ABN AMRO’s Kunst en Cultuur sponsoring intensiveert focus op gelijke kansen vrouwen

ABN AMRO legt de komende jaren de focus van het sponsorbeleid binnen de kunst- en cultuursector op gelijke kansen voor vrouwen in de kunst.

In de nieuwe opzet is er een structurele samenwerking aangegaan met WOMEN Inc. wiens kennis en expertise actief wordt aangeboden aan de culturele partners. Ook worden er met zowel bestaande als nieuwe partners educatieve programma’s en activiteiten gericht op kinderen en jongeren ontwikkeld om gelijke kansen te versnellen.

Met het rapport ‘Een nog onverteld verhaal’ dat WOMEN Inc. en ABN AMRO vorig jaar publiceerden is de huidige staat van gendergelijkheid in de beeldende kunstwereld in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat er nog altijd grote ongelijkheid bestaat tussen mannen en vrouwen in de kunstwereld, die zich onder andere manifesteert in onbewuste vooroordelen en grote verschillen in beloning en representatie. “Als jarenlange sponsor en partner binnen de sport, maatschappij en kunst- en cultuursector weten wij dat sponsoring bijdraagt aan positieve verandering en een versnellende factor kan zijn”, vertelt Sander Bestevaar, Hoofd Partnerships, Events & Foundations bij ABN AMRO. “We zetten ons samen met onze partners in om te versnellen op het gebied van gelijke kansen. Ook op het gebied van gelijke kansen tussen mannen en vrouwen."

Aangescherpte aanpak

Het sponsorbeleid van ABN AMRO op het gebied van kunst en cultuur richt zich dan ook in het bijzonder op gelijke kansen van vrouwen in de kunst en op educatie. “Kunst is bij uitstek iets wat mensen verbindt, en laat zien waar we als maatschappij staan en stonden. Met de aangescherpte aanpak willen we de kansen voor vrouwen in de kunst helpen gelijker te maken. En dat bedoelen we in de breedste zin, van kunstenaars tot museum, en van traditionele instituten tot op straat”, aldus Bestevaar.

De bank ziet het sponsorbeleid dan ook als een manier om te verbinden. Sinds 2021 heeft de bank een samenwerking met WOMEN Inc., de belangenorganisatie die zich inzet voor gelijke kansen, ongeacht gender of sekse. De bank kijkt samen met de culturele partners waar voor hen mogelijkheden zijn om gelijkheid te creëren. Met hulp van de kennis en expertise van WOMEN Inc. wordt een plan op maat gemaakt hoe de culturele partners die doelen kunnen halen, bijvoorbeeld door middel van educatieve programma’s en speciale exposities.

ABN AMRO nieuwe hoofdpartner STRAAT Museum

Een van de manieren waarop de nieuwe koers binnen de kunst- en cultuur sponsorportefeuille van de bank tot uiting komt, is de toevoeging van STRAAT. ABN AMRO is hoofdpartner van het street art & graffiti museum en tijdens een gezamenlijk kick-off evenement op 21 februari wordt de tentoonstelling ‘Women in Street Art’ gelanceerd. Hierin richt STRAAT de schijnwerpers op vrouwelijke rolmodellen in de straatkunst. Ook educatie en duurzaamheid zijn gezamenlijke thema’s binnen deze nieuwe partnership. Naast nieuwe partners, wordt het beleid ook toegepast in de bestaande samenwerkingen.

Vanuit de purpose ‘Banking for Better for Generations to come’, zet ABN AMRO sponsoring in om de maatschappij verder te brengen. De bank neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus. Op het gebied van planet (duurzaamheid) en people (gelijke kansen voor iedereen) uit dit zich via verschillende kanalen. In de sponsoring wil ABN AMRO daarbij een versnellende factor zijn, door de juiste partnerships aan te gaan en concrete doelen te stellen ten aanzien van duurzaamheid en gelijke kansen, of het nu gaat om sport, maatschappij of kunst- en cultuur.