Nieuwe CPNB-campagne over het boek als ideale cadeau

Stichting CPNB is een nieuwe bewustwordingscampagne gestart over het boek als ideale cadeau. De campagne is ontwikkeld samen met bureau ACHTUNG! mcgarrybowen.

December is de cadeaumaand bij uitstek. Een boek wordt daarbij gezien als een persoonlijk cadeau met grote meerwaarde. Cadeaugevers vinden het wel lastig een passend boek uit te kiezen. Om het belang van het boek als cadeau te onderstrepen en cadeaugevers te helpen met kiezen en ze naar hun boekwinkel door te verwijzen, organiseert de Stichting CPNB de bewustwordingscampagne: Geef meer met een boek. Tot en met de kerst zullen aan de hand van vijf thema’s tientallen boeken worden getipt als cadeau met grote meerwaarde. Dit is te zien via social media, online advertenties en op www.geefmeermeteenboek.nl .

Om te helpen kiezen zullen vijf prominente Nederlanders, die goed en geloofwaardig passen bij de verschillende thema’s, hun favoriete cadeauboek delen. Rutger Bregman, Yvette van Boven, Jochem van Gelder, Saskia Noort en Yousef Gnaoui (rapper Sef) bijten het spits af. Zij delen hun leesplezier en geven deze kerst een boek cadeau aan een vriend, familielid of geliefde!

De cadeaucampagne Geef meer met een boek is zo ontwikkeld dat deze op meerdere cadeaumomenten georganiseerd kan worden. Te denken valt aan Vaderdag, Moederdag, Valentijn, Sinterklaas en Kerst. Tijdens Kerst 2019 organiseren we de campagne voor het eerst en in 2020 zal deze zich vaker herhalen. ‘Geef meer met een boek’ sluit naadloos aan bij de nieuwe strategie van de CPNB waarbij de lezer centraal wordt gesteld. Deze strategie bestaat er onder andere uit door middel van ambassadeurs de lezer te inspireren en te helpen met het kiezen van een boek. Het positioneren van het boek als een mooi cadeau met grote meerwaarde is in de nieuwe strategie één van de speerpunten. Uiteindelijk moeten door deze nieuwe aanpak meer mensen de weg naar de boekwinkel weten te vinden. Het is bij uitstek de boekwinkel waar cadeaugevers inspiratie kunnen opdoen en vakkundig kunnen worden geadviseerd met een passende tip, zodat ze met het perfecte cadeau de ander kunnen verrassen.
Op Hebban.nl, dat onlangs een samenwerking met CPNB sloot, worden de verschillende thema’s uitgelicht met inspirerende boekenlijsten. Ook is er een cadeautipper waarin Hebban-recensenten en lezers op aanvraag boekentips op maat leveren.

Steun vanuit het bedrijfsleven

"De uitdagingen waar de Stichting CPNB en de boekenbrache voor staan zijn groot", laat Annette Reijersen van Buuren, Manager Merk, Marketing & Communicatie CPNB, weten. "Alle hulp is nodig om Nederland meer te laten lezen, ook steun vanuit het bedrijfsleven is hierbij cruciaal. Partners van de CPNB zoals NS, NBD Biblion en TUI zijn hier mooie voorbeelden van."

Ook de Volksbank, moederbedrijf van o.a. SNS en ASN Bank, wil lezen stimuleren vanuit de overtuiging dat goed kunnen lezen je kansen op een succesvol leven vergroot. De Volksbank zet zich op verschillende manieren in voor een beter Nederland en dus ook door leesvaardigheid te stimuleren. Dat het boek een waardevol cadeau is, omarmt de Volksbank met de duurzame kerstactie ‘Boek van jou, voor een ander’, daarbij krijgen medewerkers van de Volksbank de kans om een mooi boek voor een ander uit te zoeken en/of te doneren.

ACHTUNG! mcgarrybowen

Na een pitch onder vier bureaus is gekozen voor ACHTUNG! mcgarrybowen om de campagne te ontwikkelen. Annette Reijersen van Buuren: “Nederlanders meer boeken laten lezen vergt een consistente en vernieuwende aanpak en het bundelen van de diverse krachten. De creatieve ideeën en oplossingen voor onze uitdaging die ACHTUNG! mcgarrybowen bood, spraken ons zeer aan. Daarnaast hadden wij al fijn samengewerkt met ACHTUNG! voor Snelwegsprookjes (in het kader van De Nationale Voorleesdagen). Het feit dat we in een extreem korte periode deze bewustwordingscampagne samen hebben neergezet bevestigd voor ons dat we een goede keuze hebben gemaakt. Ook onze achterban, van boekhandels en uitgevers, was vanaf het begin zeer enthousiast over het concept en gaat de uitingen verspreiden.”

Dirk Jan de Krom, account director ACHTUNG! mcgarrybowen: "De Stichting CPNB staat voor een mooie uitdaging. We zijn blij dat we daar onderdeel van mogen zijn en hier een bijdrage aan kunnen leveren. Dankzij een co-creatie setup hebben we een mooie campagne neergezet, waarin we het boek positioneren als het ideale cadeau. Daarbij helpen we cadeaugevers met het kiezen van het juiste boek, want een boek kan zoveel meer doen dan een paar letters op een stapel pagina’s.”