Ondernemen start bij het creëren van helderheid, visie en welke value proposition we kunnen ontwikkelen. Is dit haalbaar en welke toekomst zien we? Welke strategie gebruik je? Het bouwen van een MVP, tractie generen, focus en dan naar de groeifase: de volledige focus op groei en waardehacking op weg naar de volgende fase van het bedrijf. Dit proces maakt mij gelukkig en vind ik het mooiste wat er is (buiten mijn gezin 😉). Het gaat om het oplossen van een probleem en impact creëren. Niet alleen producten verkopen, maar op sociaal, cultureel en economisch gebied impact creëren.”

Wat is Venturerock?
“Venturerock is an early-stage Venture Building en investeringsplatform gericht op technologie, wetenschap en innovatie. We co-creëren en laten de next-gen van global tech bedrijven groeien die economisch, sociaal en op het gebied van milieu voor impact zorgen.”

Jullie werkwijze is gebaseerd op een model voor start-ups van Marc Wesselink. Hoe ziet dat model er (in het kort) uit en wat maakt het bijzonder?
"Our lifeblood, deep technology en deep impact. Het is een 72-stappen ontwikkelingsprogramma dat ondernemingen en start-ups begeleidt van idee naar scale-ups die volledig aan alle eisen voldoen.”

We zijn een global organisatie dus we kijken ook naar start-ups in Nederland

Danny Cortenraede, Venturerock

Venturerock heeft hoofdkantoor in Los Angeles en Amsterdam. Waarom LA?
“LA is een wereldstad waar sport, entertainment en alle nationaliteiten samen komen. LA wordt ook als de hoofdstad van sport gezien. Zeker nu de FIFA World Cup in 2026 en de Olympische Spelen in 2028 naar de stad komen. Daarnaast is het dé entertainmentstad met Hollywood, acteurs, celebrities en atleten.”

Zijn er al start-ups die jullie ondersteunen en zijn jullie ook op zoek naar Nederlandse ondernemingen om mee samen te werken?

“We hebben onlangs $ 2,25 miljoen geïnvesteerd in een gaming / esports company in LA. We zijn een global organisatie dus we kijken ook naar start-ups in Nederland."

Je werkt samen met Bob van Oosterhout. Waarom en wat maakt die combinatie zo sterk?
"Wij kwamen vorig jaar met elkaar in contact. Bob was na 24 succesvolle sportmarketingjaren op zoek naar een nieuwe uitdaging. Liefst op het snijvlak van sport, marketing en technologie. We zijn beiden ondernemers pur-sang en hebben bovendien allebei een grote voorliefde voor Amerika. Zijn kennis van sportmarketing, zijn netwerk en passies komen hier samen met onze gezamenlijke drive om te ondernemen en dat op internationale schaal. De chemie tussen ons blijkt top en we hebben bovendien ook enorm veel plezier."

Wat zie jij als belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van sporttechnologie?
“Dat is gebouwd op vier pijlers: activity & performance, fans & engagement, content & infrastructuur, organisaties & venues. Meer hierover kun je horen tijdens mijn presentatie op het congres.”

Wat wordt je belangrijkste take-away op het congres?

“Je hoort wat de kansen in Sports & Tech zijn en in combinatie met de kracht van entepreneurship.”