Alle scenario’s denkbaar, maar het toernooi gaat door

Als op 1 maart het ABN AMRO World Tennis Tournament en het ABN AMRO World Wheelchair Tennis Tournament starten, moeten de tribunes in Rotterdam Ahoy helaas leeg blijven. Ondanks een topspelersbezetting voor beide toernooien. Afgelopen maanden passeerden alle mogelijke scenario’s voor het toernooi de revue. Een ding stond vast: het toernooi zou doorgaan.

“We hebben vanaf juni samen met Ahoy altijd gekoerst op het doorgaan van deze editie, alleen was het steeds de vraag in welke vorm het toernooi zou plaatsvinden”, zegt Sander Bestevaar, hoofd Brand Activation en Events bij ABN AMRO. “Met het aantal scenario’s dat wij sindsdien hebben doorgerekend kun je een boekenkast vullen. Wel publiek, geen publiek, een beetje publiek, alleen klanten, geen klanten, wel een VIP-dorp, geen VIP-dorp, seminars of webinars of een combinatie. We zijn in ieder geval voor komende jaren voorbereid op elk mogelijk scenario.”

Ongetwijfeld is het huidige scenario pas op een laat moment in de plannen meegenomen: een editie zonder publiek, met een van de sterkste spelersvelden ooit, maar wel drie weken later dan de normale toernooidata. Begin december werd namelijk bekend dat de Australian Open zou verschuiven naar 8 februari, drie weken later dan de oorspronkelijke datum en precies in de periode van het ABN AMRO WTT. Pas eind december werd de nieuwe datum, de eerste week van maart, voor het toernooi vastgesteld. Snel daarna werd ook besloten dat de 2021-editie zonder publiek zou verlopen. “Achteraf zijn we best wel blij dat het iets naar achteren is geschoven want het heeft ons iets meer lucht gegeven”, zegt Bestevaar. “Het gaf ons de kans om te kijken hoe de situatie met betrekking tot covid zicht zou ontwikkelen en hoe we daar het beste het toernooi op in konden richten. Bovendien konden we kijken hoe alles bij de Australian Open verliep en we wellicht daar nog learnings uit konden halen. Nadat we hadden besloten om een editie zonder publiek te organiseren gaf dat ook rust, want als die mogelijkheid open blijft moet je op dat moment allerlei voorbereidingen treffen en afspraken maken die je later eventueel weer moet afzeggen.”

Het was een trechter met mogelijkheden waarbij steeds werd gekeken wat er uit kwam

Nina Slinger

Bubbel

Voor Nina Slinger, als Brand Activation Manager binnen het team van Bestevaar medeverantwoordelijk voor het tennistoernooi, was het afgelopen maanden continu overleggen met Ahoy om te kijken wat er wel en niet mogelijk was. Daarbij werd rekening gehouden met vier basisscenario’s wat betreft publiek: van een normaal toernooi tot helemaal geen bezoekers. Wekelijks werd gekeken wat er alvast in gang kon worden gezet en wat daarvan de consequenties voor Ahoy en ABN AMRO waren. “Het was een trechter met mogelijkheden waarbij steeds werd gekeken wat er uit kwam”, zegt Slinger. “In dat proces werden alle tijdslijnen bij alle betrokken partijen wel tot het minimum ingekort. Gelukkig houd je er ideeën aan over voor een volgende editie van het toernooi, dus het is niet helemaal voor niets. En mocht de situatie toch anders worden, ben je snel voorbereid op de nieuwe mogelijkheden.” Het ABN AMRO World Wheelchair Tennis Tournament is daarbij altijd meegenomen in alle scenario’s. “Het valide en het minder valide toernooi is voor ons een. Er is nooit een afweging geweest om het een wel door te laten gaan en het andere niet.”

Binnen Ahoy zijn er straks verschillende ‘bubbels’. Enerzijds de spelers en begeleiders van beide toernooien die helemaal afgescheiden zijn van de buitenwereld. Anderzijds de organisatie, ballenkinderen, media, die dagelijks getest worden, maar wel tussendoor naar huis mogen. “Er is een heel gestroomlijnd ‘bubbel’-programma”, zegt Slinger. “Iedereen zit in isolatie in zijn eigen bubbel. Sommige spelers vinden dat een te grote opoffering en spelen daarom nauwelijks toernooien, zoals Djokovic. Maar veel tennissers willen vanwege de vele afgelastingen als gevolg van corona graag spelen. Dat mensen het toernooi en Rotterdam een fijne plek vinden dat altijd goed georganiseerd is, en dat iemand als Nadal dat ook uitspreekt, helpt nu om dit spelersveld te krijgen. Natuurlijk jammer dat hij zelf op het laatste moment moest afzeggen.”

Vlaggenschip

Voor de wedstrijdorganisatie betekenen de coronamaatregelen dus nogal wat aanpassingen, maar dat geldt natuurlijk ook voor de activaties die ABN AMRO rondom het toernooi doet. Ieder scenario betekent een nieuwe afweging van wat men wel en niet kan en wil doen, met daaraan grote belangen gekoppeld. Bestevaar: “Het ABN AMRO WTT is het vlaggenschip in onze sponsorportefeuille, met 15.000 klanten, tussen de 115.000 en 120.000 bezoekers en een mediawaarde die ligt tussen de 15 en 20 miljoen euro. Dat is echt een enorme exposure. Maar het is ook hét netwerkevenement voor de bank. In een wereld met minder fysiek klantcontact, is het een heel gewild moment tussen relatiemanager en zijn klanten.”

Bestevaar heeft dan ook lang de hoop gehouden dat er een beperkt publiek van zo’n 3.000 mensen mogelijk was. “Ahoy kon dat heel goed coronaproof faciliteren, met een andere indeling van de boxen, vaste looproutes, 1,5 meter afstand, veilige catering enzovoort. Op een gegeven moment moet je echter zo terugschalen dat je je moet afvragen of het nog wel zin heeft. Wat kun je je bezoekers nog bieden aan comfort? En het moet ook rendabel blijven.”
Een vraag daarbij is hoeveel kaarten je aan relaties kunt geven als er maar een beperkt publiek mogelijk is. “Het moet niet zo zijn dat de gewone toeschouwer geen kaarten meer kan kopen omdat die allemaal naar relaties gaan. Aan de andere kant zie je hoe graag klanten naar het toernooi willen komen. Het aantal verzoeken om kaartjes voor het toernooi steeg alleen maar, zeker toen duidelijk werd wat voor geweldig deelnemersveld we zouden krijgen.”

Doordat er geen publiek is vallen de inkomsten uit ticketing vanzelfsprekend weg dit jaar. Anderzijds zijn er minder kosten op het gebied van bijvoorbeeld aankleding, ontvangsten, beveiliging en logistiek. “Als ABN AMRO moeten we in deze tijden in de breedste zin scherp letten op wat we uitgeven”, aldus Bestevaar. “Dat moet Ahoy ook. Samen investeren we op een dusdanige manier dat er een professioneel volwaardig toernooi bestaat met een topbezetting, goed activaties en inhoudelijke bijdragen. Dat kunnen we doen met de huidige budgetten.”
Inmiddels zijn de al verkochte kaarten voor 2021 allemaal doorgeschoven naar 2022. “De animo voor volgend jaar zal geweldig zijn”, denkt Bestevaar. “Maar dat hangt ook af van de mentale staat van Nederland straks. Heeft iedereen straks wel zin om in grote groepen bij een evenement aanwezig te zijn? Daar zullen we weer aan moeten wennen.”

Het ABN AMRO WTT is het vlaggenschip in onze sponsorportefeuille

Sander Bestevaar

Activaties

Vaste ABN AMRO-activaties zoals de selectie van de ballenkinderen konden bij deze editie niet doorgaan. Voor de ballenkinderen werden nog wel verschillende concepten ontwikkeld, maar dat werd uiteindelijk toch te ingewikkeld. Nu zijn de kinderen geselecteerd uit de aanmeldingen. Ook is er, zoals bij voorgaande edities, weer een groot aantal seminars, nu allemaal digitaal. “We zullen de komende jaren de webinars blijven gebruiken als aanvulling op de seminars”, verwacht Bestevaar. “Nu heb je bijeenkomsten met een paar honderd mensen. Het is zonde dat daar niet meer mensen naar kunnen luisteren. De fysieke seminars zullen blijven, maar de online uitbreiding zal zeker aanvullend worden meegenomen.”

In een Ahoy zonder publiek wordt er vanzelfsprekend meer aandacht besteed aan de mediakant en aan digitale activaties rondom het toernooi. In samenwerking met Ahoy wordt er naast het centercourt een studio ingericht met uitzicht op de baan. Ook de webinars worden vanuit die studio verzorgd. “We zetten meer in op digitaal om het toernooi te laten leven”, aldus Bestevaar. “Maar ook het centrecourt hebben we in een nieuw jasje gestopt. We kijken nog naar een oplossing voor de grote cube boven het court die op tv niet zichtbaar is, maar die we altijd gebruiken voor boodschappen van de partners van het toernooi. Er is sinds een aantal jaren ledboarding rondom het veld. En Ziggo heeft een second screen waar we onze boodschap kwijt kunnen.

Wat media-exposure betreft is de lancering van het nieuwe Ziggo Sport Tennis-kanaal op 1 maart natuurlijk niet toevallig. Op dit nieuwe kanaal, dat onderdeel uitmaakt van het Ziggo Sport Totaal pakket, zal jaarlijks zo’n 40 weken live tennis worden uitgezonden. Naast de volledige ATP 1000 & 500 series toernooien, Wimbledon, de ATP World Tour finals en een groot aantal ATP 250 events zijn ook de Davis Cup en Fed Cup via dit nieuwe kanaal te volgen. Behalve het ABN AMRO World Tennis Tournament zal straks ook het grastoernooi van Rosmalen voor zowel de dames als de heren rechtstreeks te zien op het kanaal. Het ABN AMRO World Tennis Tournament zal bovendien niet alleen voor Ziggo-klanten gratis te volgen zijn, maar gedurende het toernooi zal Ziggo Sport Tennis ook voor KPN en T-Mobile/Tele2 klanten worden opengezet. Op die manier wordt zo’n 90% van de Nederlandse huishoudens bereikt.

Een paar jaar geleden promoten we vooral het toernooi met onze activaties. Nu is de purpose daarin veel belangrijker geworden

Sander Bestevaar

Renewaball

Ook bij deze editie zet ABN AMRO nieuwe stappen in de verduurzaming van het toernooi en de tennissport. Daarvoor is een samenwerking aangegaan met Renewaball. Sinds 2019 is ABN AMRO samen met Ahoy aan het kijken hoe men het toernooi kan verduurzamen. Dat gebeurt op de thema’s hospitality, mobiliteit en circulariteit. In 2019 werd ingezet op het hergebruik van oude tennisballen, in allerlei toepassingen. In 2020 zei men dat het mooi zou zijn om de bal zelf zo te ontwikkelen dat hij kan worden hergebruikt, omdat tennisballen een vervuilend aspect zijn van de tennissport. Samen met Agricon Nederland heeft ABN AMRO daarom de Sustainaball ontwikkeld. Omdat de reacties op de bal heel positief waren, maar de bal nog niet volledig circulair was, heeft Agricon de bal dit jaar doorontwikkeld naar een echte professionele circulaire wedstrijdbal: de Renewaball. Deze bal is wél 100% recyclebaar.
Slinger: “In Nederland worden elk jaar bijna 5,5 miljoen tennisballen gebruikt. Hiervan belandt 97 procent in de prullenbak, in de verbrandingsoven of via een omweg in de natuur. De milieu-impact is enorm groot.”
Om er voor te zorgen dat gebruikte tennisballen niet in de natuur eindigen, faciliteert ABN AMRO de inzameling van zoveel mogelijk gebruikte tennisballen voor de productie van de Renewaball. Met de volledig recyclebare tennisbal wordt niet alleen bespaard op de CO2-uitstoot omdat hij lokaal wordt vervaardigd, maar wordt ook een bijdrage geleverd aan het verkleinen van de plastic soep. Doordat het vilt van de Renewaball uit wol bestaat in plaats van uit nylon, voorkomt dat namelijk dat er bij elke slag microplastics vrijkomen. Vorig jaar werkte ABN AMRO samen met 28 verenigingen. Dit jaar is dat uitgebreid naar 100 verenigingen.

“De animo bij verenigingen om de ballen te verzamelen is erg groot”, weet Bestevaar. “De schaalgrootte waarmee we dit soort dingen doen wordt steeds groter. Onze purpose ‘Banking for better, for generations to come’ die we als ABN AMRO uitspreken, krijgt daarmee veel meer body dan voorheen. We willen de samenleving verbeteren en verduurzamen en dit doen we in de vorm van allerlei duurzame en maatschappelijke projecten. De lancering van de Renewaball sluit aan op onze focus op circulariteit als onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van ABN AMRO. Een paar jaar geleden promoten we vooral het toernooi met onze activaties. Nu is de purpose daarin veel belangrijker geworden. Wat je ziet bij hockey met De Inhaalslag en bij Young Impact met de gelijke kansen, zie je hier met duurzaamheid (WTT) en gelijke kansen (WWTT) terugkomen. Elke keer kun je het verhaal van de bank consistent vertellen. Dat is een mooi repeterend onderdeel dat je bij al onze sponsorships terug blijft zien. Die boodschap vertellen via het tennistoernooi is misschien lastiger, maar als je dat goed doet is de impact ook meteen groter!”