Bookspot stopt sponsoring Literatuurprijs

Onlineboekhandel Bookspot stopt met de sponsoring van de literatuurprijzen voor fictie en non-fictie. Het contract met de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs wordt na twee jaar niet verlengd. Dat meldt NRC.

Eerder was BookSpot, onderdeel van Novamedia, al gestopt met sponsoring van de BookSpot Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek. Marlou Groot, hoofd leesplezier van BookSpot, laat in NRC weten dat er geen geld meer is voor de prijs. “We hebben ervoor gekozen het contract niet te verlengen om de schaarse middelen die we hebben op een andere manier in te kunnen zetten.”

Dat het prijzengeld uitgerekend dit jaar werd verdubbeld maakt het lastiger om een nieuwe partner te vinden om de jaarlijkse literatuurprijs – de belangrijkste boekenprijs naast de Libris Literatuurprijs – uit te reiken. Volgens Jeroen Kans is de stichting over voortzetting van de prijs met verschillende partijen in gesprek. Of de prijs voor literaire non-fictie ook behouden blijft, is nog onduidelijk.
Vorig week werden nog de twee prijzen van ieder 50.000 euro uitgereikt aan Wessel te Gussinklo voor De hoogstapelaar en Sjeng Scheijen en De avant-gardisten.
Eerder werd de literatuurprijs gesponsord door AKO en ECI.

Foto: Gerrit de Heus