Breedtesportcampagne BetCity ondersteunt amateursport

Op woensdag 9 november vond tijdens de Nationale Sport Vakbeurs 2022 in Gorinchem de aftrap van de Breedtesportcampagne van BetCity plaats. Het bleek een groot succes. Inmiddels is er al 3,7 kilometer aan sponsorborden aangevraagd door meer dan 400 amateurclubs! Een mooie start van de campagne, waarmee BetCity iets terug wil doen voor de gehele breedtesport in Nederland.

“Als BetCity delen we de voorliefde en passie voor sport met onze spelers”, zegt Marco Albregts, Director Sponsorships bij BetCity. “We zijn inmiddels partner bij een groot aantal betaald voetbalclubs en profclubs of -teams in andere sporten, zoals ons recente partnership bij Team Jumbo-Visma. Die partnerships zijn natuurlijk belangrijk, maar BetCity wil er ook voor de amateursporter zijn. Dat is een van de redenen dat we al langer van plan waren om een campagne in het leven te roepen waarbij we alle amateursportverenigingen kunnen ondersteunen en tegelijk zichtbaarheid op de amateurvelden kunnen creëren. Van hockey tot kaatsen en van topamateur tot kelderklasse. We hebben daarom gekeken naar wat we heel breed konden doen, zodat we echt impact konden maken, zonder daarbij partijen uit te sluiten. Vanuit die gedachte is de sponsorbordcampagne bij amateurclubs opgezet. Als je goede zichtbaarheid beschikbaar hebt op het hoofdveld kun je gebruik maken van ons aanbod. Dat BetCity een 100% Nederlandse oorsprong heeft ook meegespeeld bij de keuze om vol te gaan voor de Nederlandse amateursport.”

Zo’n half jaar geleden is BetCity met ZPRESS in gesprek gegaan om te kijken hoe zij konden helpen bij de plannen om de breedtesport te ondersteunen. ZPRESS is een mediabedrijf dat gespecialiseerd is in het bedenken, ontwikkelen en realiseren van sponsored media, off –en online. ZPRESS is al ruim 30 jaar mediapartner voor een groot aantal betaald voetbalclubs en zo’n honderd amateursportverenigingen. Zij hebben de handschoen opgepakt en zijn aangehaakt bij de breedtesportcampagne die BetCity had ontwikkeld. Samen met ZPRESS is een digitale omgeving (www.betcitysponsorbord.nl ) gecreëerd waar aan de hand van het niveau van het eerste team of het ledenaantal in combinatie met de afmetingen van het sponsorbord het sponsorbedrag bepaald wordt. De verdere stappen in het proces verlopen ook allemaal via dit platform. BetCity hoopt hiermee op een laagdrempelige manier alle 28.000+ Nederlandse amateur sportverenigingen te ondersteunen.

Van het moment dat de deuren opengingen tot het einde was er een continue stroom van aanvragen

Marco Albregts, BetCity

Positieve respons

ZPRESS organiseert ook al meer dan tien jaar jaarlijks de Nationale Sport Vakbeurs in Gorinchem. Het is het moment waar sportambtenaren, clubbestuurders en exploitanten van sportaccommodaties samenkomen met dienstverleners & leveranciers uit de sportwereld. Dé plek bij uitstek dus voor de lancering van de breedtesportcampagne. “Van het moment dat de deuren opengingen tot het einde was er een continue stroom van aanvragen”, zegt Albregts. “We werden daar echt door overrompeld. Twee dagen voordat we live gingen had ik nog een gesprek met onze administratie omdat die een beetje bang waren dat ze honderden aanvragen en facturen te verwerken zouden krijgen. Ik had ze toen gerustgesteld dat het zo’n vaart niet zou lopen en dat ik blij zou zijn als het er aan het einde van het jaar zo’n vijftig zouden zijn. Op de dag van de lancering hadden we al 150 aanvragen en inmiddels zitten we boven de 400. Het was geweldig om mee te maken dat dit initiatief zo veel positieve respons opleverde en dat de gezamenlijke doelstellingen die je hebt om iets terug te doen voor de amateursport zo geconcretiseerd worden.”

“Zowel bij BetCity als ZPRESS werken veel sportliefhebbers”, zegt Perry van Wijk, Marketing Manager bij ZPRESS. “Wij werken al ruim 30 jaar intensief samen met veel amateurclubs in Nederland. Hierdoor weten wij erg goed wat er bij clubs speelt en juichen het toe dat er juist voor deze clubs iets wordt teruggedaan. We weten dus exact waar clubs momenteel mee worstelen. Dan gaat het om leden die weglopen omdat ze de contributie of sportspullen niet meer kunnen betalen of energiekosten die onbetaalbaar worden. BetCity en wij hebben dezelfde gedachte om de amateursport te ondersteunen. Dat sloot mooi op elkaar aan.”

Wij weten erg goed wat er bij clubs speelt en juichen het toe dat er juist voor deze clubs iets wordt teruggedaan.

Perry van Wijk, ZPRESS

Laagdrempelig

De sponsorbijdrage aanvragen is zo laagdrempelig mogelijk gemaakt. Op de Sponsorbord-site van BetCity kan men een aanvraag indienen. Als de aanvraag akkoord is krijgt men de drukbestanden die men voor de boarding mag gebruiken. Clubs kunnen zelf de boarding laten drukken, maar dat kan ook via ZPRESS. Voor de uiteindelijke uitbetaling van de factuur moeten de clubs bewijsmateriaal opsturen via foto’s van de boarding hoe die geplaatst is. De bijdrage van BetCity varieert per club en is onder meer afhankelijk van het niveau waarop het eerste team speelt of het aantal leden van een club en het aantal meters boarding, maar bedraagt minimaal € 350,- per jaar. Dat bedrag kan oplopen tot zo’n€ 1.000,-. Om de lancering te vieren had BetCity op de vakbeurs twee mogelijkheden gecreëerd om op die dag nog wat ‘extra’ sponsoring te ontvangen. Zo konden alle clubs die zich inschreven aan een digitaal rad draaien om het sponsorbedrag te verdubbelen of te viervoudigen en is onder alle inschrijvingen ook nog eens eenmalig € 4.000,- verloot. BetCity betaalt het eerste jaar ook de productiekosten van de boarding. De maximale sponsorperiode bedraagt drie kalenderjaren. De BetCity-sponsorbord actie loopt vooralsnog tot en met 31 december 2025. Albregts: “We sluiten contracten voor meerdere jaren. Het is nu nog onzeker op welke datum dit precies niet meer kan, maar we hebben in de contracten een clausule staan dat wanneer sportsponsoring voor ons verboden wordt, de samenwerking wordt beëindigd. We houden jaarlijks contact met de verenigingen en vernieuwen ook jaarlijks. Dan kunnen we steeds laten weten wat de juridische stand van zaken is.”

28.000 verenigingen

Er zijn zo’n 28.000 sportverenigingen in Nederland. Als iedereen meedoet kan het flink in de papieren lopen. Is er een maximum aan clubs die BetCity wil en kan ondersteunen? “Wat ons betreft zijn er geen restricties”, laat Albregts weten. “Het liefst helpen we ze allemaal, even buiten de restricties die er voor sommige verenigingen zijn wat betreft kansspelaanbieders. Het zal duidelijk zijn dat BetCity zich op geen enkele manier wil richten op kinderen, jongeren of andere kwetsbare doelgroepen. Daarom is het belangrijk om te weten wat voor verenigingen we ondersteunen. Als een club heel erg focust op jeugdteams komen zij niet in aanmerking. Hetzelfde is het geval met studentenverenigingen. Clubs moeten ook verklaren dat het merendeel van de wedstrijden op het hoofdveld, waar de boarding hangt, gespeeld wordt door seniorenteams. Dat gaat via de vaste 80:20 regeling. We houden er zo veel mogelijk rekening mee. Bij twijfel is het nee. We houden ons aan de wet- en regelgeving hierin.”

De reserve die Albregts vooraf had wat betreft de aantallen zat vooral in het besluitvormingsproces bij de clubs hierover, waarvan hij dacht dat ze daar meer tijd voor nodig zouden hebben. “Maar iedereen is direct super enthousiast. We hebben nu meer dan 400 contracten met verenigingen. Als het er 1000 of meer worden is dat wat ons betreft alleen maar mooi.”

De twaalf grootste clubsporten staan op de website. Staat een sport er niet tussen, dan kan men contact met ZPRESS opnemen. Inmiddels hebben onder andere kaats-, American Football-, hockey-, tennis- en padelverenigingen een sponsorbijdrage aangevraagd. “Ik denk wel dat 60% voetbalclubs betreft, maar het is erg leuk om te zien dat de belangstelling heel breed is”, zegt Van Wijk. “We kijken waar we die verenigingen kunnen helpen, ook als ze geen traditionele boardingmogelijkheden hebben. We hebben zes standaardafmetingen, maar we zijn heel flexibel als er afwijkende maten qua boarding nodig zijn. Dat clubs voor de bedrukking naar ons toekomen is niet onze grootste prioriteit in deze samenwerking. Maar we helpen BetCity graag bij de huisstijl en de kwaliteit van de drukbestanden.”

Met deze campagne onderscheiden we ons van andere kansspelaanbieders

Marco Albregts, BetCity

Affiliates

Na de succesvolle lancering in november is de campagne inmiddels de tweede fase ingegaan. Er zal via digitaal en banners aandacht komen, maar er komt geen grote ATL-campagne. Om de actie onder de aandacht te houden wordt ingezet op de netwerken van ZPRESS en BetCity en wordt er veel gewerkt met affiliates. Albregts: “We werken graag samen met partijen die dagelijks midden in het amateursportleven staan. We benaderen hen om zich als affiliate in te zetten om de campagne in hun netwerk bekend te maken, zoals onlangs met Voetbalrotterdam.nl en Voetbaljournaal.com. Daarnaast kunnen we de netwerken van de door ons gesponsorde BVO’s gebruiken.”

Van Wijk: “Als ZPRESS Media Groep hebben we nauwe contacten met organisaties en verenigingen omdat we veel magazines uitgeven op sportgebied. Via de Nationale Sport Vakbeurs hebben we contacten met nagenoeg alle sportverenigingen in Nederland. De campagne zal organisch groeien via de persoonlijke contacten die er zijn.”

“Met deze campagne onderscheiden we ons van andere kansspelaanbieders”, vindt Albregts. “We willen echt iets terug doen voor het amateursportleven en kiezen niet alleen voor de grote verenigingen of een limitering op het aantal clubs. Dit is maatschappelijk en sociaal sponsorship.”