Nh1816 verzekeringen hoofdpartner van het Nederlands Openluchtmuseum

Nh1816 is voor een periode van twee jaar hoofdpartner geworden van het Nederlands Openluchtmuseum. Nh1816 en het Nederlands Openluchtmuseum delen samen de ambitie om Nederlands cultureel en historisch erfgoed te behouden en zich in te zetten voor culturele leerervaringen voor jongeren tot 21 jaar.

Voor de verzekeraar is de verbinding met het museum heel speciaal. Voorzitter van de aan de verzekeraar verbonden Stichting Goede Doelen Cas Verhage: ”Verzekeren van huis en haard doen wij al sinds 1816. Veel van de historische gebouwen die in het museum zichtbaar zijn komen uit een tijd waarin wij ze al op hun oorspronkelijke locatie verzekerden. Al wandelend langs de oude boerderijen en huizen in het Openluchtmuseum komen de verhalen van oorspronkelijke bewoners tot leven. Verhalen over ontwikkelingen door de jaren heen die we moeten blijven vertellen.”

Directeur van het Nederlands openluchtmuseum Teus Eenkhoorn: “Nh1816 is al in 2021 toegetreden als Projectpartner van ons museum en we zijn vanzelfsprekend zeer vereerd en blij dat we onze samenwerking kunnen voortzetten met dit hoofdpartnerschap. Vanuit onze gedeelde doelstelling bouwen wij nu samen aan de vernieuwing en verrijking van presentaties en programmeringen in het museumpark. Vorig jaar hebben we met hun financiële ondersteuning onze tramremise ter gelegenheid van het 25-jarig tramjubileum in de spotlights kunnen zetten. Met onder andere een nieuwe tentoonstelling in de tramremise en tal van activiteiten zoals speciale tramevenementen en de uitgave van een jubileumkrant. Met Nh1816 gaan we dit jaar het Kindererf vernieuwen. De locatie krijgt een actuele en maatschappelijk relevante invulling met presentaties rondom het thema duurzaamheid en klimaatverandering, aantrekkelijk en leerzaam voor kinderen én volwassenen."

Op het vernieuwde Kindererf wordt onder meer de actuele maatschappelijke discussie rondom stikstofreductie door boerenbedrijven vertaald naar een presentatie en programmering die voor jongeren (en volwassen) zeer toegankelijk is. "We laten zien hoe we vanuit het verleden van boeren kunnen leren over duurzaam leven", laat het museum weten. "Als Openluchtmuseum nemen wij op speelse wijze deel in de maatschappelijke vraagstukken over duurzaamheid en milieu. Wat is de impact op onze leefomgeving? Hoe kunnen we duurzamer leven? Welke rol speelt de natuur daarin? Wat kan de bezoeker doen om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen? Welke lessen kunnen we leren van onze voorouders als het gaat om deze urgente vraagstukken?"
Daarnaast blijft de familiepresentatie FEEST! - een vrolijke interactieve presentatie in de boerderij over allerlei feesten- bestaan.

Nh1816 Verzekeringen staat als coöperatieve verzekeraar midden in de samenleving en wil daar graag iets aan teruggeven. Dat doet zij door maatschappelijk relevante projecten -landelijk en lokaal- te ondersteunen. Daarnaast betrekt Nh1816 haar leden bij de projecten die zij ondersteunt. Los van de donatie aan het Kindererf biedt zij in de zomermaanden voordelen aan haar leden om voor een aantrekkelijke korting het Nederlands Openluchtmuseum te bezoeken. Zo kunnen de leden zelf de tramremise bezoeken of het Kindererf beleven zodra dit gereed is. In het ledenmagazine Zest, dat Nh1816 jaarlijks uitgeeft, staat dit jaar ook een culinair artikel over vergeten groenten, waaraan chef-kok Johan Meurs van het Openluchtmuseum zijn medewerking verleende.

Op de foto: Cas Verhage (l) & Teus Eenkhoorn.