Nationale-Nederlanden en het Nederlands Fotomuseum verlengen partnership

De samenwerking van Nationale-Nederlanden en het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam is voor de komende drie jaar verlengd. Sinds 2017 ondersteunt NN als Corporate Partner Collectie de unieke collectie van het Nederlands Fotomuseum met tentoonstellingen en projecten. Deze collectie vertegenwoordigt een belangrijk deel van het visuele erfgoed van Nederland.

"Wij zijn trots op de samenwerking met het Nederlands Fotomuseum en we kijken ernaar uit deze de komende drie jaar voort te zetten. Speciale tentoonstellingen zoals van fotograaf Ed van der Elsken zijn een groot succes en trekken een breed publiek. Ook is een selectie van zijn werk te zien geweest op het NN North Sea Jazz Festival. Dit past goed bij ons doel om te helpen kunst en cultuur toegankelijk te maken voor iedereen, en zo een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving", licht Dailah Nihot, lid van de Management Board van NN Group, toe.

"Het Nederlands Fotomuseum is hét nationale museum voor fotografie. Wij waken over het Nederlands fotografisch erfgoed van nu en de toekomst. In de praktijk betekent dit dat we een collectie van ruim 5,5 miljoen beelden bewaren, restaureren en zo aantrekkelijk mogelijk proberen te presenteren aan het publiek. Met name bij het toegankelijk maken van onze collectie voor alle Nederlanders is de steun en het vertrouwen van Nationale-Nederlanden voor ons onmisbaar", aldus Birgit Donker, directeur Nederlands Fotomuseum.

Lust for Life- Ed van der Elsken

Met ruim 67.000 bezoekers is Lust for Life – Ed van der Elsken de drukst bezochte tentoonstelling ooit van het Nederlands Fotomuseum. Hiervoor waren de ruim 42.000 kleurendia’s van Ed van der Elsken mede dankzij Nationale-Nederlanden succesvol gerestaureerd. Vanaf 2020 verbindt Nationale-Nederlanden zich aan de realisatie van de permanente tentoonstelling De Eregalerij: Iconen uit de Nederlandse fotografie. Daarnaast blijven Nationale-Nederlanden en het Nederlands Fotomuseum doorgaan met succesvolle onderdelen zoals de jaarlijkse instagramwedstrijd en de portfoliodag om fotografietalent verder te helpen in hun carrière.

Zowel Nationale-Nederlanden als het Nederlands Fotomuseum hebben roots in Rotterdam en zijn nauw verbonden met de Nederlandse samenleving. Met meer dan 5,5 miljoen beelden wordt in het Nederlands Fotomuseum de Nederlandse geschiedenis van 1842 tot nu weergegeven: van grote Nederlandse gebeurtenissen tot kleine, persoonlijke emoties. Het museum beheert de complete archieven van beeldbepalende fotografen als Ed van der Elsken, Ata Kandó en Cas Oorthuys. Fotografie uit de collectie vormt de basis voor de tentoonstellingen en activiteiten van het museum, zodat een breed publiek kan kennismaken met fotografie uit Nederland.

Cultuursponsoring

Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group. NN Group wil een positieve bijdrage leveren aan de samenleving, door mensen te helpen hun financiële toekomst veilig te stellen en door maatschappelijk betrokken te zijn. Op het gebied van cultuursponsoring heeft NN een lange geschiedenis, met als doel te helpen om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Dit komt tot uiting in de ondersteuning van diverse tentoonstellingen. Nationale-Nederlanden ondersteunt specifieke collectietentoonstellingen en projecten die gericht zijn op behoud en presentatie van het Nederlands visueel erfgoed. Daarnaast reikt Nationale-Nederlanden jaarlijks een hedendaagse kunstprijs uit op Art Rotterdam en koopt men kunstwerken aan voor de NN Group bedrijfscollectie.