Nieuwe sponsors voor IDFA

IDFA is een samenwerking aangegaan met het nieuwe mineraalwatermerk MARIE-STELLA-MARIS en met de BankGiro Loterij. Ook heeft het IDFA Fund voor de komende drie jaar een nieuwe partner: the Bertha Foundation.

MARIE-STELLA-MARIS is een nieuw mineraalwater dat zich inzet voor gemeenschappen die geen of beperkte toegang tot schoon drinkwater hebben. Van iedere fles gaat 15% van de brutowinst direct naar schoon drinkwater projecten. MARIE-STELLA-MARIS wordt in Nederland gelanceerd. Het is de bedoeling dat het mineraalwater op termijn internationaal verkrijgbaar is. Tijdens IDFA kan het publiek kennis maken met MARIE-STELLA-MARIS in het MARIE-STELLA-MARIS IDFA Café op het Rembrandtplein, dat ter gelegenheid van het festival wordt neergezet. IDFA en MARIE-STELLA-MARIS werken dit jaar voor het eerst samen en hebben de intentie een meerjarige samenwerking aan te gaan.

IDFA en de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland, werken in 2012 voor het eerst samen. Als onderdeel van de samenwerking heeft de BankGiro Loterij de publieksprijs van IDFA geadopteerd. De BankGiro Loterij verloot onder de deelnemers van de publieksprijs een reis naar het Tribeca Film Festival in New York. Deelnemers van de BankGiro Loterij maken kans op een IDFA-arrangement. De BankGiro Loterij steunt organisaties op het gebied van cultuur.

Het SNS Reaalfonds, dat al zes jaar partner is van de IDFAcademy, ondersteunt IDFA dit jaar met een extra bijdrage voor de publieksprogrammering. Ook werd aangekondigd dat het IDFA Fund, dat sinds 1998 documentaire projecten in ontwikkelingslanden financiert, een samenwerking aangaat voor minimaal drie jaar met the Bertha Foundation. The Bertha Foundation ondersteunt de productie en distributie van media projecten met een maatschappelijke impact en documentaires staan hierbij centraal. Het IDFA Fund heeft met deze nieuwe samenwerking een onzekere periode afgesloten waarin de structurele subsidie vanuit het Ministerie van Buitenlandse Zaken werd beëindigd.