Sterker partnership door uitdagende tijden

TivoliVredenburg en Bierbrouwerij AB InBev verlengden medio 2019 hun partnership met vijf jaar en lanceerden daarbij een aantal innovaties, waaronder Jupiler 0,0% op tap en Leffe Blond 0,0% op fles. Hoe hebben zij samen de COVID-19 periode beleefd? En hoe kijken ze naar de toekomst? Sponsorreport gaat in gesprek met Niki de Jonge (Partnerships & development bij TivoliVredenburg) en Michele van Spilbeeck (Horecadirecteur bij Bierbrouwerij AB InBev).

Wat gebeurt er als een concertpodium als TivoliVredenburg van de ene op de andere dag stilvalt en van 1,2 miljoen bezoekers in een jaar naar maximaal dertig mensen in de Grote Zaal of zelfs een complete sluiting moet gaan? Toch was het voor TivoliVredenburg niet de vraag wat men zou doen, maar hoe? Uitgangspunt was en is dat, zodra het kan, de deuren opengaan; of dat nu voor 30 of 3.000 mensen was. Uiteraard altijd in een veilige setting. Maar niet voor niets is OFF/ON de treffende titel van het boek dat TivoliVredenburg uitbracht over afgelopen periode waarin medewerkers en artiesten terugkijken op een roerig jaar.

Niki de Jonge beaamt dat het voor TivoliVredenburg een ingewikkelde tijd is geweest. “Het was letterlijk open, dicht, open, dicht. Waar we konden zijn we zoveel mogelijk open gebleven. Ook als ons gebouw fysiek dicht was, hebben we geprobeerd zoveel mogelijk muzikanten en musici een podium te blijven geven en het publiek (al dan niet digitaal) te blijven ontvangen. Desalniettemin was het lastig. Zoveel collega’s thuis, ook zieken. De flexibiliteit van de hele organisatie is op de proef gesteld. Concerten zijn meermaals door de handen gegaan, verplaatst, verkleind naar een setting voor 30 personen, toch weer een setting voor 250 personen, opgeschaald naar 1,5m setting, concerten verplaatst en weer verplaatst.”

Opvallend is dat de concerten voor een klein publiek qua organisatie spannender waren dan de grote concerten. “Duizenden mensen ontvangen, daar draaien we onze hand niet voor om”, aldus De Jonge. “Maar 30 mensen was veel spannender! We hebben met alle teams moeten ontdekken hoe dat het beste werkt.”

Dat is onze grootste les en winst: elkaar op blijven zoeken en blijven investeren in elkaar

Niki de Jonge, TivoliVredenburg

Michele van Spilbeeck vindt het ontzettend knap hoe TivoliVredenburg steeds binnen de mogelijkheden op zoek bleef naar wat wel verantwoord mogelijk is. De creativiteit was en is groot zegt zij. Dat terwijl Bierbrouwerij AB InBev zelf ook hard geraakt werd door de coronacrisis. Tijdens de lockdowns werd er geen druppel bier in de horeca verkocht en met de restricties maar beperkt. Van Spilbeeck: “De horeca was uiteraard het hardst getroffen. Onze klanten zo goed en snel mogelijk helpen was onze eerste prioriteit toen de horeca op slot ging. We schoten gelijk in de actiestand. Al snel planden we een grote logistieke operatie om halfvolle biertanks bij horecarelaties retour te halen. Die vervingen we kosteloos bij heropening van de horeca. Ook hebben we geprobeerd een bijdrage te leveren om de zorg te steunen, onder meer door handgel te maken van de alcohol die we overhouden na het brouwen van onze 0.0% bieren.”

Belangrijk voor de samenwerking tussen AB InBev en TivoliVredenburg was dat men steeds goed met elkaar in contact bleef en wist wat er bij ieder speelde. De Jonge: “AB InBev is zeer ruimhartig geweest met de terugroepactie van het tankbier bij zowel de eerste als de tweede lockdown. Ook technisch staan ze altijd klaar en blijven we met elkaar in gesprek, zowel in de reinigen van de leidingen en installaties bij de lockdowns, als het meedenken bij de verbouwingen die wij bij TivoliVredenburg ondernamen toen we dicht waren. En bij het weer opschalen. Tijdens het eerste jaar van de coronapandemie heeft TivoliVredenburg al vroegtijdig besloten om geheel over te gaan op Bud. Hiermee willen we laten zien dat we commitment tonen. Het is fijn dat we beiden creatief blijven denken, en blijven zoeken naar mogelijkheden om vorm te geven aan ons partnership, ook in coronatijd.”

“Het lastigste was het begin, toen het bij beide organisaties alle hens aan dek was”, vervolgt De Jonge. “Gelukkig werken we al lang met elkaar en konden we- zeker toen de eerste grote onzekerheden opgepakt waren- elkaar goed vinden. Dat is denk ik onze grootste les en winst: elkaar op blijven zoeken en blijven investeren in elkaar. Ik ben er trots op dat we op koers zitten met de gedachte ‘wat kan er wel’? Het is een hele fijne samenwerking.”
Van Spilbeeck: “Ik sluit me hier volledig bij aan. Vooral het steeds in contact blijven, ondanks dat de horeca dicht was of beperkt mocht openen, is erg belangrijk. Als partner is het belangrijk continu te weten waar de ander behoefte aan heeft. De lijnen zijn kort. Tussendoor appen en bellen we elkaar zeer regelmatig om te horen hoe het ‘daar bij jullie gaat’ of zitten we samen in een meeting, virtueel of op 1.5m van elkaar in een grote zaal. Naast crisismanagement bespreken we dan hoe we hier alsnog iets creatiefs en positiefs kunnen doen binnen de huidige omstandigheden. Wat kunnen we bijvoorbeeld samen doen bij heropening?”

Duurzaamheid is niet iets wat minder prioriteit krijgt als het tegen zit

Michele van Spilbeeck, AB InBev

Nieuwe concepten

De coronamaatregelen zorgden er voor dat door TivoliVredenburg, ook in samenwerking met AB InBev, nieuwe, succesvolle concepten werden ontwikkeld. “Het is omdenken. Wat kan er nog wel”, zegt De Jonge. “Na de eerste drie maanden van de pandemie was er vooral enorm veel enthousiasme toen we weer open mochten, weer AAN! Maar natuurlijk was dat ook zoeken. Ons programma heette dan ook ‘Op een Kier’. Dat waren intieme concerten in onze Grote Zaal, waar we normaal 2.000 bezoekers kunnen ontvangen en nu 30. Die dertig bezoekers kregen als het ware de VIP-behandeling: van het welkom heten, de coronacheckvragen, het begeleiden/uitleggen van de looproutes, de protocollen, tot de mogelijkheden met toiletbezoeken en wel of geen horeca. En als je dan eenmaal zat, kon je genieten van een concert heel dicht op de artiest. We kregen van veel bezoekers terug dat ze het als heel bijzonder ervaarden.”

TivoliVredenburg kreeg veel waardering voor de Walk the Line-concerten. Daarbij werd in een groep van dertig mensen een tour van twee uur door het gebouw georganiseerd met onderweg vier tussenstops in de Ronda, Grote Zaal, Pandora, Hertz of Cloud Nine. Wie er op het podium stond bleef een verrassing. Muzikanten, dichters, bands en ensembles van eigen bodem werd hiermee een podium geboden. Na dit succes ontstonden er ook thema Walk the Lines, zoals Indie WTL, WTL Heavy, WTL spoken word en een Walk the Online.

Samen met AB InBev werd NYE: THE HOME SHOW – powered by Bud, en het videoproject Canvas ontwikkeld. “In het partnership met AB InBev proberen we altijd in te spelen op de actualiteit. We willen vooruitstrevend zijn en blijven vernieuwen”, aldus De Jonge. “NYE: The Homeshow - powered by Bud” is de gratis Oud & Nieuw livestream die we hebben uitgezonden op 31 december 2020 en is echt een geesteskind van die tijd. We konden niet groots gaan feesten, mensen konden elkaar amper opzoeken en we zaten in de lockdown. Daardoor viel ons jaarlijkse grote Oud & Nieuw-feest in het water. Nachtprogrammeur Michiel Peeters bedacht toen waar de behoefte van het publiek ligt. Dat is in samenzijn en een biertje doen, maar dan digitaal; toch dansen, maar dan in je huiskamer; toch beetje ouwehoeren en contact met elkaar hebben, maar dan in de app. In gesprekken met AB InBev is dat verder uitgewerkt en ontstond het idee van een online Oud & Nieuw-programma.”

Canvas is eveneens ontwikkeld binnen het partnership van TivoliVredenburg en Bud. Canvas is een videokunstwerk ter grootte van 150m2 in Park 6 in TivoliVredenburg. Het project was al gelanceerd in het pre-coronatijdperk, maar TivoliVredenburg en Bud vonden het belangrijk om er juist in coronatijd mee door te gaan.

Anticiperen

De samenwerking tussen TivoliVredenburg en AB InBev gaat verder dan alleen deze projecten. Aan de start van het partnership werd een ingenieus en uitgebreid stelsel van bierleidingen en biertanks aangelegd. Die bierinfrastructuur is vanzelfsprekend ingericht op volle concertzalen, met op piekmomenten een hoge vraag naar bier. Toen TivoliVredenburg op beperkte capaciteit open mocht, focuste men met name op bier op fles, aangezien dit flexibiliteit geeft, gezien het vaak wisselende overheidsbeleid. “Ook hierin staan we nauw in contact met elkaar”, zegt De Jonge. “AB InBev heeft goed geanticipeerd op de wisselende maatregelen en wat de gevolgen hiervan waren op de horeca en het beschikbare assortiment. Continue aanpassen en zorgen dat zoveel mogelijk van het brede scala aan bier wat we aanbieden beschikbaar is. Zo konden we ons publiek hun favoriete drankjes blijven bieden.”

Ook de bij de start van de samenwerking aangekondigde gezamenlijke duurzaamheidsinitiatieven zijn ondanks corona gewoon doorgegaan. “Duurzaamheid is niet iets wat minder prioriteit krijgt als het tegen zit”, aldus Van Spilbeeck. “Het zit in de kern bij ons als brouwer en vormt een hoeksteen van onze samenwerking. Bijna tijdens ieder overleg spreken we erover. Zo werken we aan elektrificatie van transport, een ketensamenwerking om de reststroom plastic nog efficiënter te laten recyclen en activaties richting consumenten, ook op het thema verantwoord drinken.”

Learnings

Met de inmiddels aangekondigde versoepelingen is het voor TivoliVredenburg en AB InBev vooral weer vooruitkijken. Wat zijn de plannen en hoe gaan beide partijen de learnings van de COVID periode gebruiken om het partnership verder te versterken?

De Jonge: “De kernwaarden van onze samenwerking zijn onveranderd: een creatieve samenwerking waarin talentontwikkeling, inclusiviteit en duurzaamheid centraal staan. Met inspelen op actualiteiten en nieuwe productontwikkelingen. We zijn er trots op om ook in deze tijden partners te zijn en te blijven."

Het volledige interview met Niki de Jonge en Michele van Spilbeeck is te lezen in de aanstaande printeditie van Sponsorreport die op 28 september verschijnt. Abonneren en het magazine ontvangen? Kijk hier.

Foto header: Michiel Ton