CM.com zet stappen in marketing

CM.com was afgelopen jaren hoofdsponsor van NAC Breda. Dit jaar werd het bedrijf een van de partners van de Dutch Grand Prix in Zandvoort in 2020 en is als partner van Lowlands een ‘mobile order’-pilot opgezet. Sponsorreport sprak op het festival met mede-oprichter en CEO van CM.com Jeroen van Glabbeek.

Vanwaar de stap van NAC Breda naar de Dutch Grand Prix?
Jeroen van Glabbeek: “Wij zijn gevestigd in Breda en veel van onze medewerkers komen uit die stad. Een samenwerking met NAC was vanuit die binding met de stad en de club logisch. We zijn vier jaar met veel plezier hoofdsponsor geweest en we blijven ook aan de club verbonden. De beslissing om te stoppen was best moeilijk en hebben we met pijn in het hart genomen. We zijn een wereldwijd bedrijf, maar buiten Breda is onze naam nog te onbekend. Dan moet je qua marketing een keer een stap maken. We hadden via het KLM Open, waarvoor we de ticketing doen, al contact met sportmarketingbureau TIG Sports dat ook de Dutch Grand Prix mede-organiseert. We werden in eerste instantie gevraagd of we de ticketing en het betalingsverkeer daaromheen wilden verzorgen. Omdat de medewerkers van CM.com ware sportliefhebbers zijn met een voorliefde voor techniek, werd de relatie uitgebouwd naar een partnerschap. Dat we de Dutch Grand Prix gaan sponsoren kan op veel enthousiasme rekenen bij onze medewerkers. Een podium als de Formule 1, met veel grote merken, is voor ons natuurlijk bijzonder interessant. Daar sluiten we ons graag bij aan.”

Onze technologie is er om het leven van mensen makkelijker te maken

CM.com is een b2b bedrijf. Maar jullie kiezen als sponsor ook voor een bredere exposure.
“Ja, wij zijn een b2b-bedrijf, maar voor ons is ieder businesscontact ook een consumentencontact. Dat verschil is minder groot geworden. We geloven dat betalingen onderdeel worden van de hele communicatietechnologie. Onze technologie is er om het leven van mensen makkelijker te maken. Via onze innovatieve oplossingen verbinden wij bedrijven met mensen en omgekeerd.”

Wat wordt jullie rol bij de Dutch Grand Prix?
“Als Conversational Commerce partner verzorgen we de ticketverkoop. Daarnaast zal CM.com de betalingen op het evenement afhandelen. En in de aanloop daarnaartoe zal CM.com de fan-beleving optimaliseren door middel van Mobile Messaging en andere digitale technieken. CM.com is er klaar voor om het internationale GP-publiek de kracht te laten ervaren van Conversational Commerce - de nieuwe standaard voor interactie tussen bedrijven en consumenten. Door middel van Mobile Messaging en Payments, krijgen de fans op hun mobiele telefoon een optimale beleving.”

Het festival intrigeerde ons

Hoe is het contact met Lowlands tot stand gekomen?
“Ik was hier vorig jaar. Veel van ons personeel ging al vaker naar Lowlands. Wij zijn destijds gestart als een muziekgeoriënteerde onderneming die voor discotheken een oplossing had bedacht voor het sturen van berichten naar bezoekers om ze te informeren over optredens van DJ’s, tijdschema’s en prijsvragen en kortingen. Het festival intrigeerde ons en we vroegen ons af wat we voor ze zouden kunnen betekenen. Omgekeerd vond Lowlands ons interessant omdat zij ons AH to Go order- en betaalsysteem als optie voor het festival zagen. We hebben onder de naam ‘Mobile Order’ samen met Mojo een pilot opgezet waarmee bezoekers vanuit de app van het festival bij drie bars hun bestelling kunnen plaatsen. Na het invoeren van de bestelling verschijnt een QR-code waarmee men de consumpties kan afhalen. De betaling vindt na afloop van Lowlands plaats. Muntjes worden overbodig. Het spaart tijd bij de bezoekers, maar ook voor de organisatie is dit veel makkelijker.”

Waarom Lowlands?

“We hebben bewust voor een festival als Lowlands gekozen om deze pilot op te zetten omdat het best een ingewikkeld festival is. Lowlands heeft niet eerder voor een mobiel betaalsysteem gekozen omdat men niet 100% overtuigd was. We werden goed door ze uitgedaagd. De festivalorganisatie en zeker de bezoekers zijn een kritisch publiek. Zij denken hier goed over na en wij krijgen daardoor veel bruikbare feedback. Op het moment dat je het hier goed doet, kun je het makkelijker in andere situaties gebruiken.”

Zien jullie jezelf als sponsor van Lowlands of als leverancier?
“Dat gaat eigenlijk twee kanten op. Als partner krijgen we de mogelijkheid om dit te testen en de conversatie hierover op gang te brengen die belangrijk voor ons is. Van de andere kant leveren we diensten aan het festival en worden we daarvoor betaald.”

Hoe is de ervaring tot nu toe?
“We zien dat er veel mensen bestellen via Mobile Order, maar nog belangrijker is dat mensen het meerdere keren gebruiken. Dat betekent dat men het gemak ervan ziet en de gebruikersvriendelijkheid blijkbaar groot is. Dus na twee dagen zijn we al positief gestemd.”