Fusie Staatsloterij en De Lotto rond

De aangekondigde fusie tussen de Nederlandse Staatsloterijen De Lotto is een feit. Door de fusie moet een krachtige, toekomstbestendige en sterk maatschappelijk georiënteerde kansspelorganisatie ontstaan die adequaat kan blijven inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de snel veranderende kansspelmarkt.

De komende tijd zal er nog heel veel moeten gebeuren om de nieuwe organisatie vorm te geven. Die verdere uitwerking staat onder leiding van Frans van Steenis (Algemeen Directeur Nederlandse Staatsloterij) en Claire Lurvink (Financieel Directeur De Lotto). Van Steenis zal worden benoemd tot CEO van het nieuwe bedrijf en Lurvink tot Chief Financial Officer (CFO). Het nieuwe directieteam zal verder bestaan uit Arno de Jong, directeur Brands & Portfolio management, Hannelore Jager, directeur Sales & Services, Bas van de Bunt, directeur Online, Joost den Heijer, directeur IT & Operations en Arjan van 't Veer, directeur Corporate Affairs.

Frans van Steenis, CEO: "Het is echt geweldig dat dit is gelukt. Samen hebben we nu de grootste en oer-Hollandse kansspelorganisatie met maatschappelijke relevantie gevormd. Dat is natuurlijk allereerst goed voor onze miljoenen trouwe spelers en voor al onze betrokken medewerkers. Maar dit is ook relevant voor heel Nederland. Want met een flink deel van de opbrengsten gaan we Nederland gezonder en gelukkiger te maken. Samen kunnen we nu via financiële afdrachten aan maatschappelijke doelen (waaronder de breedtesport)ook echt structureel vorm en inhoud geven aan deze belangrijkedoelstelling".

Claire Lurvink, CFO: "Deze fusie geeft de nieuwe organisatie veel meer mogelijkheden om te blijven innoveren, efficiënter te werken, en vooral klaar te zijn voor de opening van de online-markt medio 2017. Door deze samenwerking kunnen we een prominente en vooroplopende rol blijven vervullen op de Nederlandse kansspelmarkt."

Beide merken Staatsloterij en Lotto blijven naast elkaar bestaan. Aangevuld met de andere bekende merken (Toto, Lucky Day, Krasloten, Eurojackpot, Miljoenenspel) binnen de productportfolio van de nieuwe organisatie. De nieuwe naam van de fusie-organisatie wordt pas later bekendgemaakt via een landelijke campagne. In de Nederlandse loterijmarkt blijven na de fusie twee grote organisaties over. Naast de nieuwe combinatie Staatsloterij-De Lotto is dat de Goede Doelen Loterij, met de Postcode Loterij, BankGiro Loterij en de Vriendenloterij. Beide organisaties hebben na de fusie ongeveer de helft van de markt in handen. In 2017 zal naar alle waarschijnlijkheid de Nederlandse online kansspelmarkt open gaan en zullen nieuwe aanbieders hun intrede doen.

Vanuit NOC*NSF is inmiddels met optimisme gereageerd op het definitief doorgaan van de fusie. ''Goed voor de sport en goede doelen", zo twitterde algemeen directeur Gerard Dielessen van de sportkoepel, die sterk leunt op inkomsten uit De Lotto.

Wat de gevolgen zijn van het samengaan voor de huidige sponsorships van beide partijen is nog niet duidelijk. De Lotto heeft eerder laten weten in april 2016 te beslissen over de verlenging van de sponsoring van Team LottoNL-Jumbo. Het sponsorcontract van De Staatsloterij met de KNVB loopt tot medio 2018.