Nieuw partnermodel voor NOC*NSF

Het traditionele sponsormodel van alleen associatie met topsporters en/of een specifiek sportmoment zoals de Olympische Spelen lijkt niet meer toereikend in deze tijd. Daarom zet NOC*NSF met de sportbonden in op een nieuw partnermodel. Mascha van Werven, Manager Commercie en Partnerships bij NOC*NSF, vertelt over de achtergronden van het nieuwe partnermodel. "Bedrijven willen steeds meer de associatie gebruiken om bewijsvoering te vinden voor hun eigen purpose."

“Onze missie is een sterker Nederland met de kracht van sport", zegt Mascha van Werven in het interview in Sponsorreport. "Sport is meer dan een medaille. Het gaat ook om de zaken die daar omheen belangrijk zijn. Sport doet iets met je aan de sociale kant: het samen van sport genieten, het Oranje-gevoel, de trots. Sport kan daarnaast een motor voor innovatie zijn. En sporten is natuurlijk gezond. Nu er steeds meer cijfers naar buiten komen over corona en wat dat met mensen doet zie je steeds meer het belang van sport. Wij geloven dat al de elementen die in de sport zitten het bedrijfsleven kunnen helpen hun doelstellingen waar te maken. Natuurlijk is het mooi om een sportteam dat heel succesvol is te omarmen en daar de associatie mee te hebben. Maar je ziet dat bedrijven steeds meer de associatie willen gebruiken om bewijsvoering te vinden voor hun eigen purpose."
Als voorbeelden geeft Van Werven Rabobank waar vanuit hun coöperatieve gedachte het versterken van de lokale leefomgeving en de (sport)verenigingen centraal staat. En Missie H2 met hun missie van de energietransitie en die rol oppakken via de sport waarbij men steeds dichter aankruipt tegen het roeien, zeilen en het open water zwemmen.

In het interview gaat Van Werven uitgebreid in op de achtergronden van het nieuwe partnermodel, de veranderingen die zij ziet bij sponsors en hoe de kracht van sport gebruikt kan worden in het realiseren van doelstellingen. Bovendien kijkt ze terug op de samenwerking met de partners in dit jaar en richting de spelen in 2021 in Tokio. In het interview geven ook diverse sporters, sponsors, bonden en andere samenwerkingspartners hun reactie op de samenwerking met NOC*NSF in het afgelopen jaar en op de aangekondigde veranderingen.