Rijksmuseum en ING verlengen partnership

Rijksmuseum en ING maken vandaag bekend dat zij hun partnership met 5 jaar verlengen. Al sinds 2005 is er een intensieve samenwerking met als voornaamste doelen het aanspreken van een breed publiek en het versterken van de relatie met de Nederlandse bezoeker.

Sinds de heropening van het Rijksmuseum organiseerde ING als hoofdsponsor diverse opvallende acties, zoals de flashmob ‘Onze helden zijn terug’ waarmee de Nachtwacht ter gelegenheid van de heropening van het museum tot leven werd gebracht. Daarna volgden ‘Oude meesters door nieuwe meesters’ waarbij grafitti artists klassieke kunstwerken in het straatbeeld van Amsterdam aanbrachten.

Naar aanleiding van de aankoop door het Rijksmuseum van het schilderij De doorbraak van de Sint-Anthonisdijk bij Amsterdam van de 17e eeuwse schilder Jan Asselijn werd dankzij ING het innovatieve Waterlicht van Daan Roosegaarde vertoond op het Museumplein. Beide kunstwerken staan stil bij de waterhistorie van Nederland en de interactie tussen mens, natuur en techniek.

Recentelijk werden nietsvermoedende bezoekers van de Huishoudbeurs verrast met een bezoek aan de modetentoonstelling Catwalk. ING is partner van deze tentoonstelling en organiseerde ook dit jaar de ING Rijksmuseumdagen waarbij 8000 klanten worden ontvangen met diverse rondleidingen en workshops. Naast hoofdsponsor van het Rijksmuseum is ING ook exclusief hoofdsponsor van Rijksmuseum Schiphol.

Nick Jue CEO ING Nederland: ‘Wij zijn er trots op dat we het grootste en belangrijkste museum van Nederland blijven steunen. Deze samenwerking stelt ons in staat om het Rijksmuseum de komende vijf jaar verder te versterken en zo bij te dragen aan zijn unieke nationale en internationale positie. Wij delen dezelfde waarden op het gebied van topkwaliteit en willen dat zoveel mogelijk mensen het museum kunnen bezoeken om ervan te genieten.'

Wim Pijbes hoofddirecteur Rijksmuseum: "De verbintenis met ING geeft het Rijksmuseum een solide basis om onze ambities als museum van Nederland voor iedereen toegankelijk te houden."

Op de foto: v.l.n.r. Nick Jue, Wim Pijbes en Johan van der Zanden. Foto: Marco Sweering