Dentons en padel: challenging the status quo

In september komt de World Padel Tour naar Nederland. Dentons, ‘s werelds grootste advocatenkantoor, heeft zich als eerste official partner verbonden aan het toernooi in Amsterdam en wordt bovendien partner van Plaza Padel. Marien Glerum, Benelux Managing Officer van Dentons, en John van Lottum, toernooidirecteur World Padel Tour Amsterdam Open, vertellen waarom Dentons en padel zo bij elkaar passen.

“We waren al een tijd aan het nadenken over welk partnership we aan zouden kunnen gaan dat past bij ons bedrijf”, vertelt Marien Glerum. “We zijn een jong en dynamisch advocatenkantoor dat de dingen net iets anders wil doen, challengers van de status quo. Wij denken dat padel veel overeenkomsten heeft met onze kernwaarden: innovatief, jong maar toch al het grootste advocatenkantoor ter wereld, relatief nieuw in Nederland en ondernemens. Dat maakt padel een logische keuze.”

Voor Dentons Nederland is de komende jaren de sponsoring van padel het belangrijkste partnership waarmee men huidige en nieuwe klanten en zakelijke relaties wil bereiken. Daarnaast is het partnership gericht op talentvolle mensen, zowel binnen Dentons als nieuw talent. “We willen onze cliënten in Nederland en wereldwijd hoogstaande diensten kunnen aanbieden”, aldus Glerum. “Daarom zijn we zuinig op het talent dat we hebben en hopen we op deze manier met nieuw talent in aanraking te komen. Padel en het World Padel Tour Amsterdam Open biedt ons een groot scala aan mogelijkheden om dit verder te ontwikkelen. Het is een sport die iedereen kan beoefenen en die je altijd in teamverband doet. In teams samenwerken is ook voor Dentons van groot belang. En we groeien hard. Dan helpt het als je een merk bent dat wat meer bekend is in de Nederlandse markt. Het partnership moet onze naamsbekendheid in Nederland versneld vergroten. Er zijn dus veel linkjes met padel waarvan wij vinden dat het bij ons past.”

Om de animo binnen de organisatie voor padel te testen organiseerde Dentons begin april intern een padeltoernooi zonder dat het partnership al was aangekondigd. Het toernooi werd fors overschreven wat betreft deelnemers. Glerum: “Dat was een erg positief signaal. Het enthousiasme onder de medewerkers voor padel was erg groot. Het bevestigde ons in de juistheid van onze keuze.”

Beide proposities waren interessant. Door ze te combineren wordt het plaatje compleet.

Marien Glerum, Dentons

Padel is het afgelopen jaar natuurlijk sowieso booming in Nederland met tal van nieuwe initiatieven. Dentons koos voor een driejarige samenwerking met de World Padel Tour Amsterdam Open en de sponsoring van de, inmiddels vijf, Plaza Padels in het land. “We hebben het hele speelveld van padel verkend en de verschillende mogelijkheden goed tegen elkaar afgewogen”, zegt Glerum. “Wat aantrekkelijk is in deze propositie is het internationale karakter van de World Padel Tour in combinatie met een partij die lokaal actief is in Nederland. Het aanvullende partnership met Plaza Padel biedt ruimschoots mogelijkheden om met onze relaties, en als collega’s onder elkaar, actief te zijn op de baan en zo relaties te versterken. Daarmee kunnen we het hele jaar door activeren en mensen echt bij elkaar brengen. Beide proposities waren interessant. Door ze te combineren wordt het plaatje compleet. We organiseerden zelf al vrij veel evenementen, maar dat gaan we nu concentreren rondom padel. De combinatie van een inhoudelijke meeting gekoppeld aan performance met de mogelijkheid om een wedstrijd padel te spelen zijn voor al onze stakeholders aantrekkelijke activiteiten.”

“We zijn erg blij dat de World Tour naar Amsterdam komt, want met een dergelijk internationaal toernooi kunnen we de sport naar een nog hoger niveau tillen in Nederland”, zegt John van Lottum, toernooidirecteur van de World Padel Tour Amsterdam Open en mede-initiatiefnemer van Plaza Padel. “Dat een wereldwijd actief bedrijf als Dentons dan op deze manier in deze nieuwe sport stapt geeft ons als organisatie veel vertrouwen en energie. We zien dat padel steeds groter wordt, ook in de zakelijke markt. Zakelijke relaties spreken bijvoorbeeld af op de padelbanen en ook bedrijfstoernooien worden steeds populairder. Maar mensen die vanuit een zakelijk aspect komen spelen, komen later ook met hun gezinnen. Het versterkt elkaar. Er is een overlap tussen de b2b en de b2c-markt.”

Glerum sluit zich aan bij de woorden van Van Lottum: “We willen gezamenlijk de padelsport in Nederland naar een hoger plan trekken, maar aan de andere kant ook de laagdrempeligheid gebruiken om er een hele brede sport van te maken. Niet alleen voor de zakelijke markt, maar ook voor andere groepen in de maatschappij.”

Normaal gesproken komen rechtenhouders in de sport vooral met een rode pen om te vertellen wat er allemaal niet mag. Nu was het juist een groene pen.

John van Lottum

In het wereldwijde padellandschap is de World Padel Tour inmiddels het belangrijkste circuit met de allerbeste padel-spelers van de wereld en dat in 35 landen wordt uitgezonden. In het verleden was de tour vooral Spaans-Argentijns georiënteerd, maar inmiddels is het steeds meer een global toernooi geworden. De World Padel Tour bestaat dit jaar uit 24 evenementen, verdeeld over vier continenten, met onder andere wedstrijden in de VS, België, Frankrijk, Scandinavië en Oostenrijk. Het jaar wordt afgesloten met een Master Finale waarin de beste geklasseerde spelers tegen elkaar uitkomen. Ziggo Sport heeft de uitzendrechten van de World Padel Tour gekocht, wat vanzelfsprekend belangrijk is voor het verder vergroten van het bereik. De World Padel Tour komt in ieder geval voor drie jaar naar Amsterdam. Dit jaar vindt het toernooi plaats van 26 september tot en met 2 oktober.

“De organisatie vindt het fijn dat het toernooi naar Amsterdam komt”, weet Van Lottum. “Eind april hebben we een delegatie in Amsterdam ontvangen waarmee we alles besproken hebben: van productie tot marketing. Normaal gesproken komen rechtenhouders in de sport vooral met een rode pen om te vertellen wat er allemaal niet mag. Nu was het juist een groene pen: wat kunnen we allemaal nog meer doen. De sport laten groeien is ook voor hen essentieel. Zij zien hoe belangrijk het is om de tour uit te bouwen naar andere landen en daar de partners te ondersteunen. Dat is een heel andere dynamiek dan we gewend zijn.”

De urban-uitstraling van de Centrale Markthal past bij de positionering van padel

John van Lottum

Duurzaam model

Van Lottum heeft naast Dentons nog ruimte voor drie of vier gelijkwaardige partners met voldoende diversiteit in de branches. Eventueel kan een van de vijf naamgever worden, maar de rechten zullen onderling verdeeld worden. 30% van de sponsorrechten zijn vergeven aan de partners van de World Plaza Tour. Er zijn drie branches waar geen partnerships in kunnen worden afgesloten. Dat betreft bier (Estrella Damm), automotive (Cupra) en het padelballenmerk Head.
Van Lottum: “We willen samenwerken met bedrijven die ook echt partner zijn in dit verhaal. Of dat er dan uiteindelijk vier of vijf zijn is minder belangrijk. Een partner moet ook aansluiten op de andere partners en een langdurige samenwerking met ons aan willen gaan. Je wilt gezamenlijk de sport laten groeien en sponsors onderdeel laten worden van het succes dat we creëren. Belangrijk is ook dat de verschillende partners iets aan elkaar kunnen hebben. Zo kijken we naar Plaza Padel, maar ook naar de World Padel Tour.”
“Dat is ook voor ons belangrijk”, bevestigt Glerum. “We zitten hier voor de langere termijn in en willen graag met andere partners samenwerken zodat er een duurzaam model ontstaat.”

De trainingen en kwalificatiewedstrijden van de World Padel Tour Amsterdam Open zullen plaatsvinden op Plaza Padel Amsterdam. Voor de finale is gekozen voor de Centrale Markthal, centraal gelegen op het afgesloten Food Center Amsterdam (FCA), een groothandelsmarkt in voedsel in het centrum van Amsterdam.

“Daar maken we het onszelf niet makkelijk mee”, aldus Van Lottum. “Maar met de keuze voor deze locatie kunnen we wel het verschil maken en gaan we iets onderscheidends neerzetten. De urban-uitstraling van de Markthal past bij de positionering van padel. En we kunnen daar ons eigen concept neerzetten en bewaken. Het is de juiste locatie om ons foodcourtfestival-idee te omarmen. We leggen de lat voor onszelf hoog. Het gaat niet alleen om de topspelers, maar om de totaalbeleving. Samen met Dentons gaan we hier nog een grotere boost aan geven en zorgen we dat deze eerste in september en de volgende edities van de World Padel Tour in Amsterdam Open voor bezoekers en partners een onvergetelijke ervaring worden.”

“De combinatie tussen topsport en performance is voor ons een belangrijke overweging”, zegt Glerum afsluitend. “Maar ook het sociale en maatschappelijke aspect. Een toernooi organiseren waar topsport wordt gespeeld is mooi, maar voor ons is het ook van belang dat we mensen bij elkaar kunnen brengen. Dat is een belangrijke waarde voor ons bij dit partnership.”