Lidia Moret: "NN Group trots op de inspirerende samenwerking met North Sea Jazz"

NN Group blijft de komende drie jaar titelsponsor van NN North Sea Jazz. Lidia Moret, merkstrateeg bij NN Group, is trots op de verlenging van de samenwerking en de activaties die hebben bijgedragen aan de beleving van het evenement.

NN Group werd in 2018 titelsponsor van NN North Sea Jazz. Hoe kijken jullie terug op de eerste periode?
Lidia Moret: “We zijn erg tevreden. Vandaar ook deze verlenging. Afgelopen edities hebben laten zien dat onze samenwerking echt een partnership is. We hebben via allerlei initiatieven voor de bezoekers de beleving van het festival versterkt en ook echt iets kunnen toevoegen aan het festival. Op het NN Hudson Terrace hebben we in 2018 North Sea Late Night-talkshows georganiseerd en werd dit terras de centrale ontmoetingsplek om onze relaties te ontvangen. Ook ‘Homage to Heroes’ is een voorbeeld waarbij je ziet dat de samenwerking tot bijzondere nieuwe projecten kunnen leiden. Bij ‘Homage to Heroes’ brachten bekende Nederlandse artiesten tijdens het festival dagelijks een eerbetoon aan jazz- en soulhelden. Zo zong Trijntje Oosterhuis songs van Burt Bacharach, vertolkte Sabrina Starke een aantal nummers van Bill Withers en liet Shirma Rouse Birdland kolken met haar medley van Aretha Franklin-hits.”
“Daarnaast hebben we op het festival verschillende partners van ons aan elkaar verbonden. NN is partner van het Nederlands Fotomuseum Rotterdam, dat al langer in ons brede cultuursponsorportfolio zit. Samen met North Sea Jazz en het Fotomuseum hebben we een pop-up expositie op het festival neergezet. In 2019 was daar een selectie te zien uit de prachtige tentoonstelling Lust for Life van Ed van der Elsken die duizenden muziekliefhebbers hebben gezien.”

North Sea Jazz kon vorig jaar en dit jaar niet in zijn normale vorm doorgaan. Hoe hebben jullie de samenwerking ingevuld?

“Vorig jaar hebben we samen met NTR, North Sea Jazz en de andere partners van het festival het tv-programma North Sea Jazz in Concert mogelijk gemaakt met het Metropole Orkest en een keur van artiesten. Dat programma, uitgezonden op NPO2, is door honderdduizenden mensen bekeken. Het was ook bijzonder, omdat bij North Sea Jazz in Concert het orkest voor het eerst na de corona-lockdown weer in volledige bezetting bij elkaar op het podium was. Natuurlijk kun je zo’n tv programma niet vergelijken met het echte festival, maar het laat zien dat we onze partner blijven ondersteunen. Hetzelfde geldt voor NN North Sea Jazz Downtown dat aanstaand weekend plaatsvindt, waar we ook de titelsponsor zijn en op die manier voor het tweede jaar op rij een alternatief voor het echte festival mede mogelijk maken. Niets doen is voor ons geen optie. We zijn blijven kijken waar en hoe we konden ondersteunen.”

We willen de bezoekers en onze gasten, deel uit laten maken van iets bijzonders

Lidia Moret, NN Group

Relatiemarketing en merkbekendheid zijn de twee belangrijke doelstellingen voor NN bij de sponsoring van North Sea Jazz. Wat betekent het voor de waarde van het partnership als je geen relaties kunt ontvangen?
“We willen de bezoekers, en ook onze gasten, deel uit laten maken van iets bijzonders. Uit onze onderzoeken blijkt dat onze relaties het erg op prijs stellen om uitgenodigd te worden en het bezoek aan North Sea Jazz en de hele beleving met een ruime negen beoordelen. We hebben ook nauwelijks no show. Natuurlijk is het jammer dat het festival niet in zijn normale vorm is doorgegaan en we geen relaties konden ontvangen. We zullen ook het aanstaande weekend bij North Sea Jazz Downtown geen relaties uitnodigen. Toen de plannen voor Downtown zijn gemaakt waren de maatregelen strenger dan nu en was het niet te voorzien wat er in juli wel en niet mogelijk zou zijn. We volgden de overheidsadviezen en hebben er daarom bewust voor gekozen om geen zakelijke relaties uit te nodigen voor Downtown. We gaan er van uit dat het festival in 2022 wel weer in zijn normale vorm doorgaat. Wij maken daar in ieder geval de plannen voor en kijken er ontzettend naar uit. Op het moment dat we dan weer gasten kunnen ontvangen, hebben we er alle vertrouwen in dat iedereen weer graag komt.”

Hoe gaan jullie NN North Sea Jazz Downtown activeren?

“Bij NN North Sea Jazz Downtown worden op 9, 10 en 11 juli concerten georganiseerd in vier Rotterdamse zalen: Bird, de Doelen, LantarenVenster en RTM Stage, de nieuwe concertzaal in Rotterdam Ahoy en alle optredens zijn ook via livestream te bekijken. NN is de titelsponsor van NN North Sea Jazz Downtown en met onze uitgebreide social media advertising campagne dragen we bij aan de promotie van het evenement.
We hebben bij NN North Sea Jazz Downtown geen activatie met het Nederlands Fotomuseum, maar de plannen liggen al klaar om die samenwerking bij de komende editie van het festival wel weer vorm te geven. De pop-up expositie zal dan in het teken staan van de Eregalerij van de Nederlandse Fotografie, een nieuwe permanente tentoonstelling die recent is geopend in het Fotomuseum op de Kop van Zuid. In de Eregalerij vertellen 99 foto's samen het verhaal van de ontwikkeling van de fotografie in Nederland en de pop-up expositie op Central Square zet daar de schijnwerpers op.”

Onze steun voor onze partners is niet veranderd

Lidia Moret, NN Group

NN heeft een groot aantal partnerships met organisaties die het afgelopen coronajaar erg moeilijk hebben gehad, zoals de marathons die werden afgelast en musea die dicht bleven. Hoe hebben jullie de sponsoring in die periode beleefd?
“Onze steun voor onze partners is niet veranderd. Dat geldt voor North Sea Jazz, maar ook voor onze andere partnerships. De uitdagingen voor NN als bedrijf waren niet te vergelijken met organisaties in de culturele sector en andere bedrijfstakken, waar alle coronabeperkingen veel impact hadden. Wij hebben met onze partners gekeken naar wat er wel kon en andere manieren van activaties bedacht, zoals NN Running Day, waarbij lopers vanuit huis startten en toch de sfeer en beleving van de mooiste hardloopevenementen van Nederland en thema-edities konden ervaren via een app. Op het moment dat er weer wel meer mogelijkheden waren, hebben we daar op ingehaakt, zoals met de recente NN Open Museum Week. Daarbij hebben we de opening van de musea waarvan we partner zijn zoals het Mauritshuis en Kunstmuseum in Den Haag, gevierd.
We zijn ontzettend blij dat we de mooie en inspirerende samenwerking met North Sea Jazz hebben verlengd. Het geeft het festival de rust en stabiliteit na een moeilijke periode. Dit partnership past goed binnen ons streven om actief bij te dragen aan verschillende culturele activiteiten in de Nederlandse samenleving. Wij kijken uit naar de komende drie jaar!”

Foto header: Daniel Verkijk