Niks is onmogelijk bij de Zwarte Cross

Vandaag start vier dagen Zwarte Cross. Het evenement is in 23 jaar uitgegroeid van een motorcross op een weiland tot een festijn van muziek, theater, sport, circus en stunts. Met 220.000 bezoekers is de Zwarte Cross het grootste festival van Nederland geworden. De sponsors groeiden mee.

“Steeds meer bedrijven willen zich aan de Zwarte Cross verbinden”, zegt Annelies Goldenbeld, Teamleider Commercie bij de Feestfabriek, de organisatie achter zowel de Zwarte Cross als festival Mañana Mañana. “Je merkt dat we populair zijn geworden. En met 220.000 bezoekers bereik je natuurlijk ook veel mensen.”
Wat Goldenbeld belangrijk vindt bij een nieuwe partner is dat er gezamenlijk gekeken wordt of het dna van het bedrijf past bij het festival. “We krijgen veel aanvragen van bedrijven die net niet bij ons festival passen of qua merkbeleving hier niet helemaal op hun plaats zijn, bijvoorbeeld omdat ze alleen op zoek zijn naar platte exposure. Daar zijn we best scherp op. Uitgangspunt is dat het voor de bezoeker leuk moet zijn. Samen heb je het er dan met elkaar over waar een bedrijf naar op zoek is.”

Als er gezegd wordt ‘het kan niet’, is dat voor ons de prikkel om te kijken of het toch wel kan

Annelies Goldenbeld, Teamleider Commercie de Feestfabriek

Als voorbeeld geeft Goldenbeld Kramp, een bedrijf voor agrarische reserveonderdelen, dat dit jaar voor het eerst sponsor is. Kramp is voornamelijk een b2b-bedrijf dat ook bekend wil worden bij de eindgebruiker. Kramp adopteert op de Zwarte Cross de Kramp Fastlane, waar aan het onderhoud van zowel mens als machine wordt gewerkt en het onderdeel Do your own stunt, waarbij je op een rubberband vanaf een schans glijdt.
“Als de Feestfabriek proberen we zelf ook met creatieve ideeën voor onze partners te komen”, zegt Goldenbeld. “Daar komen de wildste ideeën uit. Als er gezegd wordt ‘het kan niet’, is dat voor ons de prikkel om te kijken of het toch wel kan. Ons thema dit jaar is niet voor niets ‘Niks is onmogelijk’. We hebben wel eens het idee gehad om iemand met een katapult over de grote tent te schieten. Dat is door omstandigheden niet doorgegaan, maar we wilden daar een uitvaartondernemer aan koppelen. We werken het liefst direct met de partners, zonder dat daar andere bureaus tussen zitten, want dan kun je veel meer qua budget.”
Belangrijke boodschap die Goldenbeld de partners meegeeft is om niet alleen op de vier dagen zelf te focussen, maar ook alle media voor en na de Zwarte Cross in te zetten. “We hebben enorm veel volgers op sociale media, dus maak daar gebruik van.”

En net als bij andere festivals weet je ook bij de Zwarte Cross pas goed wat de mogelijkheden zijn en wat de sfeer is op het evenement als je er zelf een keer bent geweest. Goldenbeld: “We nodigen bedrijven die geïnteresseerd zijn, maar twijfelen altijd uit om een keer te komen kijken. Als je hier tijdens het festival hebt rondgelopen proef je de sfeer en merk je pas echt wat voor festival het eigenlijk is. Dan praat je daarna veel makkelijker.”

Loyaal

Goldenbeld onderstreept het belang van sponsoring voor het festival (naar schatting zo'n 5% van de totale omzet van 20 miljoen euro, red.). Zo wil men bijvoorbeeld de toegangsprijs betaalbaar houden. Voor de Zwarte Cross betaalt men 30 euro voor een dagkaart. Ook kan er nog steeds gratis geparkeerd worden. Doordat het festival gegroeid is en het bereik veel groter is dan in het verleden hangen er inmiddels wel andere (lees hogere) budgetten aan de partnerships, die niet voor iedereen haalbaar zijn. Goldenbeld: “Maar we zijn loyaal naar onze partners toe. We nemen niet zo maar afscheid. We zouden bijvoorbeeld niet alleen vanwege het geld naar een andere bierpartner overstappen. Geld mag niet de drijfveer zijn. Met Grolsch is onze band enorm goed. Je hebt vertrouwen in elkaar. Dat blijkt ook wel uit het feit dat ze vorig jaar het contract met vijf jaar verlengd hebben.” Overigens is Grolsch niet altijd de bierpartner geweest van de Zwarte Cross, maar was dat in het begin Bavaria.

De samenwerking met de drankenpartners werd dit jaar wel even op de proef gesteld omdat de Zwarte Cross besloot om in het kader van de verduurzaming van het festival maar met één soort recyclebare beker te werken, die ook nog eens niet van een logo mocht worden voorzien omdat de inkt van het logo het recyclingsproces naar nieuwe drinkbekers onmogelijk maakt.
“Dat we dit jaar alleen neutrale bekers gebruiken was voor een aantal partijen wel even lastig”, reageert Goldenbeld. “Maar je ziet dat duurzaamheid bij bedrijven inmiddels een grotere rol speelt dan zichtbaarheid. Grolsch en Vrumona schaarden zich meteen achter het idee. Uiteindelijk zijn alle partijen meegegaan. Dat moet ook wel, want anders werkt het recyclen niet. We geven wel mogelijkheden terug. We hebben bijvoorbeeld een over-the-top filmpje met Tante Rikie met alle sponsors. Maar je zult geen extra vlaggen of borden met de sponsors op het terrein zien.”

Grolsch

Grolsch verlengde vorig jaar het contract met De Feestfabriek met vijf jaar. De bierbrouwer uit Enschede is al twintig jaar nauw betrokken bij de Zwarte Cross. “Eigenlijk is het ondenkbaar dat Grolsch niet op het festival aanwezig is”, lacht Melanie Koning, marketing manager bij Koninklijke Grolsch.
In afgelopen jaren is de samenwerking tussen de bierbrouwer en de Zwarte Cross veel verder gegaan dan alleen het schenken van bier tijdens het festival. Nu wordt er veel meer voorafgaand en na afloop van het evenement geactiveerd. “We zijn het hele jaar met elkaar in gesprek hoe we dingen zullen uitvoeren en waar we elkaar sterker kunnen maken”, vertelt Koning. “Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de Stichting Pak An die we samen met De Feestfabriek in 2016 hebben opgericht. Het doel van de stichting is om ideeën die bijdragen aan de toekomst van de Achterhoek te ondersteunen. We hebben ook samen een wedstrijd uitgeschreven voor de Achterhoekse vlag die vorig jaar tijdens de Zwarte Cross is gepresenteerd en die je momenteel door de hele Achterhoek ziet.”

Iedereen op het festival weet toch wel dat ze Grolsch drinken!

Melanie Koning, marketing manager Grolsch

Grolsch was, naast Vrumona, een van de eerste partijen die zich achter het duurzaamheidsbeleid van de Zwarte Cross met betrekking tot de drinkbekers schaarde, waarbij de bekers ‘anoniem’ worden en sponsors een mogelijkheid tot exposure gaan missen. “Het is even anders, maar wij staan hier als bedrijf helemaal achter”, zegt Koning. “Wij hebben vorig jaar ook de Plastic Promise ondertekend, de campagne die verantwoord plasticgebruik binnen de evenementenindustrie moet stimuleren. Dat moet je dan ook in de praktijk laten zien.”
Bij de Plastic Promise is het doel om binnen drie jaar minimaal 50 procent van het plastic wegwerpartikelen, zoals bekers, te vervangen door herbruikbare producten of hoogwaardig te recyclen. “Als bedrijf zijn we constant naar oplossingen aan het zoeken om de plastic vervuiling tegen te gaan”, vertelt Koning. “Dan moet je ook zo’n keuze durven te maken. Ik kan mij voorstellen dat voor kleinere partijen die keuze moeilijker was, omdat een logo op de beker soms je enige zichtbaarheid is. Maar iedereen is meegegaan. Natuurlijk ga je in gesprek met de organisatie over wat voor branding je er voor terugkrijgt. Maar voor ons geldt dat iedereen op het festival toch wel weet dat ze Grolsch drinken!”

Grolsch is dit jaar op verschillende manieren op het festival nadrukkelijk aanwezig. Grolsch heeft een nieuwe draagtree voor het festival ontwikkeld die gemaakt is van oude bierkratten. In het nieuwe Comedycafé De Schaterbar, waar stand-up comedians optreden, kunnen Grolsch-beugelflessen worden gedronken. Verder verandert de Universitent op de Theaterweide ’s avonds in een Pathé-bioscoop, waar de première van de film Anna wordt gedraaid. Grolsch is afgelopen jaren weer teruggekeerd als sponsor in de Nederlandse filmwereld door onder andere samenwerkingen met Pathé, de Veronica Meimaand/Filmmaand en het Nederlands Film Festival.

Dat het festival nu is uitgegroeid tot een groot nationaal festival en ook diverser qua publiek is geworden maakt voor Grolsch qua activaties niet zo veel verschil. Koning: "Het bereik is natuurlijk wel veel groter geworden. En doordat het festival zo gegroeid is, is in de loop der jaren de operatie en de logistieke kant een stuk groter geworden. We merken ook dat er meer vraag is naar Grolsch 0.0 en Radler 2.0. We hebben dat bijna bij alle tappunten beschikbaar. Vorig jaar hadden we voor de eerste keer 0.0 en dat was een succes.”

Grolsch werd in 2016 overgenomen door de Japanse bierbrouwer Asahi Group. Koning zegt dat het geen invloed heeft gehad op het marketing- en sponsorbeleid van Grolsch. “We kunnen ons eigen beleid uitstippelen. Aanwezig zijn op festivals blijft, naast onze betrokkenheid bij film, een belangrijk onderdeel van ons als merk.”

Merkactivaties op de Zwarte Cross

Bison Reparatieteam: ‘Alles kan kapot. Gelukkig is er Bison’
Het hele weekend staat het Bison Reparatieteam voor de campinggasten klaar. Van een kapotte tent tot een kapotte relatie: ze fiksen het! Als er iemand de reparatieskills van Bison nodig heeft kun je bellen op 06-20322908 of een appje sturen, dan komen de Bisons er in no time an stoeven!

Kramp Fastlane
Crossen is een slijtageslag voor mens en machine, maar daar weet men in de Kramp Fastlane op het Rennerskwartier wel raad mee! Noodzakelijk onderhoud is essentieel voor de winst, dus vind je in de Kramp Fastlane een afspuitplek voor de motor, het Kramp onderdelen-afhaalpunt, een sleutelplek, maar ook een pedicure/manicure voor je vieze nagels en een massagesalon.

Red Bull
Red Bull en de Zwarte Cross sloten dit jaar een driejarig partnership. Het doel is om met stunts, zowel op het terrein als daarbuiten, op de proppen te komen op het gebied van cultuur, sport, extreme sports en muziek. De gemene deler is originaliteit en energie. Het eerste wapenfeit van de samenwerking is dat de aanstormende topsporttalenten uit de Zwarte Cross Talententuin zijn toegevoegd aan het indrukwekkende rijtje atleten zoals Jeffrey Herlings en Max Verstappen dat Red Bull ondersteunt om hun dromen waar te maken. Daarnaast komt de Red Bull Dakar Truck ook over de crossbaan knappen met daarop een aantal DJ’s om de sfeer nog eens extra te verhogen.

Bolletje speeddaten
Bolletje is deze zomer heel actief op de festivals. Op de Zwarte Cross kan men aanschuiven bij het Bolletje Speeddate-ontbijt, waar men eventueel de ware kan ontmoeten. Niks is onmogelijk!
Het Bolletje speeddate ontbijtfeestje bestaat uit drie gangen. Voordat je aanschuift, beantwoord je twee meerkeuzevragen. Op basis daarvan krijg je alleen hotties voorgeschoteld met wie jij iets gemeen hebt! Na iedere gang klinkt de bel en schuiven de heren één plekje door voor de volgende gang en de volgende vrijgezelle knapperd. Als het lekker klikt en je geen afscheid wil nemen van je tafelgenoot, dan zet je de joker in en plak je de sticker ‘Te leuk om door te schuiven’ op elkaars shirt.
Net als op Pinkpop en Down the Rabbit Hole is Bolletje ook iedere ochtend aanwezig voor een ontbijtje. Het Bolletje-team loopt met een rugzak (met vlaggetje) rond en je voor 3,5 munt een ontbijtje op je luchtbed krijgt.

3D Video mapping door Pepsi
De Feestfabriek heeft de samenwerkingsovereenkomst met Vrumona, waaronder Pepsi, Sourcy en Rivella, dit jaar opnieuw voor vijf jaar verlengd. Vrumona blijft daarmee de exclusieve fris- en waterleverancier van de Zwarte Cross en Mañana Mañana.
Bij deze editie van de Zwarte Cross zal Pepsi Max nog meer aandacht krijgen dan voorgaande jaren. Pepsi Max is sponsor van de “Dansvloer” en deze area is al volledig gebrand met Pepsi Max uitingen. Echter komt er dit jaar een mooie show bij! Met 3D Video-mapping projecteert Pepsi op de achterkant van het podium (de feestfabriek) een bijzondere show.

MIVA Las Vegas
MIVA Las Vegas biedt slaapruimte aan zo'n twintig mindervalide bezoekers van de Zwarte Cross, een primeur in de Nederlandse festivalwereld. MIVA Las Vegas is een samenwerking tussen de Zwarte Cross, HandicapNL en stichting No Restrictions Party Unlimited die ruim 20.000 euro betaalt voor de voorziening voor gehandicapten. De speciale tent is verdeeld in twintig van elkaar gescheiden compartimenten die elk plaats bieden aan een gehandicapte en zijn buddy of partner. Zorg is voortdurend voorhanden.

Rikies Rotary
Rikies Rotary is de opvolger van ForFarmers, dat deze editie geen sponsor meer is van het festival. ForFarmers deelde afgelopen tien jaar zo’n 10.000 VIP-kaarten per editie uit, had een eigen entree op het evenemententerrein en adopteerde de Stuntarena.
Bij Rikies Rotary hebben zich vijf partijen aangesloten: Grolsch, Scania, Putoline (motorolie), Extreme Netwerk (internet) en het eigen partydrankje Nozem. Zij kunnen per festivaldag in totaal 1500 zakelijke partners uitnodigen in een aparte tent op het hoofdterrein.

Rijksmuseum
Het Rijksmuseum gaat dit jaar voor de tweede keer naar de Zwarte Cross. Een pop-up paviljoen op het festival combineert een workshopatelier met een tentoonstellingsruimte. Iedereen is welkom om te schilderen of te etsen. In het pop-up paviljoen is doorlopend plek voor zestig deelnemers. Docenten van het Rijksmuseum staan de Zwarte Crossers bij met raad en daad. Amateurkunstenaars gaan aan het werk met hun eigen ‘tronie’, geïnspireerd op de stijl van Rembrandt van Rijn die zijn (zelf)portretten graag weergaf met een gekke bek. Uit alle gemaakte kunstwerken kiest een expert van het Rijksmuseum de meest spraakmakende exemplaren. Die werken belanden aan de muur van de tentoonstellingsruimte. Het pop-up paviljoen is mogelijk gemaakt in samenwerking met Talens, een van de partners van het Rijksmuseum.