Silvia van der Heiden (NFF): "Wij zijn verhalenvertellers"

Donderdag 27 september start de 38e editie van het Nederlands Film Festival. Aan de vooravond van de opening praten we met de nieuwe directeur Silvia van der Heiden over de ambities van het festival en wat de partners daar aan kunnen bijdragen.

Silvia van der Heiden is sinds mei aan de slag als opvolger van ad interim directeur Hein Barnhoorn. Voor haar was de functie van algemeen directeur een mooie combinatie van film, cultuur en marketing. Als hoofd publiek en marketing en lid van het MT van hoofdsponsor en mediapartner VPRO was ze al langer bekend met het festival. "Maar het is toch anders als je van binnenuit bezig bent. Toen ik begon was de opbouw voor het festival van dit jaar al volop aan de gang. Tegelijkertijd was een aantal zaken al duidelijk welke richting we op zouden gaan als festival en wat de ambities van het festival zijn voor 2019 en daarna. Er lag vanuit de Raad voor Cultuur begin dit jaar de adviesnotitie ‘Zicht op zo veel meer’ over de audiovisuele sector en wat daar allemaal mee moet gaan gebeuren. Daar wordt een aantal punten in genoemd die we vanuit het festival al omarmen of nog sterker oppakken.”

We zijn een festival van makers en van het publiek

De ambities van het festival liggen wat Van der Heiden betreft op drie terreinen. Belangrijk is de verbreding van het festival, waarbij de versterking van de Nederlandse film vooropstaat en waarbij de Nederlandse identiteit bewaard moet blijven. Als tweede is er veel aandacht voor talentontwikkeling en als laatste vindt Van der Heiden dat het festival moet "openbreken” en meer naar buiten moet treden.

Van der Heiden: "We zijn een festival van makers en van het publiek. Iedereen die werkzaam is in de filmsector verzamelt zich eind september in Utrecht. Dan vieren we samen de Nederlandse film. Tegelijkertijd hebben we veel premières en voorstellingen waar het publiek naar toe kan. We zijn vooral verhalenvertellers, en dat doen we over de volle breedte. Niet alleen via film, maar ook door televisie, en interactief zoals VR en games. Die vormen glijden steeds meer naadloos in elkaar over. Als NFF pakken we de hele beweging in een keer op. Zo gaan we interactief in de toekomst nog sterker neerzetten. We hebben al een professionalsprogramma voor de makers in de volle breedte, dus zowel film, televisie als interactieve producties. We hebben ervoor gekozen dit professionalsprogramma zoveel mogelijk integraal aan te pakken en geen onderscheid meer te maken tussen de verschillende hokjes. Dat gaan we ook vertalen naar het publiek.”

De andere beweging is voor Van der Heiden dat de Nederlandse film deel uitmaakt van de Nederlandse identiteit. "De manier van verhalen vertellen, wat er in heden en verleden in ons land is gebeurd, past allemaal in het filmfestival. Kijk naar een succesfilm als Bankier van het Verzet en daarnaast Rafaël, de nieuwe heftige speelfilm van Ben Sombogaart over vluchtelingenproblematiek. Beide zeggen ze iets over onze samenleving.”

Talentontwikkeling

Een tweede opdracht voor het NFF is inzetten op talentontwikkeling. "We hebben daar afgelopen jaren al op verschillende manieren aan bijgedragen”, weet Van der Heiden. "Als je iets met film wilt gaan doen moet je in Utrecht zijn. Hier kunnen we je koppelen aan andere filmmakers waardoor je verder komt. Dat gaan we de komende jaren uitbreiden. We willen de plek zijn waar talenten zich kunnen ontwikkelen op het gebied van audiovisuele technieken en het vertellen van beeldverhalen. Bij die talentontwikkelingprogramma’s kijken we met een schuin oog naar potentiële partners als Randstad en ABN AMRO.”

Silvia van der Heiden (foto Isolde Woudstra)


De derde ambitie van Van der Heiden is het openbreken van het festival, en dat letterlijk. "We hebben in Utrecht fantastische zalen om films te vertonen. Maar we willen de straat op met de voorstellingen. Bijvoorbeeld met open luchtvertoningen op mooie plekken in het centrum van Utrecht, maar ook door de film naar wijken als Kanaleneiland te nemen.”

Deze editie zal hoofdsponsor NPO in ieder geval samen met het NFF een mini openluchtbioscoop mogelijk maken op het Neude. Daar wordt een soort huiskamer gebouwd waar mensen kunnen zitten en alles wat NPO Start te bieden heeft kunnen kijken. Daar wordt ook een aantal korte films die op het festival draaien vertoond."Maar eigenlijk zou onze openingsfilm Niemand in de Stad, het speelfilmdebuut van Michiel van Erp, daar voor de Utrechtse bevolking te zien moeten zijn”, vindt Van der Heiden. "Dat het dit jaar niet gebeurt is vooral een financiële kwestie, maar voor 2019 is dat wel de ambitie.”

We willen de straat op met de voorstellingen

Tijdens de opening van het culturele seizoen in Utrecht op 16 september was er overigens al een ‘Drijf In Openluchtbioscoop’. Dobberend op de Oude Gracht of zittend aan de kade kon men genieten van de openluchtvertoning van de filmkomedie Huisvrouwen Bestaan Niet van Emmy-winnares Aniëlle Webster. De voorstelling werd gepresenteerd door Het Uitfeest, NFF, Pathé Utrecht, HAFF en IMPAKT! en werd door 5000 mensen bekeken.

In samenwerking met partner NS verandert de stationshal van Utrecht CS tijdens het festival in een bioscoop. De NFF Pop-up Bioscoop op Utrecht Centraal is gevestigd op het balkon van de eerste verdieping van de stationshal en is gratis toegankelijk. Dagelijks verzorgt het NFF daar de programmering met korte films: geschikt voor alle leeftijden en voor elk wat wils. Van hilarische animatiefilms tot aangrijpende documentaires; van kunst tot puur entertainment; van jonge makers tot gevestigde orde. Met een draadloze koptelefoon kan men zichzelf even afsluiten van de hectiek van de mensenmassa's (en gewoon een trein later nemen).

Verbreding

Het festival heeft al jaren constant 150.000 bezoeken. Ook wat dat betreft ligt er een stevige ambitie om dat met 20% te laten groeien. Het NFF is afgelopen jaren sowieso steeds verder verbreed, zowel wat betreft het aanbod van activiteiten, programma’s, competities en workshops als het bieden van een podium voor verschillende audiovisuele vormen en platformen. Van der Heiden: "Je kunt gewoon naar de film, maar we bieden ook volop mogelijkheid voor context en verdieping. We programmeren daarbij heel doelgroep gericht. Met VICE wordt bijvoorbeeld uit de programmering een keuze gemaakt van films die ‘millennium-proof’ zijn. Daar zie je meteen een ander publiek op af komen. Daarnaast wil VICE met ons samenwerken omdat zij hier ook in contact komen met de professionals en jonge talenten die voor hen content kunnen maken. We willen er voor iedereen zijn, ook voor de verhalenvertellers op YouTube.”

In aanloop naar het NFF ging L’OR ‘on tour’ met een indrukwekkend groot Gouden Kalf

L’OR Gouden Kalf Gala

Deze maand werd bekend dat koffiemerk L’OR Espresso de samenwerking met het NFF heeft verlengd door voor de derde keer samen het L’OR Gouden Kalveren Gala te realiseren. In aanloop naar het NFF ging L’OR ‘on tour’ met een indrukwekkend groot Gouden Kalf en de slogan ‘L’OR is goud waard’. Het Kalf deed zes grote steden aan in Nederland. Tijdens de tour konden voorbijgangers op de foto met het Gouden Kalf, genieten van een kopje koffie van L’OR en al helemaal in de sfeer komen van het NFF. De tour eindigde op 25 september met de plaatsing van het Gouden Kalf in Utrecht bij de Stadsschouwburg, waar vanaf 27 september de rode loperpremières plaatsvinden. De Stadsschouwburg is op 5 oktober tevens het podium van het L’OR Gouden Kalveren Gala, de slotavond van het NFF waar de meest prestigieuze filmprijzen van Nederland worden uitgereikt.

Het gala werd in het verleden integraal uitgezonden door de VPRO. Sinds afgelopen jaar is de uitreiking ondergebracht bij AVROTROS en maakt het deel uit van de TV Show van Ivo Niehe. De kijkcijfers kregen daardoor een enorme boost naar meer dan 800.000 kijkers. Ook dit jaar is het gala te zien in de show. Ivo Niehe zendt live uit vanuit de Schouwburg en de winnaars en genomineerden kunnen makkelijk bij hem aanschuiven.
Van der Heiden: "Ivo Niehe past met zijn interviews met sterren en aandacht voor glamour perfect bij het gala. Voor ons is dat interessant, maar ook voor L’OR is dat aantrekkelijk. We bereiken nu op NPO1 een andere, bredere, doelgroep dan toen we op NPO3 te zien waren.”

Op de avond van vrijdag 5 oktober, voorafgaand aan het gala, maakt RTL Boulevard in een live-uitzending de winnaar bekend van het Abraham Tuschinski Fonds Gouden Kalf van het Publiek. Aan het Gouden Kalf van het Publiek is voor de producent van de winnende film een bedrag gereserveerd van € 30.000 dat te besteden is aan de productie van een nieuwe Nederlandse film. Stichting Abraham Tuschinski Fonds stelt voor het vierde jaar de geldprijs ter beschikking om Nederlandse filmproducties te stimuleren.

Aanbod

Het gaat goed met de Nederlandse bioscopen. Het totale filmbezoek in Nederland is in 2017 gestegen. Het aantal mensen dat naar een Nederlandse film gaat blijft daarbij stabiel. "Er wordt waanzinnig veel kwaliteit gemaakt”, zegt Van der Heiden. "Er is zo veel aanbod dat je niet alles meer kunt kijken. We hebben zo’n 600 films en documentaires aangeboden gekregen. Dat Bankier van het Verzet dan zoveel Gouden Kalf-nominaties krijgt is gewoon omdat het een hele goede film is!”