Mercedes-Benz beëindigt hoofdsponsoring FashionWeek Amsterdam

Afgelopen 27e editie van de FashionWeek Amsterdam (MBFWA) was de laatste met Mercedes-Benz als hoofdsponsor. Het automerk was acht edities hoofdsponsor van de modeweek. Dat meldt Fashion United.

Eerder werd al bekend dat Mercedes-Benz zich heeft teruggetrokken als hoofdsponsor van de modeweek in Berlijn en New York. Nu blijkt dat het bedrijf stopt met alle Europese modeweken. Mercedes-Benz is de belangrijkste sponsor van fashion weeks in diverse grote steden zoals Madrid, Londen en Milaan.Mercedes-Benz begon in 1996 met de titelsponsoring van de Australian Fashion Week in Sydney en Melbourne. In 2001 volgde New York. Daarna heeft het merk de betrokkenheid in de modewereld vergroot met fashion weeks in Berlijn, Los Angeles, Miami en Mexico. In Nederland was het automerk tot 2014 niet verbonden aan de Amsterdamse modeweek, maar aan de Dutch Fashion Foundation met evenementen als Prelude en de Dutch Fashion Awards.

Mercedes-Benz heeft vorig jaar een nieuwe modeprijs in het leven geroepen: Les Etoiles. Aan deze ontwerpwedstrijd voor jong talent, waarvan de finale in september tijdens de fashion week in Parijs wordt gehouden, is een geldprijs verbonden van twintigduizend euro. Twee weken geleden werd bekend dat het Nederlandse ontwerpduo Schepers Bosman is genomineerd voor de prijs.

De organisatie van de fashionweek in Amsterdam, dat sinds een jaar eigendom is van de Telegraaf Media Groep (TMG), moet nu op zoek naar nieuwe sponsors. In New York werd Mercedes opgevolgd door een ander automerk: Lexus.