Big Green Egg Open: podium voor vrouwengolf

Big Green Egg is sinds 2020 partner van de NGF en ook titelsponsor van het aanstaande Big Green Egg Open vrouwengolftoernooi. Met het toernooi maakt na zes jaar afwezigheid de Ladies European Tour haar comeback in Nederland.

Het eerste Big Green Egg Open wordt van 30 juni tot en met 3 juli gespeeld op de Rosendaelsche Golfclub. “Wij spannen ons niet alleen in om een goede partner te zijn voor de NGF maar zeker ook voor dit Ladies Open omdat we talentontwikkeling en vrouwengolf een warm hart toedragen”, aldus Wessel Buddingh' van Big Green Egg. “We zijn blij dat we een bijdrage kunnen leveren, onder andere door het verzorgen van culinaire hoogstandjes op de Big Green Egg. We willen mensen graag laten genieten! Het toernooi past precies in onze doelstelling om met elkaar mooie herinneringen te maken.”

Big Green Egg, het bedrijf achter de premium kamado barbecue, werd een jaar geleden officieel partner van de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie. Behalve dat men naamgever van de Big Green Egg Open is adopteerde Big Green Egg ook de birdieranking in de GOLF.NL App. De golfsport en Big Green Egg delen meer dan alleen de kleur groen, zegt Buddingh'. "Genieten van kwaliteit. Van het buitenleven. Van goed gezelschap met dezelfde passies. Van het inzetten van techniek, skills en creativiteit. De samenwerking met de NGF en Big Green Egg is een heel natuurlijke en ook een erg leuke! De doelgroep past perfect bij Big Green Egg. In golf wil je met elkaar een leuke en gezellige tijd hebben, net als wanneer je met gelijkgestemden in de tuin rond de Big Green Egg staat. Daarnaast zit er een plezierig competitie-element in de golfsport dat we ook vaak terugzien bij onze EGGers. Ze dagen elkaar uit om de mooiste gerechten te maken of een prachtige buitenkeuken te bouwen. Alles wordt op social media gedeeld én gewaardeerd. Dat sportieve karakter hebben golfers ook.”

Uniek format

Aan het Big Green Egg Open doen niet alleen Europese topspeelsters mee, maar ook 30 Nederlandse golftalenten. Het toernooi heeft een bijzonder format. Het toernooi gaat over 4 dagen en 72 holes. Op de laatste 2 toernooidagen, wanneer de spanning toeneemt, spelen 30 jonge golftalenten mee in de flights met de beste Europese topgolfsters die op de Rosendaelsche Golfclub om de titel strijden. Dankzij deze Players Experience krijgen de jonge talenten de kans om ervaring op te doen op het allerhoogste niveau en zich direct te meten met de top.

Voor een aantal Nederlandse professionals biedt het Big Green Egg Open ook een podium, waar ze zich niet wekelijks mogen laten gelden. Pasqualle Coffa, Romy Meekers en Dewi Weber zijn al een stapje verder in hun carrière dan de 30 golftalenten en kunnen aan het toernooi meedoen omdat het in eigen land wordt gespeeld. Daarnaast krijgen Coffa en Meekers dankzij dit toernooi een aantal andere speelkansen op de Ladies European Tour.

Kansen bieden aan eigen talent is een van de belangrijke redenen voor de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) om het toernooi, in samenwerking met Golf Team Holland, te organiseren. In 2015 vond het laatste Dutch Ladies Open plaats met de Nederlandse Christel Boeljon als winnaar en Deloitte als hoofdsponsor.

Jeroen Stevens, directeur van de NGF: “We hebben ambities met onze talenten. We geven ze een duwtje in de rug met de deelname aan een toernooi op topniveau. Bovendien hopen we met het Big Green Egg Open meer vrouwen te bewegen om te gaan golfen. Zo’n 32% van de Nederlandse golfers is vrouw en dit percentage kan wat ons betreft nog flink omhoog. Dit is van belang voor een gezonde leeftijdsopbouw en een betere balans in diversiteit en manvrouwverdeling, daar ligt voor ons een uitdaging.”

Lees hier een uitgebreid interview over de sponsorstrategie van de Nederlandse Golf Federatie.