Mizuno viert 25 jaar partnership met Amsterdam Marathon

Mizuno is in 2024 25 jaar verbonden aan de TCS Amsterdam Marathon. Dennis Frankfort, sales & marketing manager Benelux bij Mizuno, kijkt terug op een kwart eeuw succesvol sponsoren.

Waarom besloot Mizuno destijds sponsor te worden van de Amsterdam Marathon?
“Mizuno was al wel bekend in Nederland en Europa, maar we werden nog niet echt gezien als een runningmerk. Om meer herkenning en zichtbaarheid te krijgen in dat domein besloten we om partner te worden van de marathon in Amsterdam. Rotterdam was op dat moment de grotere marathon in Nederland, maar zij hadden al een sportmerk als partner. Amsterdam stond nog in de kinderschoenen. Het aantal deelnemers was klein. Dat had wel het voordeel dat het budget dat nodig was ook kleiner was dan voor Rotterdam en dat je samen met de organisatie, toen al Le Champion, plannen kon ontwikkelen hoe je wilde groeien.”
“Jean Paul van der Linden was als General Manager van Mizuno degene die toentertijd de samenwerking is aangegaan en dat partnership al die jaren steeds naar een hoger niveau heeft weten te brengen. Hij verdient alle credits want hij heeft daar, samen met Le Champion, heel veel effort in gestoken.”

Welke veranderingen heb je gezien in de afgelopen 25 jaar bij de Amsterdam Marathon?
“In ieder geval is de samenwerking met Le Champion altijd gebleven. Die samenwerking is steeds heel prettig geweest. Wij zijn bijvoorbeeld ook partner geworden van de Groet uit Schoorl run die door hen wordt georganiseerd. Ook de Marathon Expo, de runningbeurs wordt nog steeds gehouden in de Sporthallen Zuid. Maar verder is er in 25 jaar veel veranderd. De start en finish vinden inmiddels plaats in het Olympisch Stadion. Het aantal deelnemers is enorm gegroeid van destijds een paar duizend, naar inmiddels meer dan 20.000 deelnemers voor de hele marathon en 20.000 deelnemers voor de halve marathon. De TCS Amsterdam Marathon is het meest internationale sportevenement van Nederland met een recordaantal van 140 verschillende nationaliteiten aan de start. Dat is echt een smeltkroes van atleten uit de hele wereld. Dat internationale karakter is ook belangrijk voor de support die we altijd uit Japan (het hoofdkantoor van Mizuno, red,) hebben gekregen. Dat commitment is steeds sterker geworden naarmate de marathon groeide en waardering kreeg. Het evenement kreeg in 2020 van de World Athletics de Platinum Label Race, waardoor de TCS Amsterdam Marathon in een rijtje van 12 wereldmarathons staat, net onder het niveau van de zes World Marathon Majors.”

We zijn altijd op zoek naar iets speciaals en hoe we kunnen samenwerken met partners

Dennis Frankfort, Mizuno

Sinds 2011 heeft de marathon van Amsterdam de naam TCS Amsterdam Marathon. Tot 2011 was ING hoofdsponsor. Jullie wilden zelf geen naamgever worden?“
Mizuno is naamgever van de halve marathon. Wij zijn in het verleden wel gevraagd of we naamgever wilden worden, maar kostentechnisch is het verschil in budget tussen onze huidige positie en die van naamgevend hoofdsponsor, in ieder geval voor onze organisatie, te groot. Sowieso zijn de budgetten en investeringen voor de activaties in 25 jaar natuurlijk meegegroeid met de groei van het evenement.”

Niet alleen de marathon , maar het hele hardlopen is veranderd in die 25 jaar.

“Zeker. Vroeger was hardlopen een beetje suf en oubollig. Tegenwoordig is het een lifestyle-activiteit geworden. Ook maatschappelijk zie je een verandering. Hardlopen is enorm populair geworden. Iedereen moet meer bewegen en dat zie je terug bij het hardlooppubliek. Hardloopschoenen zijn inmiddels een mode-product geworden. De scheidslijn tussen sportschoen en sneaker is vervaagd en toepassingen uit de sportwereld zie je terugkomen in sneakers. De straatkant en de performance kant zijn steeds meer met elkaar verweven. Daarmee is ook je marketing in die jaren veranderd om daar op in te spelen.”

Wat dat betreft is er al een aantal jaren een mooie samenwerking tussen Mizuno en het Rijksmuseum, waarbij er een speciale hardloopschoen wordt ontwikkeld.

"We zijn altijd op zoek naar iets speciaals en hoe we kunnen samenwerken met partners. We hebben inmiddels drie edities samen met het Rijksmuseum een hardloopschoen ontworpen De samenwerking met het Rijksmuseum is geïnitieerd door Le Champion. De link tussen Mizuno met Rijksmuseum en Japan is heel natuurlijk. De marathon loopt door de Passage, het hart van het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum heeft een grote afdeling Aziatische kunst. Dus: hoe mooi zou het zijn om een schoen te maken in samenwerking met het Rijksmuseum waarin de kunst uit het museum terugkomt in de schoen. De eerste editie was gebaseerd op de Nachtwacht. De kleuren die we toegepast hebben zijn de originele kleuren van dit wereldbekend schilderij. Daarna hebben we witte en rode kraanvogels, die een belangrijke symbolische waarde hebben in Japan, toegepast in het design. Vorig jaar hebben we het Melkmeisje van Vermeer gebruikt. De mensen van het Rijksmuseum zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van de kleur en het design van de schoen. We maken hem in een gelimiteerde oplage om echt iets speciaal te creëren.”
“Omdat ik eerst werkzaam was bij de hardloop retailketen Runners World ben ik al 14 jaar betrokken bij de marathon en bij de Marathon Expo die tegelijkertijd met de Amsterdam Marathon wordt georganiseerd. De doorvertaling van de sponsoring naar de winkelvloer is heel belangrijk. Inmiddels is de rol van Runners World overgenomen door Run2Day. Daar activeren wij als Mizuno ook samen mee. De call to action die je daarmee kunt doen is heel belangrijk. In samenwerking met Le Champion, Tata Consultancy Services (TCS) en Mizuno hebben we vorig jaar een unieke mobiele game genaamd 'Marathon Runner' gelanceerd, ontworpen om een divers publiek te boeien en informeren in aanloop naar de TCS Amsterdam Marathon."

We staan voor een competitieve performance met onze producten

Dennis Frankfort, Mizuno

In welke sporten is Mizuno nog meer als sponsor actief?
“Behalve op running ligt bij Mizuno Benelux de focus op volleybal, handbal, korfbal, voetbal, judo en tennis. We zijn official shoe supplier van de Nederlandse en Belgische korfbalbond en in 2022 hebben we een uitgebreide samenwerking getekend met Nevobo. Sindsdien voorzien we alle vertegenwoordigende teams van ‘van head to toe‘ van kleding tot en met schoenen. De samenwerking met de volleybalbond dateert al van 1996 toen Nederland goud won op de Olympische Spelen. De Nederlandse teams staan internationaal vrij hoog qua ranking. Daarmee is dat voor ons een heel mooi uithangbord. Datzelfde geldt voor korfbal. In die sporten kun je dominant aanwezig zijn. In voetbal ben je één van de vele partijen. En de investeringen om je in voetbal te onderscheiden zijn ook aanzienlijk hoger.”

Hoe autonoom ben je als Mizuno Benelux in het nemen van beslissingen over sponsoring?

“Dat is afhankelijk van hoe ver het sponsorship reikt. De samenwerking met Nevobo is wel zo groot dat dat op het hoofdkantoor in Japan als global wordt gezien. Dat geldt ook voor de Amsterdam Marathon. Dat komt met name door de internationale uitstraling van beiden. Mizuno UK is bijvoorbeeld sponsor van de Engelse hockeybond en dat wordt meer als een lokaal sponsorship gezien. Door het Benelux-overstijgende karakter van de partnerships krijgen we ook extra support vanuit Japan.”

Jullie hebben ook persoonlijke sponsorships met sporters.
“Klopt. We staan voor een competitieve performance met onze producten. Daarom werken we samen met verschillende sporters, zoals Estevana Polman, Tijjani Reijnders (AC Milan), Nika Daalderop, Thierry Brinkman en Frédérique Matla. Met de ondersteuning van een atleet kun je meerwaarde creëren. We vermarkten het niet als ‘Team Mizuno’. Het is toch moeilijk om de overlap te creëren tussen de verschillende sporters en sporten. Als je niet in de sport zelf zit is de herkenning al snel weg.”

Terug naar de marathon. Wat zijn de plannen voor de 25e editie?

“Er komt in ieder geval een jubileumeditie schoen. Dat betekent dit keer geen samenwerking met het Rijksmuseum, maar de focus op de marathon zelf. We zijn daar al wel over aan het communiceren en dat gaat uitgebreider worden naarmate de marathon dichterbij komt. Ons contract met Le Champion loopt nog door tot na de 25e editie. De intentie is om nog langer met elkaar door te gaan. Het is een succesvolle samenwerking waar we erg trots op zijn. Door zo’n lange periode van samenwerken weet je wat je aan elkaar hebt en dat voelt al die jaren goed.”