Shell wordt partner Mauritshuis

Shell is de komende zes jaar corporate partner van Het Mauritshuis. Shell investeert 3 miljoen euro.

Het museum in Den Haag heeft ambitieuze uitbreidingsplannen, die met behulp van de sponsoring door Shell gerealiseerd kunnen worden. Buiten deze langdurige corporate sponsoring zal ook worden samengewerkt op wetenschappelijk technisch gebied. Door gezamenlijk analytisch onderzoek van schilderijen van de Genre schilders zoals Jan Steen, zullen Mauritshuis en Shell in staat zijn nieuwe inzichten te verschaffen. De nieuwe vleugel van het museum gaat Royal Dutch Shell Wing heten.

Shell investeert 3 miljoen euro in de verbouwing. Het Mauritshuis had 5 miljoen euro nodig, waarvan 2 miljoen al was toegezegd door de Europese Unie waardoor de financiering voor de start van de geplande nieuwbouw en uitbreiding rond is. In aanvulling hierop starten beide partijen een gezamenlijk researchproject naar het werk van Jan Steen. Shell stelt hiervoor zowel onderzoekers als apparatuur beschikbaar. Met beide onderdelen van de samenwerking gaat de sponsoring verder dan een eenmalig financieel impuls, en ontstaat een partnerschap in innovatie en renovatie.

Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis: “In deze tijden van bezuiniging is het niet makkelijk om een groot project gefinancierd te krijgen. Daarom is het juist zo belangrijk dat er steun komt uit het bedrijfsleven, en dat partijen zoals Shell investeren in culturele instellingen. Dit is een prachtig voorbeeld van cultureel ondernemerschap, en ook een partnerschap waar beide partijen veel aan hebben.”

De komende twee jaar werkt het Mauritshuis aan een grootscheepse uitbreiding en renovatie van het pand. Shell draagt een belangrijk deel bij aan dit project en wordt hiermee partner van het museum. Een samenwerking op logische basis; beide organisaties genieten internationale bekendheid om hun expertise en researchprogramma’s.

Een belangrijk onderdeel van de samenwerking is dan ook het onderzoek naar verfmonsters van de Schilderijen van het Mauritshuis door het Shell Technology Centre Amsterdam (STCA). Eerder deed Shell al jarenlange onderzoekservaring op met het Van Gogh Museum. Samen met de restauratoren van het Mauritshuis zet Shell deze opgedane expertise de komende jaren in voor verder onderzoek naar Hollandse genreschilders als Jan Steen. De inzichten die hier uit voortkomen worden gedeeld met specialisten, maar ook met het grote publiek.

Shell’s CEO Peter Voser stelt: “Ons partnerschap met het Mauritshuis is niet alleen een financiële bijdrage, maar ook een inhoudelijke samenwerking. Met onze onderzoekstechnologie kan namelijk baanbrekend onderzoek naar schilders en schilderijen gedaan worden – hopelijk met verrassende resultaten.”

Het is niet voor het eerst dat Shell en het Mauritshuis elkaar vinden. In 1990 en in 2007 sponsorde de energiemaatschappij een tentoonstelling rondom Hollandse meesters in de Gouden Eeuw. En afgelopen jaar steunde Shell een vernieuwend educatief project rondom de tentoonstelling Dalí ontmoet Vermeer: moderne meesters te gast. De komende jaren krijgt deze samenwerking een verdiepingsslag.

22-2-2012 09:32