Yakult Europe en het Nederlands Philharmonisch Orkest vieren 30 jaar sponsoring

Yakult Europe, een toonaangevende pionier op het gebied van probiotica, kondigt met trots een gedenkwaardige mijlpaal aan: ze is 30 jaar sponsor van het Nederlands Philharmonisch Orkest. In de afgelopen 30 jaar heeft deze voorbeeldige samenwerking een onuitwisbare stempel gedrukt op het Nederlandse culturele landschap, waarbij muzikale excellentie is gekoesterd en talentontwikkeling in de wereld van de klassieke muziek is gestimuleerd. De jarenlange samenwerking wordt op maandag 18 september 2023 gevierd met een evenement in Het Concertgebouw in Amsterdam tijdens een concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Yakult Europe is sinds 1993 hoofdsponsor van het Nederlands Philharmonisch Orkest, een jaar voordat in 1994 het eerste Yakult-flesje in Europa werd geproduceerd. Al bijna 90 jaar is Yakult een geliefd product en wereldwijd geniet men dagelijks van ruim 40 miljoen Yakult-flesjes. Onder het motto ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ ging het Nederlands Philharmonisch Orkest in 1993 een relatie aan met Yakult Europe.

Een van de belangrijkste hoogtepunten van deze buitengewone samenwerking waren de talrijke ontzagwekkende concerten in gerenommeerde concertzalen in heel Nederland, zoals het Concertgebouw in Amsterdam. Met Yakults niet aflatende inzet voor culturele verrijking heeft het Nederlands Philharmonisch Orkest ruim 2300 concerten gegeven, waarbij ruim 1.668.400 mensen werden betoverd door adembenemende uitvoeringen van tijdloze klassieke composities.

Gesponsord door Yakult heeft het Nederlands Philharmonisch Orkest vier chef-dirigenten aangesteld: Hartmut Haenchen, Yakov Kreizberg, Marc Albrecht en Lorenzo Viotti. Hun visie en kunstenaarschap hebben het Nederlands Philharmonisch Orkest naar nieuwe hoogten geleid. Viotti, de huidige chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, is zeer uitgesproken over de relatie tussen muziek en gezondheid. 'Muziek is niet alleen een verzameling geluiden die onze oren binnendringen en emoties oproepen, het is een medicijn voor lichaam en geest.' Uit onderzoek blijkt dat zowel darmbacteriën als muziek een positieve invloed hebben op het functioneren van onze darm-hersen-as. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de twee organisaties hun krachten bundelden, en dat dit partnerschap leidde tot een langdurige samenwerking.

Naast de concertactiviteiten gebruikt het Nederlands Philharmonisch Orkest de sponsoring ook om talent te ontwikkelen. Het orkest heeft een aantal educatieve programma's opgezet, waaronder een trainingsprogramma voor jonge dirigenten. Daarnaast coachen musici in Almere, de thuisbasis van Yakult Europe, de muzikale talenten van het plaatselijke jeugdorkest, het Almeers Jeugd Symfonie Orkest. Met het schoolprogramma Welkom bij het Orkest laat het orkest samen met Yakult basisschoolkinderen kennismaken met een volledig symfonieorkest en klassieke muziek. Deze programma's helpen de volgende generatie Nederlandse muzikanten tot bloei te komen en uitzonderlijk talent aan te trekken.

Sinds 2012 heet de zaal waar het Nederlands Philharmonisch Orkest repeteert voor de concerten in het Concertgebouw, de Yakult Zaal. De naam van de zaal in de NedPhO-Koepel in Amsterdam-Oost is ontleend aan de gelijknamige zaal in de Beurs van Berlage, waar het Nederlands Philharmonisch Orkest tot 2012 was gevestigd.
"Onze missie is om bij te dragen aan de gezondheid en het geluk van mensen over de hele wereld. Er is een sterke link tussen onze missies omdat de prachtige muziek het mentale welzijn van mensen vergroot. We zijn trots op deze langdurige samenwerking en kijken uit naar verdere groei met onze gedeelde missie en het bijdragen aan de lokale gemeenschap en cultuur’, zegt Hiroyasu Matsubara, Managing Director van Yakult Europe.

In de komende printuitgave van Sponsorreport staat een uitgebreid interview met Kate Synnott, corporate communications manager van Yakult Europe, en Annelie Bulsing, hoofd marketing, verkoop en development bij het NedPho.

Foto: Christa Romp