Onder grote belangstelling vond donderdag 8 mei Het Nationale Sportdebat plaats in Move Amsterdam. Experts, beleidsmakers, bedrijven en sportorganisaties gingen met elkaar in gesprek over de maatschappelijke impact van sport in Nederland. Het event maakte niet alleen de urgentie voelbaar, maar leverde ook ideeën op voor het verhogen van de waarde van sport in de toekomst. Voor de sport zelf, voor bedrijfsleven, media en maatschappij.
Centraal in het debat stond de stelling: 'de waarde van sport is groter dan wat we ervoor betalen'. Vanuit verschillende perspectieven werd verkend hoe die waarde beter benut en ook verhoogd kan worden. Onder meer Tom van ’t Hek (Voorzitter Nederlandse Sportraad) riep op om de groeiende onderstroom van betrokken mensen en organisaties om te vormen tot een krachtige bovenstroom. Mede-initiatiefnemer van het debat, Maarten Halsema (Managing Director IVRM Reputatie), onderschrijft dat pleidooi: “Als sport zoveel bijdraagt aan gezondheid, verbinding en welzijn, moet dat zich ook vertalen naar beleid, samenwerking en investeringen. Dáár ligt onze gezamenlijke opgave.”
Het debat leverde concrete aanbevelingen op. Sprekers als Esther Vergeer, Peter Heerschop en Jan de Jong riepen op tot meer samenwerking tussen overheden, bedrijven en sportorganisaties. Ook pleitten zij voor herverdeling van benodigde investeringen over domeinen als zorg en welzijn, waar sport aantoonbaar effect heeft.
De initiatiefnemers gaan aan de slag met een actieagenda, gebaseerd op de inzichten van het debat. Deze wordt de komende maanden uitgewerkt met betrokken partners.
Sprekers: Peter Heerschop (minister van enthousiasme), Tom van ’t Hek (voorzitter Nederlandse Sportraad), Esther Vergeer (chef de mission Paralympiërs), Jan de Jong (directeur Eredivisie CV), Joost Zuure (Director Corporate Affairs Nederlandse Loterij), Wanda de Kanter (longarts en voorzitter Rookpreventie Jeugd).
Panel (foto v.l.n.r.): Karin van Bijsterveld (advocaat, sportbestuurder en senator JA21), Els Dijkhuizen (Global Communication Director Sponsorships Heineken), Kim Lammers (Olympisch hockeykampioen, duurzaam ondernemer, columnist en spreker), Leo Hensen (Directeur Marketing & Communication Odido), Lodewijk Klootwijk (Directeur Platform Ondernemende Sportaanbieders) en Peter Sprenger (voorzitter Volleybalbond en directeur van Techonomy).
Tot slot werd de allereerste Van den Wall Bake Award uitgereikt aan niemand minder dan... Frank van den Wall Bake zelf. De prijs is bedoeld voor mensen die zich inzetten voor de maatschappelijke waarde van sport.
Het Nationale Sportdebat is een platform voor dialoog en samenwerking, waar experts en leiders uit verschillende sectoren samenkomen om de maatschappelijke impact van sport te onderzoeken en te versterken. IVRM Sport brengt topdenkers, sporters, sponsors en mediamakers samen om antwoorden te vinden.