Nederlandse Loterij steunt TeamNL met unieke campagne

Nederlandse Loterij steunt al jaren de gehele Nederlandse sport, in al zijn facetten. En met de Olympische Spelen in Tokio voor de deur is het dan ook niet meer dan logisch dat de komende weken vooral TeamNL centraal staat. "Op dit relevante moment maken we zichtbaar wat Nederlandse Loterij daadwerkelijk betekent voor de sport", zegt Judith Keizer, Sponsoring & Activatie Manager bij Nederlandse Loterij.

Eén ding is zeker, de Spelen worden anders dan alle voorgaande edities. Vanwege Covid-19 zijn stadions leeg, mogen de sporters het Olympisch dorp niet verlaten en vertrekt iedereen die zijn of haar sportieve prestatie erop heeft zitten, binnen 48 uur met het vliegtuig naar huis. Dat is niet zoals de meeste sporters zich de Olympische Spelen ooit hadden voorgesteld, dus redenen genoeg voor Nederlandse Loterij om de sporters van TeamNL met een grote campagne een hart onder de riem te steken.

De ondersteuning en stimulering van sport en beweging in het algemeen door Nederlandse Loterij is gebaseerd op een heldere ambitie: Nederland gelukkig, gezond en sportief maken. Dat doet Nederlandse Loterij bijvoorbeeld door de jaarlijkse afdracht aan Nederlandse sportbonden via NOC*NSF, in 2020 een totaalbedrag van ruim 45 miljoen euro. Nu TeamNL vanaf 23 juli tijdens de Olympische en de Paralympische Spelen het hoogste internationale sportpodium ter wereld betreedt onder op zijn minst uitdagende omstandigheden, is de filosofie van Nederlandse Loterij eigenlijk niet anders. Juist nu kan de sport ondersteuning meer dan ooit goed gebruiken.

De campagne is een ode aan de sporters

Judith Keizer, Nederlandse Loterij

‘Op afstand, maar toch dichtbij’

“En daarom deze campagne”, zegt Judith Keizer, Sponsoring & Activatie Manager bij Nederlandse Loterij. “Op dit relevante moment maken we zichtbaar wat Nederlandse Loterij daadwerkelijk betekent voor de sport in Nederland, passend bij de rol die we hebben in de maatschappij. De campagne is een ode aan de sporters. We zitten op afstand als zij een topprestatie moeten leveren, maar we zijn toch bij ze, denken aan ze en steunen ze waar we kunnen. Aanmoedigingen in het stadion kunnen sporters net dat beetje extra geven om het beste uit zichzelf te halen. Hopelijk kunnen we hen die steun op deze manier toch een beetje bieden.”

Die ode wordt in de media krachtig gevangen in een spot, waarin Sticks en zangeres Glennis Grace de boodschap van steun voor de Nederlandse topsporters verwoorden vanuit het Olympisch Stadion, tegen een achtergrond van beelden van Olympische en Paralympische legendes als de huidige Chef de Missión Pieter van den Hoogenband, Leontien van Moorsel, Ellen van Langen, Mark Huizinga, het gouden Olympische volleybalteam van 1996, Marlou van Rhijn en Ronald Hertog. ‘Al zie je ons niet, we zijn er alsnog’, luidt de afsluitende tekst.

De spot is slechts een onderdeel van de campagne, want dat aanmoedigen in Tokio niet mogelijk is, wil natuurlijk niet zeggen dat de mannen en vrouwen van TeamNL niet op andere manieren kennis kunnen maken met Nederlandse Loterij. De bewegingsruimte van de sporters in Tokio is beperkt, ze mogen het Olympisch dorp niet verlaten en mogen ook maar beperkt hun appartement uit. Daarom ging Nederlandse Loterij maanden geleden al aan de slag om de sporters in Tokio zoveel mogelijk te ontlasten en supporten. Keizer vervolgt: “Zo hebben we een buitenlounge ingericht met onder andere goede koffie en genoeg spelletjes om tussendoor te spelen.”

Verder krijgen de sporters na hun prestatie in Tokio tijdens de terugreis en na terugkeer op Nederlandse bodem uitgebreid de aandacht en waardering die zij verdienen. Nadat zij op Schiphol zijn aangekomen, gaan de medaillewinnaars door naar het Olympic Festival in Scheveningen. Hier gaan de sporters allereerst naar de Nederlandse Loterij TeamNL Lounge waar hun familie op hen wacht. Keizer: “We weten hoe belangrijk de helden achter de sporters zijn. Ouders, broers en zussen, vrienden: dit zijn hun grootste fans, ze staan altijd voor hen klaar. In de Nederlandse Loterij Lounge worden onze helden herenigd met hun dierbaren en krijgen ze allereerst een warm onthaal."

Oranje Boven

Dit warme welkom volgt op een wel heel bijzondere reis naar huis. Sporters die hun sportieve prestatie erop hebben zitten, vertrekken binnen 48 uur met het vliegtuig naar huis. Dat is anders dan bij de voorgaande spelen. Een speciale vlucht naar Amsterdam wordt omgedoopt tot de Oranje Boven-vlucht. Het is de eerste gelegenheid om de mooiste verhalen op te halen voor de fans in Nederland. Oranje Boven is een initiatief van NOC*NSF, AD en Nederlandse Loterij en mede mogelijk gemaakt door KLM. De reis wordt vastgelegd en staat onder leiding van één van de vier presentatoren: Frank Evenblij, Fatima Moreira de Melo, Remi Bonjasky en Shelly Sterk.